Gå til innhold
Arkivverket

[#39223] Oppslag bygdebok for Fårde/Naustdal,Sunnfjord gården Aamodt


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

FamilySearch IGI viser at Torsten Ellevsen og Marthe Gundersdtr. giftert seg i Førde 14.01.1742.Og på Fylsarkivets databaser for Sogn og Fjordane finner jeg en Marthe Gundersdtr. f. 1706 død sept. 1790 på Aamodt i Holmedal.Kan noen sjekke om det står noe om dette paret under gården Aamodt i bygdebok for Førde eller Naustdal? Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg tillater meg å flytte denne opp igjen, i håp at noen av Dagitalarkivets mange bruker har tilgang til nevnte bygdebøker for Førde/Naustdal. Jeg skulle gjerne ha visst om det står noe om Torsten Ellefsen og Marthe Gunnarsdtr. på gården Aamodt.Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Hei Rune!Den Marte Gundersdatter som døde på Åmot i Gaular i 1790 er jo ført som ugift pige, så jeg tviler på at det er den samme Marte som giftet seg i Førde. LenkeMvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk Arne for innlegget ditt.Det er nettopp en av grunnene til at jeg gjerne vil ha sjekket hva som eventuelt står om denne familien i bygdbøkene for Førde/Naustdal.Forøvrig har jeg mer enn en gang opplevd at noen som hadde vært enke i en del år sto oppført som ugift. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Nesje Myhr

Jeg har Bygdebok for Førde bind 1 og 2 og der er det ingen gård som heter Åmot. Må være i Gaular i tilfelle. Randi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk for hjelpen Randi.Jeg er klar over at det finnes en gård i Gaular med samme navn, og det var der Marthe Gunnarsdtr. døde i 1790.Men om det ikke var en gård i Førde bygdebok med samme navn, da må det være i Naustdal.Og her er gården i 1801,i Førde prestegjeld men Naustdal sokn.Lenke Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marita Brandsøy Lystad

Hei Rune.Det finnes en gård ved navn Åmot i Naustdal, men jeg kan dessverre ikke finne noe om Marthe Gunnarsdatter og Torstein Ellevsen der.Vet du noe mer om disse to? Er du sikker på at de hører til et sted ved navn Åmot?Mvh Marita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk Marita for svaret ditt.Grunnen til at jeg ville sjekke ut om enten Torstein Ellevsen eller Martha Gundersdtr. hørte til der, er at paret giftet seg i Førde 14.01.1742. På gården Åmodt i Gaular dør det i 1790 en kvinne ved samme navn, nemlig Marthe Gundersdtr. Jeg jakter egentlig på foreldrene til en Pernille Torsteinsdtr.som døde på gården Støldal.Foreldrene var trolig en Torstein Ellevsen og Marthe fra Skilbrei.Denne Torstein døde i 1763, og jeg lurer på om det er samme mann som giftet seg i Førde.Om det har interesse, her er lenken til temaet om Pernille.Lenke Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.