Gå til innhold
Arkivverket

[#39213] Vilfred Olufsen fra Buksnes i Nordland


Gjest Einar Frisvoll
 Del

Recommended Posts

Gjest Einar Frisvoll

Anne Iversdatter fra Vågå i Gudbrandsdalen flytta i 1875 til Nordland og ble gift i Buksnes. Mannen hennes het Oluf Markusen. Han var fisker.I 1900 hadde de ett barn: Vilfred, og fikk kanskje flere barn senere. Er det noen som vet om denne familien og etterslekta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kim Unstad

Har sjekka bygdeboka (Hol), men det står ikke noe der som du ikke vet. Både folketellinga og bygdeboka sier riktignok at hun var fra Vågan i Nordland. Brandsholmen er ei lita øy ved fiskeværet Mortsund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Einar Frisvoll

Takk til Kim for svar. Vi har fått opplyst fra Opplandsarlivet at den Anne Iversdatter vi søker var ført utflytta til Bodø 27.9.1875. Så vi trodde vi hadde funnt henne der på Buksnes. Alt stemmer bortsett fra fødested. Er det noen som har (kan finne) flere opplysninger om Anne Iversdatter som kom til Bodø fra Vågå i Gudbr.dal i 1875. På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Onarheim Dahlmo

Bygdebøker er ikke alltid å stole på... Har sett feil før i Hol bb vedr at Vågan er oppgitt, og rett er Vågå ( Vaage i 1875/1900 FT) i Gudbrandsdalen.Her er vel Anne og bror med foreldre i Bodø i FT 1875 : [url="http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1875&knr=1804&kenr=001&bnr=0009&lnr=00>LenkeHer er linken til Buksnes FT1900 og Vaage som fødested : LenkeOg her link til bl a FT1865 Vaage og nabokommuner du kanskje også bør søke i på leit etter folka i Oppland :

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Einar Frisvoll

Takk til Gry for svar!Jeg visste mye av dette,men du ga meg en skyv videre med dette om mulig feil i bygdeboka. Takk for den. For å ta en sjekk på det,spør jeg deg Kim Unstad, som svarte tidligere, om du vil se i bygdeboka etter navna PÅ FORELDRENE (og gjerne søsken)til Anne Iversdatter fra Vaage i Nor--,og legge det inn på forumet her? Er spennt på om det er Tora og Iver Jakobsen Moen!!!! På forhånd takk for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Onarheim Dahlmo

Ref Hol Bygdebok av Per Berg s. 348 under garden Brandsholmen : Det står ikke mer som Kim Unstad nevner i sitt innlegg. '... så er her kommet en ny inderst og fisker her ute på Brandsholmen. Det er Oluf Markussen, f. 1852, g.m. Anne Iversdatter, f. 1856 i Vågan. De har sønnen Vilfred, f. 1899'Du får sjekke opp vielsen i kirkebøkene og se etter navnet til Annes far der ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Einar Frisvoll

Takk for svaret ditt Gry! Sitatet fra bygdeboka forteller vel at Oluf Markussen m.fam var kommet flyttende til Brandsholmen et annet sted fra.Og jeg begynner nesten å tro vi kan vere på sporet etter rette Anne ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Magne Bernhardsen

Enkemann Oluf Markussen og enke Anne Iversdatter ble gift 17. mai 1898 i Hol Kirke. Ingen foreldre er oppgitt. Han er f. 1853 i Bårsund(Hol) og hun i 1856 Vågan.FT1891 er de begge i sitt 1. ekteskap og bor i Mortsund ... (Hol Bygdebok s. 362) ...fisker, handselsmann og strandsitter Oluf Krogh Markussen, f.1851 i Buksnes pr.gj., g.m. Inger Kristoffersen, f. 1822(!) i Hamarøy. Hos dem losjerer Enevold Markussen, som er huslærer og seminarist. Og så er det videre strandsitter og fisker Salomon Sørensen, f. 1852 i Hamarøy g.m. Anne Iversen, f. 1856 i Vågan, og deres barn; Schøning Kornelius, Adolf Severin, Emma og Indianne Marie. ...Kanskje du må lete i kirkebøker fra Hamarøy for å finne hennes første vielse, kanskje er foreldrenes navn innført der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan O. K. Johnsen

Ser vi på den skannede kirkeboken for Vågan i Nordland (1843 - 1856, Klokkerbok), finnes det ingen Anne Iversdatter født/døpt der i 1856. Heller ikke i 1855 eller 1857 for den saks skyld. Det aner meg at Anne likevel var fra Vågå i Gudbrandsdalen. Kirkeboken for Hamarøy kan nok gi løsningen ja. Håper noen kan sjekke dette, og kreditere seg for oppklaring av saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Onarheim Dahlmo

Vedr barna til Anne fra første ekteskap med Salomon Sørensen fra Hamarøy finner jeg noen bra kandidater som fosterbarn i FT 1900 :Adolf (f.1882) hos sin farbror på garden Nystad i Buksnes: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f01860&gardpostnr=197&sokefelt=skjul>LenkeEmma (f. 1886) på garden Rise store i Buksnes : LenkeSer at hennes første mann, Sørensen, kanskje er rette mann som vi finner på garden Baarsund (Bunæs Ure øvre) i FT 1875 Buksnes :

