Gå til innhold
Arkivverket

[#39159] Henrikka (Hendricha) Johannesdtr f. 1820 Inderøy


Gjest Knut Inge Apesland
 Del

Recommended Posts

Gjest Knut Inge Apesland

Husmannsfamilier Inderøy:HENDRICHA (HENRIKKA) JOHANNESDTR. f. 07.02. 1820 INDERØY. Trolig fra Haugberg, Inderøy ? Gift 1842 i Sakshaug kirke, Inderøy med HANS MATHIASSEN LETNES / KROKASVEET f. 13.06. 1816 Letnes, Inderøy, d. 18…Disse to og deres barn finner jeg i FT 1865 Inderøy som husmannsfolk i Krokasveet og FT 1875 Inderøy husmannsfolk i Kaamyren.Jeg søker Hendrichas foreldre: JOHANNES og KAREN JOHNSDTR. De var trolig gift før 1820.En mulig far til Hendricha kan være i FT 1801 på HAUGBERG (Hougberg), Inderøy: JOHANNES HANSEN 5 ÅR. Johannes foreldre er da:HANS PEDERSEN HAUGBERG(ca. 1773-18 ) FT 1801: Husmand med jord, skoemager og national landværn soldat på gården Hougberg i Inderøy. Gift med Gunnil Ingebriktsdtr. (ca. 1772-18 ).JEG HAR SKREVET NED (MEN HUSKER IKKE KILDEN - trolig Inderøyboka) AT HENDRICHA F. 1820 SKAL VÆRE FRA EN PLASS UNDER HAUGBERG.Jeg har Hendrichas mann HANS MATHIASSEN fra Letnes, Inderøy to generasjoner tilbake som husmenn på Letnes, og før det en generasjon som gårdbr. på Hustad.Takk for hjelp med Hendricha.mvh Knut Inge Apesland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ove Haugrud

Hei ! Jeg har funnet dåpen til Henrikka Johannesdatter i Family Search, der står hennes foreldre bare som Johannes og Karen Johsndatter født 1801. Men når jeg så leter etter ekteskap finner jeg at Johannes Halvorsen født 1796 og Karen Johnsdatter giftet seg 23.02.1820. Dette er (nesten) helt sikkert riktige foreldre til Henrikka. Karen Johnsdatter finnes i FT1801 på Krogshuus, Hustad med foreldre Jon Pedersen født ca. 1774 og Berit Nilsdatter født ca. 1776. Johannes Halvorsen finnes i FT1801 på Gousa, Saxhoug med foreldre Halvor Olsen født ca. 1764 og Sophia Jonsdatter født ca. 1771.Det skal være fullt mulig å finne ut vesentlig mer (flere generasjoner) via Family Search (med de forbehold om datakvalitet på kilden som alltid gjelder).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hallvard Bragstad

Jeg får det til å stå 4. febr. 1820. Hendricha Johannesdatter Gausa, far: Johannes Halvorsen Gausa og Karen Johnsdatter. Disse var inderster. Døpt 22.02.1820, ekte født. Døpt i Kirken. Faddere: 'Ingebor Jens D., Olava Hans D. Gausa, Ingebor Anna Johns D. Oxhold, Christian Johnsen, Lorentz Johnsen, Gabriel Gabrielsen Oxhold. Alle Bondefolk.'Det ser likevel ut til at Johannes Halvorsen og Karen Johnsdatter giftet seg etter denne dåpen, vielsesdatoen var 28. feb. 1820. Johannes var da 24 år, ungkar og artillerist, mens Karen var fra Jørum i Sparbu sogn, 19 år gammel. Fedrene var ikke anført i kirkeboka.Johannes Halvorsen var født på Berg (Sakshaug - kalt 'Sølle-Berg' - det er flere Berg-gårder i Inderøy), 27.12.1796. Foreldre: Halvor Olsen Gausa (ungkar og dragon) og Sophia Jørgensdatter. Dåpen var 1. jan. 1797, og siden barnet var 'uekte født' anførte presten at dette var 'bægges første Lejermaal'. Faddere: 'Ole Sølle-Berg og kone, Gabriel Oxaal, Simon Olssen, Maren Jons Dr'.Jeg ser i FT1801 at Sophia kalles Jonsdatter der. Iallefall var Halvor Olsen og Sophia gift i 1801, disse var husmannsfolk under Gausa. Ved å søke blant giftermål, finner jeg at Halvor Olsen Gausa (ungkar og landvernsoldat) giftet seg med Sophia JONSDATTER, 6. des. 1798. Noen Sophia Jonsdatter er heller ikke født i Inderøy.Halvor Olsen Gausa var født 26. okt. 1764 på Gausa, Inderøy. Død 5. mars 1813 på Gausa - 'laae syg i 8te Dage og døde af hidsig Feber'. Sophia finner jeg ikke som død i Inderøy, og siden jeg har registrert døde tom. 1839, har hun enten flyttet ut, eller være død etter dette.Foreldrene til Halvor Olsen var Ole Nilsen Gausa (f. ca 1733, død 10. jan 1805 på Gausa - 'laae syg i hidsig Feber og døde af Alderdom.'), og Malena Halvorsdatter Kjelvik (f. 23.11.1739 på Kjelvik, død 11.12.1804 på Gausa - 'syg i 6 Uger og døde af Blodgang'). Ole Nilsen og Malena Halvorsdatter ble gift 7. jan 1761 i Inderøy.Opphavet til Ole Nilsen Gausa vet jeg ikke, men foreldrene til Malena var Halvor Eliassen Kjelvik (ca 1713-1789) og Inger Andersdatter (ca 1717-1784). Foreldrene til Halvor Eliassen var Elias (også nevnt som Elling) Jakobsen Kjelvik (f. ca 1682, død ca 1747 - det er lakuner i kirkeboka på slutten av 1740-tallet), og Ingeborg Sørensdatter Kjelvik (ca 1680-1756).Og da har du jo kommet 150 år lengre tilbake i tid.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hallvard Bragstad

