Gå til innhold
Arkivverket

[#39143] Mork i Eidsvold, 1865 og før


Gjest Joy Sundrum
 Del

Recommended Posts

Gjest Joy Sundrum

Jeg hjelper kona til onkelen for å finne forfedrene hennes fra Mork gården i Eidsvoll/d, Akershus. Hennes foreldrene emigrerte fra Lesja, og hun er ikke veldig kjent med forfedrene fra Eidsvold.Fra Vigde i Eidsvoll fant jeg at Thore Johannessen fra Sjaaheim i Lesja, 25 aar, giftet 6 apr 1865 med Berthe Christine, f. i Mork-Eie, 21 aar gammel. Hennes far er Johan Christensen. 1865-telling står familien på Frons i Eidsvold. Far Johan Christens, 44 aar, f. Edisvold, husmand med jord. Mor Marie Hansdtr 54 aar, f. Eidsvold. (Familieopplysning kaller henne Ragnhild Marie.) Barna: Hans 20 aar, Christine (ikke Berthe Christine) 22 aar, og Mathilde Marie 13 aar. Christine fikk et barn også, Gorine Marie Toresd. 1 aar. Eli Hansd. bor hos dem og er føderaadskone 89 aar. Kanskje er hun kona til Hans Hansen og moren til Christine?Siden kirkebøkene ble brent, kan ikke jeg sjekke dem. Familieopplysninger forteller at foreldrene til Johan Kristensen Mork var Kristen Beravenson (kanskje Bersvendsen) 1782-1857 og Berte Marie 1793-1864. Hvor ble de født? Er det riktig? Foreldren til Ragnhild Marie Hansdtr er Hans Hanson 1790-1820 og Ellen (bare et naven) 1788-1896. Er det sant?Har noen litt mer informasjon om familien? Jeg kunne ikke finne begravelsen til Kristen Bervendsen i Digitalarkivet men det var andre Bervendsen.Takk mye, Joy Sundrum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Lunde

I følge Eidsvoll bygds historie bind II, 3. del side 19 var Johan Kristensen husmann på Ringerstua (eller Tronds)under Mork. Han overtok plassen etter svigerfaren Hans OlssonHans Olsson, f. o. 1777, d. 1813. Ringer g. m. Eli Hansdotter, f. o. 1777, d. 03.02.1869: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=gr02371861&gardpostnr=929&personpostnr=939&merk=939#ovre>LenkeEneste sikre barn:Ragnhild Marie, f. 1811 Enka Eli gift med neste bruker:Ola Olsson, f. o. 1774, d. 14.01.1848. Husmann Vet ikke om de hadde felles barn. Johan Kristensen, f. 1822. Husmann med jord 1865 g. m. Ragnhild Marie Hansdatter, f. 1811 Barn:1. Berte Kristine, f. 1844, g. 06.04.1865 m. Tore Johannessen fra Sjåheim i Lesja, f. 1840. Barn: Gurine Marie Toresd f.2. Hans, f. 25.09.18453. Eline Kristine, f. 26.06.1847: Lenke. Utvandra med ”Anna Delius” til Quebec i Canada fra Oslo 25.04.1868 under navnet Eline Johannesen, 21 år4. Ole Nikolai, f. 08.01.1850:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Joy Sundrum

Takk, takk, tusen takk, Trond. Nå har vi flere opplysninger enn før. Jeg har ikke Eidsvoll bygdeboka her så det var en hjelp at du kunne sjekke den. Ja, Johan Kristensen og Ragnhild Marie emigrerte i 1867 i følge families informasjon. Datter Berte Christine og hennes man, Tore Johannessen utvandret i 1883. Begge to familier bosatt seg i Kragero township, Chippewa County, Minnesota, og døde der. Tanta mi visste ikke hvor Berte Kristines søsken reiste til. Det var vanlig å reiste fra Quebec til Minnesota i 1868, og deres foreldrene reiste i 1867 (vi tror) så kanskje kom de til Minnesota også. Kan du anbefale hva jeg skulle sjekke nå? Takk igjen. Joy Sundrum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Joy Sundrum

Er det mulig at Johan Kristensen kan være knyttet til en Bersvendsen f. ca 1782 og giftet seg med en Berte Marie? Kanskje var han ikke i Eidsvold? Takk, Joy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Lunde

Den eneste Kristen Bersvensen jeg finner i 1801-tellinga er en i Vedø, Møre og Romsdal, 24 år: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=hentglobal&register=fornavn&pgj=233&teljing=ft1801&filnamn=f11541.wc2&amt=15&funnenr=231>LenkeJeg har søkt på: bergsvendsen, bergsvens, bersv, bersvein, bersvend, bersvends, bersvendsen, bersvendss, bersvendssen, bersvens, bersvensenJeg tror neppe han har noen tilknytning til Eidsvoll.Den eneste med dette patronymikon i Eidsvoll er Nils Bergsvensen på Sagmoen av Venjer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Lunde