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marita Nilssen

Hei, ved søk på Arkivnett Oppland fant jeg Anne f 24/9/1856 Runningen, døpt 12/10/1856 Vågå John f 16/6/1859 Moen, døpt 28/8/1859 Vågå Hans f 10/3/1864 Moen, døpt 15/5/1864 VågåForeldre Iver Jacobsen og Thora Hansdattermvh Marita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kim Unstad

Når det gjelder 'Hamarøy-sporet' var det kanskje en ide å legge inn nytt tema som tydelig viser til Hamarøy. Der burde det være mulig å få hjelp. Litt lokalgeografi: Brandsholmen/Mortsund ligger like i nærheten av Bårsundet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Moen

Hei kjære slektninger =8-)I dag fikk jeg jeg en meeeget hyggelig telefon på jobben fra Jan som mente at vi var i slekt. Da han nevnte navnet Iver Jacobsen Moen fikk jeg frysninger på armene. Jøsses kan dette være sant??, tenkte jeg.Har lyst å omskrive Clint Eastwood sin kjente replikk i hans 'Dirty Harry' -filmer : Make my day!!, til you realy made my day!!Dette var virkelig overraskende.Til de av dere som måtte lurer på hva slags raring dette er så er det å si at Iver Jacobsen Moen/Sæta/Blessomeie var min tippoldefar. Hans sønn - Jon(John) var min oldefar. Jeg har ikke vært klar over disse temaene her på Digitalarkivet da jeg ikke har koblet noen slekt til Møre og Romsdal, da jeg ikke har trodd at jeg hadde noen lenke hit til denne siden av min slekt. Desto hyggeligere at det faktisk eksisterer.Jan har sendt meg en mail og referet til de ulike debattene som har vært og de konklusjonene dere har kommet frem til er riktig. Det er mange som har blandet sammen stedsnavnet Vaage og trodd dette var i Nordland men det er altså i Vågå. Min oldefar - Jon, ble blikkenslagermester i Bodø og kom vel dit i perioden 1870-75 vil jeg anta. Jeg fikk med meg at Iver, kona Thora(Thorø) med barna Anne og John meldte utflytting til Vanylven den 3.12.1867. Kilde: Kirkebok for Vågå 1856-72, s.390, fra nr. 175.Jeg lånte bygdebok for Vanylven i sin tid men fant ikke mer ut av disse der. Så jeg hadde liksom slått meg til tåls med en lakune i familien fra 1867-ca. 1875. Hvor Jon fikk blikkenslageropplæring kan en jo også lure på. Han har bl.a. beslått tårnet på gamle Bodin kirke, ifølge min far. Jeg har også søkt hans søster - Anne og fikk tips om den Anne som dere har funnet i Buksnes. Så der har jeg registrert de data som er å finne i tellinga for 1900. Noe mer har jeg ikke gjort. Spørsmålet er jo om hun er mor til denne Vilfred. Og er det noen som vet om han levde opp og eventuelle etterkommere?? Har noen sett fødselsdata på Vilfred ?Mvh. Geir Moen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Einar Frisvoll

Hei Geir! Har lyst å hilse på deg jeg også !! Etter det vi har funnet ut nå,så tror jeg at jeg også er tippoldebarn av Iver Jakobsen. I kirkeboken ved oldefars dåp, er han som far skrevet som Iver Jakobsen Sæter.Det er nok Sæta som er blitt til Sæter. Ved oldefars vaksinasjon et par år etter,er han skrevat som Iver Jakobsen Vågmoen. Vågåmo ble ofte skrevet Vågmoen i gamle dager.(Opplyst ved Norddalsarkivet i Vågå)De var nok brødre oldefar Peder Iversen Øverås og John Iversen Moen.Det tyder på at de hadde mye av samme håndlaget også. Oldefar laget også mye fint og nyttigt. Vi får finne ut mer etter hvert!!!!! Hilsen Einar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Einar Frisvoll

Hei igjen!Du nevner Anne. Har søkt etter henne en del nå.Tror det er hun som ble gift i Bodø 23 mai 1876 med Salomon Sørensen fra Hamarøy.De hadde 4 barn. Så ble hun enke, men gift igjen 17.mai 1898 med Oluf Markussen i Hol kirke.De bodde i Buksnes og hadde en sønn-Vilfred. Det er visst etterkommere også etter Vilfred. Vi har bare ikke funnet navn på foreldre til Anne.De står kanskje i kirkeb.forb.m.vielsen i Bodø? De skulle vi gjerne hatt bekreftet.Hilsen Einar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Moen

Hei Einar;-)er du søskenbarn av Jan? Er veldig interessert i slektsoppsettet deres fra oldefars bror Peder og frem til i dag.Jeg har kikket i kirkebøkene for Bodø nå og funnet at Iver døde 8.4. og beg. 16.4.1912. Dør av lungebetennelse. Kona Thora dør 2.3. og beg. 10.3.1903. Hun dør av bronkitt.Ellers ser jeg at det er en lakune i skanningen av kirkebøkene fra 1875 og ett stykke frem. Tro hva det kommer av? Det er jo der vi kunne funnet det vi leter etter ang. Anne's giftermål.Vi snakkes(tastes)Mvh. Geir Moen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Einar Frisvoll

