Gå til innhold
Arkivverket

[#39196] Johan Christophersen Rein, Strinda i 1801, men hvor var han fra?


Gjest Nina Mastberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Nina Mastberg

Johan Christophersen Rein og konen Kirsten Sørensdatter er på gården Bakke på Strinda i FT1801. Lenke På FS har jeg funnet de to eldste barna døpt på Strinda, men jeg finner ikke ut hvor foreldrene kommer fra. Er det noen som vet noe om Johan og Kirsten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Mastberg

Jeg har forsøkt det før, og gjorde et raskt titt igjen, men fant ingenting som kunne passe til mine. Det er en gård med navn Rein i Statsbygd, men jeg har ikke funnet noen tilknytning til Johan der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissil Bruun Sørensen

Det kan være et blindspor, men jeg har Reserve-Dragon Christopher Gustavsen Rein gift med sin besovede Marit Larsdatter i Stod 23.08.1753. Ordlyden tyder på at hun er gravid, men barnet er ikke døpt i Stod, og de er heller ikke i Stod i 1762. Det tyder på at de kan ha flyttet like etter bryllupet. Rein i Stod ligger ikke langt fra grensen til Sparbu, så du kan jo sjekke der. Johan er vel født rundt 1765, og dette paret er nok produktive på det tidspunktet.Christopher er født i 1729, og er sønn av svenske Gustav. Gustav døper også 2 eldre brødre av Christopher i Stod, Michel og Jacob. Men han har sannsynligvis også barn med seg da han kommer til Stod. En Johan Gustavsen døper et barn i 1755, i tillegg til at Kari Gustavsdatter Rein er fadder i 1744.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissil Bruun Sørensen

Hvis dette sporet skulle vise seg å være riktig, bør jeg kanskje føye til at svensken Gustav Michelsen var tilsynsmann, og døde 72 år gammel i 1760.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torill Aasegg

Det finnes flere Johan Kristoffersen Rein i Stadsbygd. Har du noen flere holdepunkter, så kan vi se om det er noen av dem du leter etter.mvh Torill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Mastberg

Takk for det.Jeg vet dessverre ikke noe mer om Johan og Kirsten. Ut fra alder i 1801 er han født ca 1765 og hun ca 1761.Sønnen Christopher ble (i følge FS) døpt i 1788 på Strinda, og datteren Sirina i 1796 Strinda. Datteren Sirina fikk et barn i Tjøtta, Christine Marie, utenfor ekteskapet i 1823. Faren til barnet var maler dreng Peder Knudsen. Ved dåpen til Christine Marie var det innført at foreldrene var fra Trondhjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

Har en Jon Kristoffersen Rein, f. 1821, Stadsbygd, i min database. Han ble 1858 gift med Randi Isaksdt. Hårsager.Kan denne Jon Kristoffersen ha noe med ovennevnte familie å gjøre ?Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Mastberg

Takk for innspill. Det er jo nærliggende å tro at de er fra samme familie, men så lenge jeg ikke vet noe mer om 'mine' så er det vanskelig å si. Jeg vet bare om de barna som jeg har nevnt før, og vet ingenting om Johans søsken eller annen familie. Jeg vet heller ikke noe om videre skjebne til sønnene til Johan og Kirsten. Men jeg har jo fått noen tips om steder her som jeg kan jobbe videre med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.