Gå til innhold
Arkivverket

[#39178] Søker forfedre til Petter Andersen født 1862 Grue, Finnskogen


Gjest Grethe Roland
 Del

Recommended Posts

Gjest Grethe Roland

Søker etter forfedre til Petter Andersen født 1862 Grue, Finnskogen. Død 1949 i Vennesla, Vest-Agder. Var gift med Hilda Josefine Hofstetter født 1882 i Skien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Hei Grethe. I Grue er det to Petter Andersen ved FT i 1865 og i 1875. Den ene av de er på Finnskogen, den andre på vestsiden av Grue. Når det gjelder Finnskogen så er det Anders Pedersen f. 26/3 1825 i Tysketorpet. En mulig kandidat som ble g.m. Kari Andersdotter fra Djekneliden i Sverige. De bodde på forskjellige plasser i Grue. Anders og Kari de har en sønn Petter f. i 1863/1864. Har ikke k.bok film for hånden, eller avskriften av k.boka. Kan du finne vielsen til Petter og Hilda Josefine, så vi er sikre på at det blir en riktig Petter Andersen. Hilsen Finn S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Roland

Har prøvd å finne vielsen uten å lykkes.Tror de giftet seg i 1901,men vet ikke hvor.Her er et utdrag fra FT 1865 som jeg tror er rette person. Informasjon om bostedet:Tellingsår: 1865 Kommune: Grue Kommunenummer: 0423 Navn på bosted: Kongshaug Halvorkjærnsberget Antall personer registrert på bostedet: 7--------------------------------------------------------------------------------Navn Familie-stilling Sivil-stand Yrke Fødselsår Fødested Etnisitet Anders Pedersen g Husmand uden Jord Tømmermd. 1826 Grue bl Kari Andersdatter hans Kone g 1830 Sverige Karelius Andersen Deres Søn ug 1857 Grue Martin Andersen Deres Søn ug 1860 Grue Petter Andersen Deres Søn ug 1862 Grue Alette Andersdatter deres Datter ug 1859 Grue Karen Andersdatter deres Datter ug 1864 Grue

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Det er denne familien som jeg har festet meg ved. Men for å være absolutt sikker så bør en finne vielsen. Vil nødig legge for mye arbeide i noe som kansje ikke er riktig utgangspunkt. Dersom det det er denne personen som er aktuell, så er det finneslekt. Hilsen Finn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Roland

Hei Finn. Vet det skal være finneslekt.Er blitt fortalt at de skal stamme fra Karelen. Er også blitt fortalt at bestemor til Petter døde i kirkebrannen i Grue 26 mai 1822. Kan dette være til hjelp? Skal prøve å finne vielsen. Hilsen Grethe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Roland

Hei Iver.Har prøvd å lete i kirkebøkene i Oslo uten hell. Tror de har flyttet litt rundt. Eldste datter, Klara Anette Andersen, er født 14. August 1902 på Rødenes i Østfold.Datter nr. 2, Paula, er født 4. April 1904 i Kristiania.Har ikke hørt noe om at Petter har vært gift tidligere.Grethe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Hva slags yrke hadde Petter ? Vet du noe om hvor han var ved FT 1900 ? Dersom det var Petter Andesen f. 1862 som ble g.m. Hilda Josefine så hette den ene bestemora Marit Nilsd. Denne Marit Nilsd. er ikke med blandt de som er innført som død under kirkebrannen. Er det riktig at det er slik som det er blitt sagt så kan det være mora til Kari Andersd. Hennes navn har jeg ikke, kun hennes fars navn som var Anders Pedersson. Undersøker om mora var kommet til Norge. Hilsen Finn S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Roland

Vet ikke hvilket yrke Petter hadde eller hvor han var i 1900. Skal prøve å skaffe de opplysningene etter helga.Det er nok ikke bestemora, men oldermora som døde i brannen,sammen med noen av barnebarna sine.Både mor og far til Petter er jo født etter brannen. Hilsen Grethe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Grethe Roland

Nå har jeg fått bekreftet at det er riktig person vi har funnet. Han er født 29 august 1862 på Hytjanstorpet.Det stemmer med datoen på gravsteinen hans. Når det gjelder yrket hans og FT 1900 er jeg ikke helt sikker men har funnet en Peter Andersen i Enebak som er født i Solør 1862 og er veiarbeider. Tror det kan være ham. Hilsen Grethe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Hei Grethe. Kontakt meg på fisollie()online.no så kan vi arbeide videre med denne saken. Hilsen Finn S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.