Gå til innhold
Arkivverket

[#39164] Akershus, Udenes, Nyhus, dødsfall?


Gjest Karen Østvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Karen Østvik

Noen som kan hjelpe meg med dødsdatoene for mine tipptipp oldeforeldre Ole Hansen og Anne Marie Paulsdatter Nyhus, Udenes, Akershus? De levde i beste velgående i FT-1865. LenkeDe skal ha hatt minst en sønn bosatt i Sverige, da må det vel ha vært skifte etter dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei Karen.I Bygdebok for Nes Bind V s.113 står det litt om dem, men de har nok forlatt den plassen ca.1879. Det står at Jakob fikk skjøte på Nyhus i 1878, men allerede året etter ble auksjonsskjøte utstedt til Ole Olsen Bodding. Det er også oppgitt flere barn i bygdeboka enn det er med i FT1865.Du nevner at en sønn levde i Sverige - de har ikke reist dit alle da? Har du funnet noen av barna deres i FT1900?Mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karen Østvik

Hei, og takk. Jeg lurer på om dette kan være sønnen Jakob [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=hentglobal&register=fodeaar&pgj=44&teljing=ft1900&filnamn=f00231.wc2&amt=2&funnenr=183>Lenke har ingen bekreftelse på dette, ingen opplysninger under Henni i bygdeboka b.V. Caspar, Anton og Gina finner jeg ikke. Og har kanskje funnet Ole her: Lenke . Dette kan kanskje være Maren Christine, hun ble født i Blaker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei Karen.Den første lenken din virker ikke - finner ingen Jakob der?Skriver her det som står i BB V s.113.Ole Hansen fra Eidsvoll, f.ca 1801, gift med Anna Marie Paulsdatter fra Aurskog, f.ca 1817. Barn født her: Maren f.ca. 1839, Jakob f.1841, Karen Mathea f.1849, Paul Anton f.1849, Ole Kristian f.1852, Paul f.1855, Kasper f.1857, Gina f.1861. En sønn tok over: Jakob Olsen, f.1841, var gift med Maren Dorthea Kristoffersdatter f.1844. Barn: Karl O.,f. 1869, Mathilde f. 1871, Regine f.1873, Ragna Emilie f.1876, Ole Kristofer f.1879. Jakob fikk skjøte i 1878, men alt året etter ble auksjonsskjøte utstedt til Ole Olsen Bodding.Håper dette hjelper litt? Ikke på dødsdatoer, men det blir i såfall mye å gå igjennom!!Hva tror du står under Hennie? Er det jakob du mener er der?Mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

I Nes bygdebøker er det nok en del feil og mangler, også her. Maren Kirstine, den eldste datteren er ikke født i Nes, men i Aurskog - dette i henhold til hennes konfirmasjon hvor det opplyses at hun ble født på 'Husebye i Urskog' 27.03.1840.Barn som ikke vokste opp er ikke nevnt, Paul Anton (1845-1848) og Karen Martea (1847-1848). Det kan godt være flere barn som jeg ikke har sett ved hurtiglesningen.Så til hovedspørsmålet, Ole Hansen dør 4. august, begraves 12. august 1872 (bosatt på Nyhuus), alderen er her satt til 70 år. (kilde: NES Mini III 1 f.251 no.8) Enken Anne Marie Poulsdatter dør 29.01.1873 (Nyhuus), begraves 10.02.1873. (samme kilde, f.252). Hennes alder er her satt til 55 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karen Østvik

Tusen takk for god hjelp!Nå kan jeg lete etter skifter.Nå ble jeg litt forvirret må jeg innrømme, Paul Anton død i 1848? De har v. FT-1865 (lenke i første innlegg) en sønn Anton på 17 år, og han er min ane. Hadde de da to sønner med nesten samme navn og født omtrent samtidig?? :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karen Østvik

Prøver meg på nytt med lenke til Jakob, kan se ut til at det er ham, bortsett fra at kona heter Olsen til etternavn: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Til (6); Den første Paul Anton døde 23.09.1848, ble begravet 30.09.1848. Din Paul Anton ble født 20.05.1849 (døpt 17.06.1849) og ble som skikken var, oppkalt etter den avdøde broren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karen Østvik

