Gå til innhold
Arkivverket

[#39186] Hans Hansen Hanor født 1765 i Nord Odal, sønn av Hans Hee.


Gjest Guro Reinhart
 Del

Recommended Posts

Gjest Guro Reinhart

Har noen mulighet til å slå opp i den bygdeboken for Nord Odal som omhandler Hanor. Søker foreldre til Hans Hansen som døde i Honorshaugen 1840. Hans ble døpt 28 jul 1765, kun fars navn står i kirkeboken - Hans Hee (finner ham ikke i bygdeboken under He). Hans Hansen giftet seg i 1793 med Marit Kristensdatter. Ifølge FT 1801 bor hennes mor Kirsti Johansdatter sammen med dem i Hanorshaugen. Skulle også gjerne vite hvem Marits far, Kristen er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lena Berg Nordli

Nord Odal BB, bind II, gml utg.s 515. Nordstua He: ' Hans Pålsen brukte halve Nordstua fra 1752. Barn født på He: Pål 1753, Otter 1755, Marte 1762, Hans 1765, var på Lilleset i Sør-Odal da han ble gift 1790 m. enke Kari Knutsdatter Mangset, ble husmann i Mangen u. Mangset i SO. Ennå i 1771 brukte Hans Pålsen halve Nordstua. Hans Pålsen ble visstnok ikke gift i Odalen'. Dette er den eneste jeg finner, som kan ligne..?NO BB, bind I, ny utg, s. 264. Hanorshaugen. 'Hans Hansen fra He 1765-1840, g 1793 m Marit Kristensd fra Delbekk 1764-1803, var husmann i Hanorshaugen til han døde. (De fikk tre barn, vil du vite mer om dem, mail meg reveenka@msn.com) Hans Hansen ble g. 2. g 1807 m Tore Tostensd fra Brustad u. Østmoen ca 1774- 24.02.1820 (de fikk to barn)Kanskje dette ikke var hans 1. og 2. eksteskap, men derimot det 2. og 3.?Fra bind I, ny utg, s 476. Delbekk (u. Galterud). 'Plassen ble ca 1742 tatt over av Kristen Gunnersen, ca 1713-1783. g m Kirsti Finnsd fra Ekornhol 1713-1759. Barn: Finn 1744, Per 1748, Anders 1751-52, Marit 1753, Anne 1757. Kristen ble 2. g gift 1760 m Kirsti Johannesd fra løkker. Barn; Kirsti 1760, Ingrid 1771.Så Kirsti Johannesd som bodde med dem i 1801 var Marits stemor.mvh Lena

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Hei igjen Lena - Det må være 2 Hans Hansen fra He. Han som giftet seg med enke Kari Knutsdatter Mangset (s. 515 gammelt bind II)og som ble husmann under Mangen finnes i FT på samme sted (konen står som Marie Knutsdatter, men er nok feil). Han fra s. 264 i ny utgave bind I finnes under Hanorshaugen. Dette ble mye rot - jeg får komme meg til filmrullene så snart som mulig! Takk for hjelp - Hilsen Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lena Berg Nordli

Ja, sjekk i kirkebøkene. Bygdebøkene over Odalen er bra de, men i noen tilfeller med navnebrødre/søstre på samme plassen, er det en del rot (naturlig nok). Heldigvis er jo kirkebøkene fra Odalen på denne tida ganske greie å lese :-)Lena

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.