Gå til innhold
Arkivverket

[#39215] Karoline lorensdatter Røvig( f 6.3.1844 Inderøen d 1922) Kirkebok?


Gjest Rolf Magne Kirkbakk
 Del

Recommended Posts

Gjest Rolf Magne Kirkbakk

Hei Lurer på om det finnes kirkebok på denne person og hennes aner på Inderøen.Hennes far skal være En Lorents Larsen Røvigplads.Har ikke noe data på ham.Jeg har heller ikke noe mor oppgitt på Karoline lorentsdatter Røvik(Røvig).Har ikke funnet bygdebøker for Inderøy.Mulig det står noe der om disse personer.Dette er en fortsettelse av et annet spm jeg hadde om etterkommere av Karoline Lorentsdatter gm Anton Sev Krogh ( gift 30.6.1866 Domkirken ( Nidarsdomen))Håper at det er noen som kan hjelpe meg. mvh Rolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...
Gjest Grethe Flood

To kandidater til Lorents Larsen:Lorentz Birth: 22 Nov 1815 Christening: 25 Dec 1815 Place: Inderoy, Nord-Trondelag, NorwayFather: Lars LARSENMother: Merithe PEDERSDROgLorentz LARSEN Birth: 26 Oct 1816 Christening: 24 Nov 1816 Place: Inderoy, Nord-Trondelag, NorwayFather: Lars OLSENMother: Karen HINESDR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Magne Kirkbakk

Hei Grete Jeg har tenkt på denne også etterhvert.Har prøvd å titte i kirkebøker,men jeg har ikke greid å finne ut noe mer en det du kommer med nå.Er ganske slitsomt å sitte å se på mikrofilmer på en leser.Bygdebøker for det området er vanskelig å forstå. Håper jo at noen kan hjelpe meg med det området.Jeg ser at du har Funnet noe, men det mangler årstall.Er jo flere kirker i det området også å lete i.Jeg var borti ei kirkebok men det var vel ikke den ikke antagelig.Å den skrifta som var der .Den var ikke jeg i stand til å forstå.Lurer på om det er 2 eller 3 kirker det dreier seg om i det området.Tipper jo at det er ei kirkebok for slutten av 1700 tallet anene er født. Tror nok det er noen som har noe om Lars Olsen og Karen Hinesdr.Lars Larsen og Merithe Pedersdr spørs om det stopper der? RMK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Davidsen

I Inderøyboka, Bind III, Husmannssoga, står det litt om Lorns Larssen og Margrete Larsdatter på Ossebekken. Lorns skal være en innvandrer fra Gudbrandsdalen og både han og barna skal ha gjort det bra på handelsveien i Trondheim. Men det er ikke noe tegn til Karoline Lornsdatter, som skulle være ca 21 år i 1865. Enten er hun gift og flyttet bort, eller dette er ikke den rette Lorns Larsen. Hvor var Karoline i 1922 da hun dødde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Magne Kirkbakk

Tror hun var i Trondheim.Eller i Oslo.Hun jobbet i noe som het Dagsposten tror jeg Ellers vet jeg veldig lite om henne. RMK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Magne Kirkbakk

Grete Det stemmer kjenner igjen navnet Krogvaag ser ut til at hun kanskje hadde flere navn da.Kansje det var slik at hun het Lovise Caroline.Og at navnet Caroline ble brukt.Dette er rett person.Det er jeg sikker på. RMK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åshild Vang

Konfirmasjonen til Karoline viser (i den scannede kirkeboken for Inderøy) at hun var datter av Lorns og Margrete i Ossebekken. Det er vanskelig å finne mer om foreldrene enn det som står i Husmannssoga for Inderøy - se innlegg nr. 5. Jeg har noen opplysninger om familien og om Øssebekken, uten at Karoline er nevnt. Hvis du vil ha dette kan jeg sende de på mail, men må da ha din adresse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...
Gjest Rolf  Magne Kirkbakk
Lenke Kan dette ha sammenheng ( aner til Karoline )nr 8 Jeg tror at dette kan være være ekteskapet til foreldrene til Karoline.Håper noen kan hjelpe meg videre bakover.Jeg vil tro at dette er identisk,men sikker er jeg ikke.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åshild vang

Det er nok vielsen til Karolines foreldre og dåpen til faren, Lorents Larsen du har funnet. Det kan være vanskelig å tyde skriften i kirkebøkene, men jeg tror det står: '(Født) 26.oktober ,(Døpt) 26.november, døpt i Kirken. (Foreldrenes navn ...) Lars Olsen og Karen Stinedtr. Gaardmannsfolk (?). Boende på plassen Himmelen under gaarden Lyngstad i Sakshaug sogn på Inderøen. (Faddere)Ingeborg Nilsdtr. og Marta Andersdatter Lyngstad, Lava Sørensdatter Rejtan, Andreas Sørensen Lyngstad, Lars Johannesen Rejtan og Christian ? Stornes. Bondefolk.'Himmelen eller Hemmel`n var en plass under Nord-Lyngstad på Inderøy. Den lå nesten på toppen av Himmelberget. Tomta er fortsatt å finne.Videre forteller Inderøyboka, Husmannssoga at det den 18. desember 1831 var skifte etter husmannskone Karen Stinesdtr. Lyngstadplass. Arvingene var enkemannen Lornts (Lars?) Olson og barna Ola, 23 år, bosatt i Trondheim, Stines, 20 år,losjerer i en plass under Stornes, Kristian, 16 år, hjemme, Lornts, 13 år, hjemme og Kirsten Larsdtr., 17 år, tjener på Hogstad. Den 7. mai 1835 var det skifte etter Lornts eller Lars Olson Lyngstadplass, med de samme arvingene som ovenfor.Med dette er du sannsynligvis et trinn videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf  Magne Kirkbakk