Tusen takk! :o)'Min' Paul Anton skal ha reist til Sverige, men jeg har ikke klart å finne ut av det. Forøvrig vet jeg at han oppholdt seg i Kristiania i 1886. Om han var i Sverige før eller etter dette vet jeg ikke.Ole O. Bodding var forøvrig gift med Anne Olsdatter, mulig datter av Ole Hansen og Anne Maria Paulsdatter. Hun er ihvertfall nevnt sammen med de andre barna i skifte etter Ole H. `s bror.Min kommentar om Hennie gjaldt Ole Olsen, som var inderst på Hennie i 1900. Nå har jeg funnet ut at det var to gårder i Nes ved navn Hennie så da kan det jo stå noe om ham et annet sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Vet du hvor i Christiania Paul Anton bodde i 1886 og ikke minst, hvilket yrke han hadde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karen Østvik

Dessverre ingen andre opplysninger enn at han oppholdt seg i Kristiania 1886. Han brukte kun fornanvet Anton.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Til Geir i innlegg 5 - hvordan får du det til at det står at Ole Hansen er død 4.august? Presten eller skribenten skriver ofte 2den, 7de, 5te osv. på samme kort 9/11....er du sikker på at det ikke skal være 1ste August? Det er ikke fordi jeg tviler på dine tydekunskaper at jeg spør, men jeg klarer ikke se det 4 tallet....holder på mye i disse kirkebøkene og vil bare LÆRE mere. Til Karen....har funnet Kristoffer døpt i Udenes Nes kirkebok innskrevet som Ole Kristofer, men klarer ikke tyde Bosted...er ikke godt nok kjent på Gårdsnavnene enda...foreldrene er ihvertfall Jacob Olsen og Maren Dorthea Kristoffersdatter.... Kanskje Geir klarer det: Nes Mini III 1 1859 - 1882, kort 3/11, dåp nr.12, s.61! Prøver å finne vielsen deres! Ikke lyktes enda!Mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karen Østvik

Kan stedet være Nyhus/Nyhuus?Kanskje dere med tilgang til kirkebok kan finne Anton som utflytter fra Nes/Udenes? Min tippoldemor ble født (uekte) i 1873 og han kan muligens ha reist til Sverige rundt denne tiden?!Tusen takk for masse god hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei Karen.Er ikke Anton f.1849 din tippoldefar da?Din tippoldemor født uekte i 1873, var hun født i Nes også? Hva het hun? Tror ikke jeg helt har bildet av dette som står foran her...trodde alt dette gikk på Anton sin side!! Jeg tar kanskje feil!Mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei Karen.Nå har jeg sett på den dåpen igjen og du har rett, det står Nyhus og alle fadderne er fra Skregsrud( I BB IV s. 468 står det om fadderne), i BB skrives det Skreksrud. Fadderne til Ole Kristofer er: G. Inga Olsdatter Skregsrud,g.Birte Olsdatter ib., g.Ole Olsen ib., ug. Hans Gudbrandsen ib., g. Lars Olsen ib.s. 468 står det slik: Lars Olsen fra Blaker var husmann og farger i 1875. Født ca.1824 og gift med Berte Olsdatter fra Blaker født ca.1826. Barn: Olava f. 1856 i Sørum, Anton f.1859 i Sørum, Ole f.1862 i Nes, Hans f. 1867 i Blaker.Ikke sikkert du har bruk for dette....kan jo allikevel være slekta til Jacob Olsen noe av det???Mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karen Østvik

