Gå til innhold
Arkivverket

[#39185] Giftemål : Bamle Telemark Rollef Olsen g 1802


Gjest Jan Pedersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Pedersen

Hei ! Jeg søker forfedre til : Rollef Olsen (Sannidal) gift med Inger Kittilsdtr f 1782 Bamle Viet i Bamle 8 jul 1802 Søker forfedre til begge . Hilsen Jan Pedersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

ROLLEF OLSEN Spouse: INGER KITTELSDRMarriage: 08 JUL 1802 Bamble, Telemark, Norway Iflg. FS/IGI har paret sønnen Ole, døpt 19.9.1802, datteren Anne Helvig, døpt 20.5.1804, så en ny sønn Ole (ant. den samme, men med to ulike dåpsdatoer), døpt 2.10. eller 12.10.1806, Kittel, døpt 16.9.1810, Helge (Rolfsdatter), døpt 12.9.1813 og Oline, døpt 3.6.1816. Den yngste datteren, hvis hun er datter av det samme paret, er døpt i Stavern, de øvrige i Bamble.Finner ingen Rollef Olsen i f.t. 1801 bosatt i Sannidal. Finner en Rollew Olsen, 21 år, på Brekke i Hierdal Lenke. Han er ugift. Ellers finnes det flere Rolf/Rollef m.v. bl.a. i Telemark i 1801, men de er alle gift.I Banble i 1801 er det kun to Inger Kittelsdatter. Den ene er 27 år og gift med Ole Gjermundsen. I FS/IGI har jeg funnet en vielse mellom Ole Gjermundsen og Inger Kittelsdatter i Drangedal i 1796.Har du noen flere opplysninger om paret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Jeg tror at den Inger Kittilsdatter som er gift med Ole Gjermundsen i FT 1801 er den samme som blir gift med Rollef Olsen i 1802, altså at Inger var enke i 1802, men jeg har ikke sett hva det står ved vielsen, så foreløpig er det bare en teori.Grunnen til at jeg tror det, er at paret Inger og Ole er på gården Svarvekjær i Bamble i FT 1801:1801-telling for 0814 Bamble Amt Prestegjeld Sokn Gard 65 Bratsberg Bamble Bamble Svarvekiær Førenamn Mellomnamn Etternamn Hushaldstill. Alder Sivilstand Yrke Kjønn1478 Kittel Thorsen Huusbonde 58 Begge i første ægteskab Bonde og gaardbeboer M1479 Anne Jensdtr Hans kone 54 Begge i første ægteskab K1480 Thor Kittelsen Deres børn 25 Ugift National soldat M1481 Maren Margrethe Kittelsdtr Deres børn 15 K1482 Marthe Olsdtr Et plejebarn 5 K1483 Knud Ereksen Huusbonde 30 Begge i første ægteskab Gaardbeboer. national soldat M1484 Taran Gundersdtr Hans kone 22 Begge i første ægteskab K1485 Erek Knudsen Deres barn 1 M1486 Ole Giermundsen Mand 27 Begge i første ægteskab Huusmand med jord og skræder M1487 Inger Kittelsdtr Hans kone 27 Begge i første ægteskab K1488 Berthe Kirstine Olsdtr Deres børn 3 K1489 Ole Olsen Deres børn 1 MPå den samme gården nevnes Rollef Olsen som svigersønn i 1811, gift med Inger Kittilsdatter. [bygdebok for Bamble I s. 402 og Bamble II s. 420.] Der står det også at Rollef er fra Drangedal.I FT 1801 fant jeg denne tjenestedrengen på gården Hougland i Tørdal anneks i Drangedal:1106 Rollof Olsen Tjen. dr. 22 Ugivt MHan kan være den samme som denne:IGI Individual Record FamilySearch™ International Genealogical Index v5.0 NorwayROLLEF OLSEN Christening: 01 JAN 1780 Drangedal, Telemark, Norway Father: OLE OLSENDet femte barnet til Rollev og Inger er født i Sannidal. [Det er to innførsler om henne i Familysearch, og da regner jeg med at VRI [avskrift fra kirkebøker] er sikrere enn IGI:Individual Record FamilySearch™ Vital Records Index Norway Helge Birth: 04 Sep 1813 Place: Christening: 12 Sep 1813 Place: Sannidal, Telemark, Norway Father: Rollef OLSEN Mother: Inger KITTILSDRSource Information: Batch Number: C425922 Source Dates: 1803 - 1830 Film or Fiche Number: 127044 Collection Details: Sannidal; Den Norske KirkeAlt dette må undersøkes ved oppslag i kirkebøker. Jeg håper at noen har anledning til å slå opp!Hilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Pedersen

hei Grethe og Laila ! Tusen takk så langt Inger var nok gift 2 ganger jeg har ingen mer info dessverreHilsen Jan Pedersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.