Gå til innhold
Arkivverket

[#39206] Jens Jensson og Herborg Olsdtr. gift i Kvinnherad


Gjest Johan Arthur Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Johan Arthur Hansen

Er det noen som vet hvem foreldrene til Jens Jensson f.ca 1790 gift 20.6.1818 i Kvinnherad med Herborg Olsdtr. f.ca 1790. Jens døde på Barane,Moster 11.6.1865 og Herborg døde på Pleiestiftelsen i Bergen 26.8.1866. Ønsker også opplysning om foreldrene til Herborg Olsdtr. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingvard Skarvatun

Dei som gifte seg 1818 var Jens Jensen Fet f.1796 og Herborg Olsdotter Våge f.1795. Foreldra til Jens var Jens Tørresen Fet (Øvre), Uskedalen, Kvinnherad 1747-1817 g.1782 m.Sigrid Sørensdotter Eik 1754-1842. Bondefolk på bruk nr.2 Øvre Fet. Herborg Olsdotter var fostebarn hos Lars Gabrielsen Landa 1749-1825 g.1778 m.Brita Hallvardsdotter Våge 1746-1820. Som kjent er det ikkje einfelt å finne biologiske foreldre til fosterbarn, så der har eg måtta gi opp. Mvh Ingvard (Kvinnhering)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Hjertelig takk for opplysningene. Kjempeflott!! Jeg så det var ei Herborg som var fosterbarn ved FT, men jeg får leve med det hvis jeg ikke skulle komme videre der. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest T. Grindheim

Hei Dei eg har som foreldre på Herborg er Ola Torgeirson Lunde f. 1753 Fjelberg og Anna Olsdtr. Vaka f. 1766 Ølen. Har notert at i 1801-tellinga bur ho hos mormora Herborg Johansdtr. i Fjelberg på garden Wache Nordre. Om dette stemmer eller ikkje er eg ikkje heilt sikker på. Hvis dere finner ut meir, vil eg gjerne vite det. Både bekreftelse og avkreftelse er eg glad for. Mvh Tove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingvard Skarvatun

Merk at FT1865 seier Herborg var fødd i Fjelberg! Det ligg i Kvinnherad idag, men var eigen kommune og prestegjeld før. Kanskje ein ledetråd til deg: Herborg Olesdatter Lande døypt 23.12.1796 i Eid sokn i Fjelberg. Berre faren er oppgitt: Ole Lande. Men ser du nærare på namnet, finn du at det er identisk med fosterfarens gardsnavn. Skal tru om ikkje ho altså vaks opp hos sin onkel avdi mora hennar døydde etter barnefødselen og at det er grunnen til at berre faren står i kyrkjeboka?? Igjen, eit tips for ev.vidare arbeid. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Takk begge to for innspillet. Det ser ut som om dette kan nøstes opp. Jeg får undersøke mer, men dette ser lovende ut. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Takk for lenken Marie. Skal se på dette senere i dag. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

I innlegg nr. 4 står det at Herborg Olsdtr. bor hos mormora i FT i 1801,men Herborg skal ha vært fosterbarn hos Lars Gabrielsson og Brita Halvardsdtr. på Waage i Kvinnherad ved FT i 1801. Den Herborg som bodde på Waka i Ølen ble gift med Osmund Guttormsson fra Dalen i Skjold. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.