Ehm..trykkleif? Joda Anton Olsen Nyhus var min tippoldefar, hans uekte datter Mina er min oldemor. Hun ble også født i Nes, og hennes side og en del av hennes mors side har jeg sånn nogenlunde orden på. Beklager dersom jeg ble litt rotete :-).Alt ovenfor er på Anton sin side.Et av Minas barn lever i dag, hans datterdatter og min grandtante, og hun har fortalt at hennes bestefar (Anton) ikke fikk lov til å gifte seg av familien, og at han på grunn av dette dro til Sverige.(Det at foreldrene hans døde i 1872 og 1873, før min oldemor ble født avkrefter vel historien om at han ikke fikk lov til å gifte seg med min tippoldemor...med mindre eldre søsken hadde denne inflydelsen på den tiden.)Nå har jeg ikke klart å finne noe som bekrefter dette. Derfor hadde jeg håpet på å finne spor etter ham i skifte etter hans foreldre.De sporene jeg nå har av ham er fødsel, dåp, koppevaksine, konfirmasjon, min oldemors dåp i 1873, FT-1865 og i skifte etter hans onkel i 1886. I de tre sistnevnte hendelser ble kun Anton benyttet som fornavn.Det at han var oppkaldt etter en tidligere bror var nytt for meg, også et par andre av hans søsken. Hans foreldres dødsdatoer har jeg heller ikke tidligere klart å få tak i.Slik jeg ser det så må jeg nå se om det finnes skifter etter Ole og Anne Maria, lete i adressebøker for Kristiania muligens og se etter utflyttere fra Nes/Udenes.Kanskje dette kan være 'min' Anton Lenke ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karen Østvik

Takk igjen Lillian, her skrev vi om hverandre.Anne Maria ble født på Neslerud i Sørum, vokste opp i Blaker så disse kan være i slekt med henne.Har du mulighet til å slå opp på Frydensborg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei Karen.Har holdt på med den FT1900 som du henviste til i ditt forrige innlegg, men det ser ut for meg som denne Gustav f.1882 i Sørum - heter Gustav Olai f.27/11 1882, dpt.:7/1 1883 med foreldre Anton Olsen Neslerud og Karen Gulbrandsen/datter. De bor Rønaas ved hans konf.3/10 1897 i Udenes kirke. Frydensborg er under Rønaas så det stemmer, men jeg finner deres vielse og da heter hans far Ole Jørgensen....finner ikke hennes dødsfall og heller ikke det nye ekteskapet hverken i Nes eller Ullensaker hvor hun er født (Petra Torgersdtr./Tørgersdtr.) Er ikke helt ferdig enda,kan jo være feilskrevet på Antons far da!!??Kommer tilbake om litt for det ser jo unektelig ut til at mye annet stemmer - bl.a. Neslerud!!Mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei Karen.Jeg finner ikke noe ekteskap på Anton og evt.kone nr.2 etter FT1900 Nes - heller ikke begr. på første kone. Jeg mangler imidlertid to kirkebøker for Ullensaker om de evt har giftet seg der - jeg har kun Mini I 19 og I 20. Mangler de to nederste her for Hovind: LenkeDenne Anton Olsen er nevnt to steder i BB V, s. 471 står følgende: ,Frydenborg. Anton Olsen f.1849, gift med Petra Torgersdtr. fra Ullensaker, f.1845. Barn: Gustav f.1882.S.468 står dette: Frydenborg g.nr.208, b.nr.4. Anton Olsen(se husmenn) kjøpte plassen i 1906 for 4000 kroner. Med i kjøpet var også plassen Tangen. Anton solgte i 1921 for 16000 kroner til Ole Haugerud. Dette med å se under Husmenn er altså det første jeg skrev.Håper noen andre kan se i Hovind Ullensaker kirkebøker for deg ellers må du nok ta deg en tur fra Skedsmokorset til Biblioteket på Kløfta - tror de har kirkebøkene der.Mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karen Østvik