Mitt innlegg - hvor materialet er direkte fra kirkeboka (noe fra manntallet 1701), viser hvor viktig det er å ikke stole på familysearch.org......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ove Haugrud

Det som ble feil i dette tilfelle skyldes nok meg, og ikke Family Search. Jeg gikk ut fra at Karen Johnsdatter også var fra Inderøy, og lette etter kandidater født i Inderøy med riktig alder / fødselsår. Det viste seg å være litt for dristig, og dermed er det fortsatt ikke klart hvem som var foreldre til Karen Johnsdatter. Alle opplysninger jeg fant i Family Search var riktige (denne gangen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Inge Apesland

Jeg må bare bukke i støvet for fantastisk og rask hjelp og tilbakemelding fra dere begge.Dette ga slektslinje på flere generasjoner tolbake fra Hendricha tilbake til Elias og Ingeborg på Kjelvik (omkring år 1700)gjennom deres sønn Halvor.Jeg hadde allerede en annen linje fra Elias og Ingeborg på Kjelvik gjennom deres datter Mali og en av hennes tre ektemenn - Mathias Hansen Hustad - ned til husmann HANS MATHIASSEN KROKASVEET fra LETNES.Hans og Hendricha ble gift med hverandre i 1842, og har altså felles aner på Kjelvik. Dette var moro. Vips så var slektsdelen fra Inderøy godt fylt ut.Takk igjen. mvh Knut Inge A.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hallvard Bragstad

Kan jo nevne at foreldrene til Ingeborg Sørensdatter Kjelvik var Søren Madsen Kjelvik og Mali Torfinnsdatter. Jeg har notert følgende om Søren: 'Nevnes første gang i manntallet fra 1701, var da 51 år gammel - 'gemene bønder, nerer sig af deris gaarders afling'. Nevnes som oppsitter i 1723, da kunne han fø 2 hester, 8 storfe, 10 sauer og 6 geiter på gården. Det ble sådd 1 tønne bygg, 1/2 tønne blandet korn, 5 tønner havre og 12 mark gråerter. Det bl e slått ialt 20 lass vollhøy.I kvegskatten fra 1657 nevnes en Madtz på Gausa - som kan være faren til Søren. Denne Mads hadde 23 hester, kyr og ungfe, 21 får, lam og svin, samt 4 geiter. For dette betalte han 2 riksdaler og 21 skilling.'Mali Torfinnsdatter døde i 1719, det er registrert skifte etter henne, med et overskudd på drøyt 172 riksdaler.Et sted ser jeg at far til Elias Jakobsen Kjelvik skal være Jakob Nilsen Fossem - uten at jeg helt har klart å dokumentere dette.Jeg har også Mali Eliasdatter Kjelvik som en av mine aner, men da med første ektemann, Sevald Sevaldsen (ca 1710-1749).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hallvard Bragstad

Vedr. Halvor Olsen Gausa.Iflg. folketellinga for Inderøy fra 1791, bodde disse på Gausa:Ole, 60, BondenMalena, 51, Bondens QvindeHalvor, 27, BørnIngebor, 23, BørnInger, 20, BørnElias, 16, BørnAnne, 11, BørnLisbet, 25, TienerFolketellinga fra årsskiftet 1779/80 viser stort sett de samme folkene;Ole, 50, BondenMalena, 40, Bondens QvindeNiels Olsen, 19, BørnHalvor, 16, BørnElias, 7, BørnIngebor, 12, BørnInger, 9, BørnAne, 1, BørnI tillegg tjeneren Beret Tomesdatter, indersten Marit, og et husmannsektepar.Når jeg skriver over at jeg ikke kjenner opphavet til Ole Nilsen Gausa (ca 1733-1805), er det i folketellinga fra 1755 for Inderøy anført på gården Gausa under tabellen 'Soldat' (alle gårder måtte stille med en soldat): 'Dragunen Ole Nielss er hos sin fader Niels Lætnes.' Her er det altså en Ole Nilsen med tilknytning til Gausa, med far på Letnes. Denne Ole Nilsen var i 1755 24 år - altså godt innen 'marginen'. Nils Letnes var anført å være 74 år, mens kona Ingeborg var 66. Jeg finner ingen Nils eller Ingeborg Letnes som avdød i rett alder, så disse må ha flyttet på seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gyrid Jørgensen

Jeg har en kopi av registeret for skifteprotokollene for Inderøy. I Bok 9, (1761-1767) er det oppført et skifte etter en Ingeborg Olsdatter Letnes,(hvertfall tror jeg det er det som står). Et kikk i dette skifte, vil kanskje hjelpe deg videre, evt få bekreftet det Hallvard skrev i forrige innlegg.mvh Gyrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Værnes

HeiJoda Gyrid, du tror rett :)) - det er et skifte etter ei Ingeborg Olsdatter Letnes på side 95 i skifteprotokollen for Inderøy 1761-1767. Hei fra Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.