Gå til innhold
Arkivverket

[#39201] Borgund i M&R ?


Gjest Maybritt Engebrigtsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Maybritt Engebrigtsen

Hei !Kan noen bekrefte/avkrefte dette....Ligger Borgund i Møre og Romsdal ? Trodde det lå i S & F ? Søker denne Knut Ols. som ble gift 1743 i Askvoll med Synneva Nilsdatter f. 1713.Han er ikke å finne noe plass. Utenom muligens den linken men.....Fikk ikke linken til å virke så her er infKNUD OLSEN Male Event(s): Birth: Christening: 13 FEB 1701 Borgund, More Og Romsdal, Norway Death: Burial: Parents: Father: OLE PEDERSEN FamilyMvh Maybritt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Men du har også Borgund Sokn i Lærdal.Dersom du går til databasevelgeren og skriver Borgund i søkefeltet, får du en blanding av resultater fra Møre og Sogn. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maybritt Engebrigtsen

tusen takk !Da har jeg litt mer peilig.Godt mulig at han kan være derfra .Får se om noen kan komme opp med noe fornuftig. Finnes der noe om utflytta fra M & R ?Mvh Maybritt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfinn Kjelland

Merk at lenka i innlegg 4 viser at Knut Olsson døypt 13.2.1701 budde i Barstad i Hareid, som er eit anna prestegjeld. Det finst bygdebøker for Hareid som kan lånast inn, der det kan tenkjast du finn att familien.Til innlegg 2: Det er ikkje heilt rett å seie at Borgund er ein del av Ålesund. Info om Borgund prestegjeld finn du her: LenkeÅlesund vart frådelt Borgund herad i 1849, og i 1968 vart så Ålesund og Borgund kommune slått saman att. Men ein del av Borgund, øya Sula, var sterk mot denne samanslåinga, og klarte faktisk å bli lausrive att frå 1.1.1977. Sula 'var den einaste av dei kommunene som vart oppretta [etter frådelingsprosessane på 1970-talet] som ikkje hadde vore kommune frå før, men var ei heilt ny eining' (Jens J. Hyvik: 'Med blikk for Sula'. Sula-soga bd 3-1, 2002 s. 30).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maybritt Engebrigtsen

Tusen takk for svar !Kanskje noe sitter med bygdebok for Hareid ?Det jeg lurte på er om denne knut Olsen, da flyttet til Askvoll og giftet seg der ?Mvh Maybritt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfinn Kjelland

Ved nærare ettertanke: Barstad ligg i dag i Ørsta kommune, tidlegare Vartdal kommune som var ein del av Hareid prestegjeld før kommunesamanslåingane på 1960-talet.Vartdal har eiga bygdebok: [url="http://ask.bibsys.no/ask/action/show?pid=832158429&kid=biblio>LenkeMen det er ikkje sannsynleg alle med tilknyting til Vartdal går inn på dette temaet, pga overskrifta. Du bør kanskje starte ein ny tråd eller legge spm. ut under Ørsta på Slektsforum:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maybritt Engebrigtsen

Hei !Har ikke funnet ut noe, men lurte på om det kunne være han ?? Må bare jobbe meg ned til noen kandidater ettersom jeg ikke hvor han kom fra? Søkte på IGI og da var det ikke så mange å velge i ...sukk.Står fast her gitt.Mvh Maybritt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maybritt Engebrigtsen

Knut Ols. f. 1703?-død 1784 gaardbruker Askvoll gift med Synnøve Nilsdatter f1713-1784.I følge BB Askvoll står det ingen ting om Knut O. Det jeg lurte på er om han var født en annen plass. Finner ingen knut O. i S&F.Det nærmeste er han i Borgund og en kandidat i Voss. Men hvem vet ?Mvh Maybritt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

No må du vera klår over at det som ligg på DA frå Sogn og Fjordane, slett ikkje er komplett. Og BB for Askvoll er heller ikkje rekna for å vera av dei grundigaste. Difor ville eg ha nytta meg av andre kjelder før eg såg ut av kommunen og i alle høve fylket, t.d. dei originale kyrkjebøkene og militærrullar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

No har eg sett etter, og der er berre med døypte frå tre kommunar i S+F i Fylkesarkiv-basen på DA for åra 1700-1715. Ingen av desse er Askvoll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maybritt Engebrigtsen

Takk, ja det er kanskje best. Ligger militærruller ute på nett ?Blir bare litt 'frustrert' når en ikke finner det en leter etter.Mangler bare en 4 personer for å gjøre ferdig en anetavle på 7 gen.som sviger far skal få i 75 års dags gave.Lite hjelp å lete i kirkebøker når en ikke vet hvor de kom fra heller , sukkMvh Maybritt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.