Gå til innhold
Arkivverket

[#39225] Heggelund Johnsen - Orkdal


Gjest Roger Harli
 Del

Recommended Posts

Gjest Grethe Flood

Vet ikke om det er forfedre eller etterslekt til familien du søker,eller om det er ren gårdshistorie. Hvis det er forfedre du søker, er vel dette Ole Andreas Heggelund Johnsen med familie på Nærviksøren i Orkdal i 1875 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f71638&gardpostnr=28&personpostnr=223&merk=223#ovre>Lenke. Av f.t. framgår det at Annas foreldre er Erik Johnsen og Berit Rasmusdatter.FS/VRI:Ole Andreas Heggelund Birth: 19 Jul 1845 Place:Christening: 12 Aug 1845 Place: Trondenes, Troms, NorwayFather: John Peter THORESENMother: Marthe HENNINGSDR-------------------------------------------------- Søsken funnet:FS/IGI: Johanna Elisabeth, døpt 10.7.1838, Trondenes Jensine Marcelie, døpt 27.9.1840, TrondenesFS/VRI; Hendrikke Johnette Steen, født 5.2.1843, Trondenes Theodora Wilhelmine, født 21.1.1848, Trondenes Theodor Johan, født 13.7.1851, Trondenes Marta Lavine Henningsdatter ble gift 17.8.1837 med John Petter Toresen. Den 11.10.1861 1861 giftet hun seg på nytt med Tollov Halvorsen. Funnet i FS/IGI og må sjekkes! I f.t. 1865 bor Marta og Tollev på Dale i Trondenes Lenke. Marta var iflg. f.t. født i 1813 og det opplyses ved vielsen at hennes far var Henning Olsen. Da er kanskje dette Henning Olsen i 1801, Trondenes LenkeJohn Peter / Johan Petter Toresens far var Tor Michelsen. FS/VRI:Johan Peter Birth: 08 Aug 1816 Place:Christening: 22 Sep 1816 Place: Trondenes, Troms, NorwayFather: Thor MICHELSENMother: Henrica PEDERSDR--------------------------------------------------Tore Mikkelsen og Henrikka (Henricha) ble iflg. FS/VRI gift i Trondenes 27.11.1813. Henrikka hadde vært gift før.Henricha PEDERSDR Spouse: Tore MICHELSENMarriage: 27 Nov 1813 Place: Trondenes, Troms, NorwayNotes: Wife previously marriedAdditional data in original record--------------------------------------------------Kanskje dette da er Henrikka med første mannen i f.t. 1801 Lenke. Og dette er kan hende Tore Mikkelsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roger Harli

Takk Grethe for nyttig informasjon. Gir inspirasjon til en fersk 'gransker'.Einar Heggelund, sønn av Ole Andreas Heggelund, er min tipp-oldefar.Per: tar gjerne imot bilde av gården, og annen informasjon du måtte ha. På forhånd takk. mvh Roger H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nygård

Hei igjen Roger. Bilde av huset har jeg ikke lenger men får tak i det over helga sammen med andre opplysninger. Vil du ha det her eller vil du oppgi email -adressen din så jeg kan sende deg det privat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roger Harli

Beklager Per, glemte vel og oppgi adressen min:rh(alfakrøll)tik.no - ersattt alfrakrøll med @ mvh Roger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Lillegaard

Hei Roger! Ole Andreas er min tipp-oldefar og jeg nedstammer fra hans sønn Marensius. Jeg forstår det slik at du nestrammer fra sønnen Einar Bertram, er det riktig? Marensius flyttet til Amerika, gjorde også Einar det? Jeg har mange opplysninger om både forfedrene til Einar og etterkommere til noen av barna. Dersom du ønsker det, så kan du kontakte meg på olillega alfakrøll c2i.net.Med hilsen Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Bjørn Olsen

Den lokalhistoriske litteratur er litt diffus når det gjelder hvem av smed Ole Andreas Heggelund Johansens etterkommere på Orkdalsøra, dagens Orkanger, som faktisk emigrerte.Som jeg forstår det var de:1. Einar Bertram Heggelund Jonsen, født 02.05.1880. I 1900 skreddermester på Orkdalsøra. Emigrerte 1902 i fölge Olav Havdals artikkel 1974 i avisa Sør-Trøndelag. Endte opp Bryant, Sör Dakota.2. Marensius Heggelundsen Hegglund Jonsen, født 19.12.1882, emigrerte i 1907 i følge Havdal. Til Duluth, St. Louis County, Minnesota.Marensius (som var det mest populære navnet på Orkdalsøra grunnet brukseier Marensius Thams på Strandheim bruk) dro sammen med kona Anna Randine. Sønnen Heggelund Heggelundsen, født 26.08.1899 skal visstnok ikke ha reist før 1925 til Duluth, St. Louis County, Minnesota.Hvem var Marensius’ kone?Og var det flere av Heggelund Johnsens etterkommere som reiste til Amerika?Kan noen kaste lys over mørket her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Lillegaard

Etter de opplysninger som jeg har så emigrerte brødrene Einar Bertram, Marensisius (med konen Anna Marie Aune) og Hegglund.Mvh Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Tore Kvernmo

Orkdal historielag utga i 1999 boka 'Utvandringa fra Orkdal til Amerika' redigert av Olav Sjømæling.Ingen flere barn er nevnt her heller. Anna Marie er heller ikke nevnt i denne boka.Mvh John Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Lillegaard

Etter mine opplysninger: Einar Bertram utvandret i 1902 (g.m Kaspara Hagen)) endte opp i Bryant, Sør Dakota, Marensius utvandret i 1920 til Dulith, Minnesota (brukte navnet Martin), Hegglund utvandret i 1925 til Duluth Minnesota og brukte navnet Harold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.