Hei! Bare et kort svar nå.Ja, vi må holde kontakten ,og hjelpes med å framskaffe og dele opplysninger.Jeg synes det er veldig interessant og fint nå. Jan og jeg har søkt så lenge etter Iver og hans slekt,og nå opnet det seg så fantastisk,og vi har fått denne flotte kontakten med dere som vi tror er våre slektninger!Jeg er tremenning med mor til Jan.Peder hadde 9 barn,så han har stor slekt etter seg. Jeg skal sende deg mere over e-post.Har adressa di. MVH Einar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Moen

Hva Anne gjelder, så ser jeg fra en tidligere lenke i denne debatten at hun er meldt utflyttet til Bodø fra Vågå i 1874. Jeg sjekket dette i kirkebøkene, og det stemmer. Men hun er også meldt utflyttet med resten av familien til Vanylven i 1867. Så da er det flere muligheter her. Hun kunne selvsagt ikke ha blitt med resten av familien og bodd hos andre slektninger i perioden 67-74. Familien kunne ha flyttet tilbake til Vågå i denne persioden, men det finner jeg ikke spor av i innflyttingslisten i denne perioden. Eller Anne måtte fremskaffe en utflyttingsattest fra presten i Vågå, da hun ikke har hartt en slik attest fra 1867. Den kan jo ha kommet bort. Nå måtte personer som var bosatt utenfor hjemstedet sitt ha attest fra prest om at de hadde blitt konfirmert før de fikk lov å gifte seg. Når det ble slutt med dette vet jeg ikke. Så kanskje er det årsaken til at hun er meldt utflyttet igjen i 1874?Fra en tidligere debatt her er det oppført at Anne, broren John og mora Tora bor i Vågå i 1865 og at Iver er bortreist på arbeide. Her er det sneket seg inn en feil ved at Norfjell er trukket inn i debatten. Men i 1865 står det at han er på arbeid i Nordfjord. Bare til orientering.Mvh. Geir Moen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Einar Frisvoll

Hei! Iver,s vandring etter han giftet seg i 1855,synes jeg gir et bilde av at han var mye omkring på arb.Han står også ført som utvandra til Amerika,som ble Bodø i stedet. Jeg leter nå for å finne vegen hans før 1855, og etter arbeidsprosjekter her i området som han kan ha vert med på.Oldefar Peder ble født 2.febr.1854. De gikk fjella og reiste vidt og langt omkring etter arb. den gangen. Og over fjella fra Vågå og hit er ikke så langt. MVH Einar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Moen

Nå har jeg saumfart emigrantlistene både via Oslo/Christiania, Stavanger, Bergen og Bergen via Stavanger, men finner ikke ut at han har dradd over sjøen. Det er vel stor mulighet for at han ikke har gjort det selv om det står at han hadde tenkt seg dit i kirkeboka.Jeg kikket også på fødte i Vanylven i perioden 1864-68 for å se om han hadde 'luftet snabelen' der men finner ikke ut at han har noen etter seg der. Derimot finner jeg tre andre veiarbeidere som står oppført etter hverandre i kirkebok i dette tidsrommet. Så han var ikke den eneste ihvertfall.Det neste blir da å sjekke om han gjorde noe annet enn å være på veiarbeide i Nordfjord. Er jo en del kommuner der som en eventuelt må kikke i.Men så langt har en altså tettet lakunen 1867-75 med en tur hjemmom Vågå i 1872. Så det kommer seg.Apropos veiarbeide hos dere, var det noen veistrekker som peker seg ut i tidsrommet 1860-70? Ville ikke det i største del omfatte eventuelle kommunale veier?Mvh. Geir Moen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Einar Frisvoll

Hei Geir ! Du undrer om veiprosjekt her i området. Jeg har alt sjekket litt. Noen bruer(buebruer)som er mesterlig muret.Men det stemte ikke med tida. Jeg skal gjennom noen årbøker for sogelaget her i Romsdal.Der står en del om vegbygging. I Geiranger er det noen fantastiske veganlegg. Tenker serlig på vegen opp fra Geiranger mot Grotli. Men jeg har ikke funnet hva tid den ble bygget enda. Den ligger jo i løypa ned til Vågå. Løypa hit fra Vågå , blir jo over Slådalsfjellet til Lesja,og over fjella eller ned Romsdalen og hit. Men han BEHØVDE vel ikke komme på arbeid heller. Hva med besøk? Hadde han kanskje slekt eller venner i Romsdal ?(arb.kamerater?) Har du bilder av Iver og/eller etterkommere? Det er jeg spennt på å se.Har du noen å sende meg? Så sender jeg noen fra vår side. E-postadressa mi er einar.frisvoll@c2i.net (Unnskyld den rare krøllalfaen) Ha fin helg!!!! MVH Einar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.