Jeg er nesten sikker på at dette må være riktig spor.Er et snedig navn ( himmelen )som er brukt.Men det kan jo hende at disse allikevel har røtter til Gudbrandsdalen tilbake i tid.Håper at noen kan hjelpe meg bakover på disse. Takk skal du ha Åshild for tydinga.Dette er jo mine aner bakover Mvh RMK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åshild Vang

Jeg har funnet at Lars Olson Lyngstadplass var 54 år da han døde i 1834 (født ca 1780. I desember 1807 gifter Lars Olsen Kjertnes, ungkar og ? og Karen Stinesdtr. Jule seg. I mai 1808 døpes Ole Sakshougen - Foreldre er Lars Olsen og Karen Stinesdtr. Den 6 okt. 1822 konfirmeres Ole Larsen Stornes - Foreldre Lars Olsen og Karen Stinesdtr. Stornes. Stines Olsen Lyngstad konfirmeres i 1825, og har de samme foreldrene. Det betyr at familien bodde på Sakshaug i 1808 og på Stornes i 1822 før de kom til Lyngstad og Himmelen.Videre finner jeg at det i 1801 var Stines Pedersen 52 år og Kirsti Olsdtr. 52 år husmenn under Sakshaug østre - Nestu. Plassen fikk navnet Stineshaugen etter denne mannen - og dette navnet eksisterer fremdeles. Du finner disse under Sakshaug i ft. 1801. Når kirkeboka videre viser at Karen Saksh.Berg med foreldre Stines Pedersen og Kjersti Olsdtr, blir født 15.01.1780, så er det langt til Gudbrandsdalen - i allefall på denne greina!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf  Magne Kirkbakk

Kanskje det var bare en teori at disse kom i fra Gudbrandsdalen.Er fint at du hjelper meg med dette.Takk skal du ha! RMK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åshild Vang

I flg. Husmannssoga var Lorns Larsson (Røvig) innvandrer fra Gudbrandsdalen. Det må være feil. Hvor hans far (Lars Olsen) kom fra, vet vi vel ikke? Og så vanlig navn som det er, er det vanskelig å finne den rette.Så er det noe som ikke stemmer i mitt siste innlegg; Lars og Karen var på Lyngstadplass (Himmelen) da Lornts ble født i 1816. Ole måtte derfor oppholde seg på Stornes da han ble konfirmert i 1822. Det var jo ikke så uvanlig at barna var hjemmefra ved konfirmasjonen, men det står at foreldrene heter Lars Olsen og Karen Stinesdtr. Stornes. Enten er det feil eller så er det flere Lars Olsen og Karen Stinesdtr. som har en sønn som heter Ole og som er født ca 1808, eller så har familien bodd på Stornes en periode (og på Lyngstad før og etter). Jeg tror etternavnet er feilskrevet i Kirkeboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf  Magne Kirkbakk

Finnes det noe opplysninger tro om Karolines mor ( aner ).Det vi vet da er at lornts hadde en bror Ole.Så får en ta det som står. Jeg går ut fra at det er Inderøy bygdebok du har opplysninger i fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åshild Vang

Jeg bruker Inderøyboka - Husmannssoga - som kilde. Det kan være feil der. Karolines mor, Margaretha ble i flg. kirkeboka født 20. januar 1823. Foreldre Lars Larsen og Ingeborg Iversdtr. Røvigen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf  Magne Kirkbakk

Jeg får prøve å lete i kirkebok der. om det står noe årstall på foreldrene.Takk skal du ha Åshild. Mvh RMK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åshild Vang

I følge Husmannssoga døde Lars Larsen Røvigplass 22.01.1837, 54 år gammel og Ingeborg Ivarsdatter Røvikplass 18.04.1858, 69 år. I Kirkeboka, den 9.april 1815, finnes ekteskap mellom Lars Larsen Revsaas, ungkar og pigen Ingeborg Iversdtr. Revsaas. Forlovere er Peder Skogseth og Morten Revsaas.Jeg finner ikke Lars og Ingeborg i Inderøy i Ft. 1801. Det blir vel neste utfordring?Så langt har jeg funnet disse barna: Maren Anna Larsdtr. Røvig, f.22.12.1816. Konf. 25.04.1831. Margrethe (Karolines mor) ble konfirmert 08.10.1837.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf  Magne Kirkbakk

Alt så langt hjelper meget.Hvis det ikke står noe indikasjon hvor disse kommer i fra så blir det jo verre selvsagt.De kan jo komme både fra nord og sør.Takk skal du ha. RMK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.