Nå forstår jeg sammenhengen her.Foreldrene til Johan var Kristen Nilsson og Berte Marie Johansdotter på Sagmoen av Dalen: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f60237&gardpostnr=565&personpostnr=3140&merk=3140#ovre>LenkeKristen var født om lag 1802 og Berte Marie 1801. Hun døde 05.05.1868: Lenke Dødsfallet ble anmeldt til sorenskriveren 06.05.1868: 'kone Berthe Marie Johannesdatter, Sagmoen, 66 aar gl.. Enkemand: Christen Bersvendsen, Sagmoen. Børn: 3 sønner og 1 datter, alle over 25 aar. Havt understøttelse af Fattigvæsenet'Bersvendsen er altså en feilskriving for Nilsen.I militærrull: Akershusiske infanteribrigade. Ruller Eidsvold pr. gjeld og sogn 1834-66, finner jeg 5 sønner av Kristen og Berte Marie:1. Johan, f. 13.06.1822. Til Ringerstua, Mork2. Ole, f. 28.04.1825. Flyttet til Oslo okt. 18393. Nils, f. 28.12.18274. Lars, f. 20.11.1830, antatt død 18425. Martin, f. 14.06.1837. Bodde hos foreldrene 1865Kristen giftet seg på nytt 22.12.1869: Lenke Folketellinga 1875: LenkeI følge kirkeboka døde Kristen 18.04.1881:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Joy Sundrum

Ingen takker jeg deg. Du er snill og flink. Nå kan vi forstår hvorfor tantes familie trodde navnet var Bersvendsen. Takk!! Joy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Lunde

I følge Eidsvoll bygds historie bind II, 3. del side 296 var Nils Kristensson, f. o. 1771, bruker på Jordet av Skytterseter 1804-13. Han overtok etter foreldrene Kristen Nilsson og Jøran Kristoffersdoter: LenkeBygdeboka opplyser at Jøran var enke i 1804. Jeg har ikke funnet ut når Nils Kristensson døde eller hvem han ble gift med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Joy Sundrum

Takk så mye, Trond. Kan du forklare litt om gårdene. 1801 folketellingen står at gården er Hauge, men du skriver Skytterseter 1804-13. Er de to forskellige gårder, eller en er en del av den andre? Hvis Jøran er enke i 1804, derfor er Kristen dødde før den. (det er ikke et spørsmål!) Sønnen i 1801 er begge to i militær, ikke sant? Betyr 'reserve' militær? Dragun, skjønner jeg, er militær. Du har vært veldig hjelpsom, og jeg setter pris på det. Hilsen, Joy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Joy Sundrum

Tror jeg er litt forvirret. Bygdshistorien står at Nils Kristensson ble født ca 1771, men i 1801 er Nils Christensen 42 år gammel, så f. o. 1759. Det er en stor forskjell. I 1801 er Nils Christensen gift med Anne Christopphersdtr. på Hejret. Nedre, Eidsvold. Er det to forskellig Nils Kristensson/Christensen eller de samme? Takk, Joy Sundrum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Lunde

I følge Eidsvoll bygds historie bind II, 3. del side 292 var Skytterseter husmannsplass under gardene Haga og Løken til 1739. Dette forholdet kan vel kanskje ha 'hengt igjen' da tellingen ble tatt opp i 1801. Som du ser bodde Nils Kristensson hjemme hos foreldrene i 1801. 42-åringen du nevner er en helt annen person. 'Reserve' betyr nok at han var i beredskap og kunne kalles inn til tjeneste ved behov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Joy Sundrum

Takk igjen, Trond Lunde. Takk også at du har vært veldig tålmodig og svarte alle spørsmål jeg stilte. Veldig snill. Hilsen, Joy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Joy Sundrum

Hei Trond. Johan Christianson Mork døde 30 jan 1908 i Kragero Township, Chippewa County, Minnesota. Han ble begravet i Kvitseid kirkegården i Milan, Minnesota. Ragnhild Marie Hansdtr døde 1894 og ble begravet i det samme stedet. Unnskyld at det er bare et år da hun døde, men jeg kan spørre tante min for å prøve datoen. Hilsen, Joy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Joy Sundrum

Hei Trond. Det er en feil med Ragnilds døddato. Tanta mi så gravsteinen og den står 15 mai 1897. Kirken var ikke åpen så hun ikke kunne sjekke datoen i kirkebøka, kanskje senere. Hilsen, Joy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.