Tusen takk igjen!Ser jo lovende ut, bortsett fra Ole Jørgensen da. Må nok ta en titt i bygdeboka for Sørum, kanskje det står noe om Anton Olsen under Neslerud der. Må nok ta meg en feriedag og dra på biblioteket el. riksarkivet.Karen :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei Karen.Jeg kan bare si med en gang at det står om Anton Olsen f.1849 i Sørum Bygdebok Bind I s.598. Det er riktig Gustav Olai som jeg har funnet f.1882 også - han er sønn av Anton og hans første kone slik jeg skrev i innlegg 18.I Nes Mini Ac 0002 1882 - 1916 Kort 9/11 begr. nr.12, s.234 finner jeg dette: Gift Karen Gudbrandsd.f.1857, død på Aulideje av Tæring 20/5, begr.27/5, jordf. 9/6 1885. Det er Antons første kone og mor til Gustav Olai.I 1887 melder han inflytting til Sørum for andre gang: Tjenestedreng, Enkemand Anton Olsen, f.11/11 1849. Bosatt: Gård i Sørum. Døbt: 26/12 1849 i Udenes, Konf.samme sted 20/10 1867. Utflytn.attest fra Næs Sogneprest 19/9 1881.Finner Vielsen for andre ekteskap i Sørum Mini F 0008 1878 - 1914 Kort 1/8, vielse nr.13, s.18Dato: 2/12 1887 2/1 Anton Olsen, Tjenestedreng Sørum, født Udenes Sogn i Næs, f.1849, konf. 20/10 67 i Udenes. far: Husmand Ole Jørgensen Rudseje. Petrine Torgersdatter, f. Ullensaker(Holt-Eje) 1845, Far: Husmand Torger Pedersen Holte-Eje...Det står også om skifte etter 1ste kone.(Jeg begynner å tro at faren til Ole Hansen kan ha hett Hans Jørgensen - muligheten for at Antons far da har tatt dette i bruk av en eller annen årsak. Alt annet ser jo ut til å stemme!!) Dette ovenfor gjelder ikke om DU/VI har feil Anton....!!!Du får nå vel lånt disse bøkene vi ditt lokale bibliotek - om ikke er det da ikke langt til Kløfta eller Sørumsand fra Skedsmokorset!!Anton flyttet fra Sørum igjen står det også i bygdeboka.Det står også om dem s. 564 Fallet under Torbjørnsrud hvor hans første kone var fra. De giftet seg 4/11 1881 i Sørum, faren hans er også der Ole Jørgensen Rudseie i Næs.Skal finne dåpen til denne Anton, for han her har ikke den fødselsdato som det Geir har gitt deg. Tror du må prøve å sortere nå - er dette rett Anton pga Neslerud eller er det den først omtalte Paul Anton?Mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karen Østvik

Du har gjort en kjempejobb Lillian, takk skal du ha! Jeg hadde virkelig tro på at dette var riktig Anton Olsen, men navnet Jørgen er ikke med i familiebildet i det hele tatt. Så det kan nok dessverre se ut til at dette ikke er riktig person.Det er Paul Anton Olsen Nyhus som er den riktige. Han ble konfirmert 04.10.1863 i Nes kirke.Jeg kan nok få tak i bøkene på biblioteket, det er tiden til å gå dit jeg ikke har nok av dessverre. Hadde det ikke vært for denne nettsiden + et par andre hadde jeg nok ikke kommet særlig langt i min søken. Så jeg er evig takknemmelig for all den gode hjelpen jeg har fått. :o)Karen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei Karen.Hvor går du fra her nå da? Var det bare tilfeldig at dette Neslerud stemte med ditt? Jeg har jo mye for Nes, Ullensaker og Sørum så om du tror det går ann å finne det i de områdene så får du si fra!Skal jeg se på den konfirmasjonen?Mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karen Østvik

Jeg tror dessverre at Neslerud var et blindspor, hverken fødselsdato eller konfirmasjonsdato stemmer overens + feil farsnavn.Konfirmasjonsdatoen har jeg fra kirkeboka, men takk for tilbudet!Dersom du skulle snuble over Anton Olsen Nyhus som utflytter fra Nes, så vær så snill å si i fra :o). Tror det er en av de få mulighetene som er for å finne ham.Hvor jeg går herfra...må vel prøve å finne ut hvor Anton Olsen bodde i Kristiania, finne ham som utflytter. Dersom han flyttet til Sverige kan det hende han finnes i et emigrantarkiv?? Han må vel ha fått et pass. Ellers er jeg litt tom for ideer, andre tas i mot med takk.Ha en fin dag hilsen Karen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei Karen.Skal ta en runde på utflyttede fra Nes - kan jo ha flaks! Klart jeg sier fra, vet akkurat hvor frustrerende det er når det stopper - ikke trivelig i det hele tatt.Ha en solfylt fin dag du også.Mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.