Gå til innhold
Arkivverket

[#39173] Erich Larsen, f. 1764 - Eidanger


Gjest Sonja Amundsen Gardener
 Del

Recommended Posts

Gjest Sonja Amundsen Gardener

Erich Larsen f. 1764, Nordalseteret, Eidanger. Kan noen hjelpe meg til og finne hans foledre, søsken, familie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sonja Amundsen Gardener

Tusen takk Oddbjørn. Hvet du hvor Nordalseteret er i forhold til Brevik. jeg gikk in på Brevik kirkebøker for dåp i 1764, jeg fant en Erich som ble døpt på den 09,09,1764. Kan det være han?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

I folketellingen 1782 for Eidanger er der en Lars på 'Norendals Sætter'. Det kan være Eriks far, men patronymet er dessverre ikke nevnt: Lenke.Ellers har Egil Theie skrevet av Eidanger-skifter fra Bamble skifteprotokoll (www.theie.net). Der finner vi følgende skifte:Sk.pr. 9, Fol. 353b - Nordalsætret i Eidanger 'Sætteret ved Brevig' 10.04.1776: Ole Larsen død, g. 1. Sesselle Rolfsdtr. død, g. 2. Marthe Olsdtr. Barn: Lars Olsen. Ingen barn i 2det ægtesk. Brt: 167-1-4. Net: 72-1-21.Ved dette skiftet var altså Erik Olsen 11-12 år gammel. Han var da for ung til å være bror til avdøde Ole Larsen. Et nærliggende spørsmål blir da: Kan den avdøde være Erik Larsens farfar? Den sønnen som er nevnt i skiftet - Lars Olsen - ser ut til å være arvelaters eneste barn. Kanskje Erik Larsens far (og antakelig identisk med den Lars som er oppsitter i 1782)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg er ikke så lokalkjent at jeg kan plassere 'Nordalsætret' nøyaktig, men i skifteopplysningene over er det notert 'ved Brevig'. Uansett er jo ikke Brevik langt unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Rettelse: I innlegg 4, siste avsnitt, første linje har jeg skrevet Erik Olsen. Det skal selvsagt være Erik Larsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sonja Amundsen Gardener

Jeg forstår hva du sier, tror jeg. Så du mener at Lars Olsen er Erichs far og at Ole Larsen som døde på den 10,04,1776 var Erichs farfar? Ole Larsen var gift 2 ganger. 1, Sesselle Rolfsdatter, 2, Marthe Oldsdatter. Så var Lars Olsen enebarn? Ikke vanlig i de dager. De hadde vanligvis masse unger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sonja Amundsen Gardener

Hvis det er riktig det du sier så er den Erich som ble dåpt i Brevik kirke på den 09,09,1764 ikke den riktige personen. Foleldres navn stemmer ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg mener for så vidt ingenting, men peker kun på en mulighet. Lars Olsen har ikke nødvendigvis vært enebarn, men det ser ut til at han er den eneste som lever ved skiftet i 1776. Og han er fra 1. ekteskap.Den Erich som er døpt i Brevik 9/9 1864 er nok uansett en annen Erich Larsen (navnet er jo relativt vanlig).Hva vet du selv ellers om Erich Larsen Nordalsæteret? Var han gift - og hadde han barn? Navngivingen av eventuelle barn kan jo være et nyttig spor i letingen etter opphavet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg ser nå at etterlysningen din ligger i Arkivforumet. Den hører egentlig hjemme i Brukarforumet. Der er det nok også flere som vil oppdage den, og muligheten til å få hjelp vil være bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sonja Amundsen Gardener

Tusen takk Oddbjørn, jeg har nå lagt in en ny etterlysning i Brukarforumet. Jeg har også gitt mye mere informasjon der så kansje flere vill se min etterlysnig og kansje ha svar på den. Jeg har ikke drevet med familie forskning lenge og jeg syntes altid det er kjepe fint og snakke med folk som har gjort detter lenge og har masse erfaring. Igjen tusen takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.