Gå til innhold
Arkivverket

[#39221] 'trende alten Lod Sølv'


Gjest Harald Rasmussen
 Del

Recommended Posts

Gjest Harald Rasmussen

I en rettssak fra 1776 er en del av straffeutmålingen 'trende alten Lod Sølv'. Trende er vel tallet 3, men hva er alten? Kan noen hjelpe meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Rasmussen

Takk, Aaase! Jeg har nok vært inne på tanken. I og med at det er liten a, er det jo ikke substantiv. Er det noen som har andre forslag, eller som kanskje har vært borte i dette tidligere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Rasmussen

Takk til Tore og Geir! I den avskriften jeg har står det trende -'trende alten Lod Sølv eller Mynt 27 Spd.' Tre lodd sølv etter gammel loddvekt har unektelig noe for seg. Men skal tro hvor mye det egentlig var i gram?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Jeg har ikke så godt greie på dette, men kan det menes 'trende atten', altså 54 lodd, og 2 lodd tilsvarte 1 daler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Rasmussen

Takk, Arne! Man kan ikke se bort fra at alten skal være atten, men jeg vet ikke. Matematisk har du et poeng - dette med 54 og 27.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.