Gå til innhold
Arkivverket

[#39228] Johan Samuelsen/Salomonsen,i Kristiania 1887,hvor i 1900?


Gjest Kari Aabelvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Kari Aabelvik

Hei. Johan Samuelsen,vedhandler,kona Sophie Johannesdtr.og sønnen Herman,alle fra Sverige,bor i 1887 i Nordbygate 2 i Kristiania.Hermann,født 9.jan.1873 i Värmland?(oppgitt ved vielse),ble konfirmert 1887 på Grønland,Kr.ania.I kirkeboka står det Salomonsen på Johan og Herman.Dette kan være feilskrevet fra presten,eller de byttet til Samuelsen senere.Herman gifter seg i Skien 1898,og er her i 1900:LenkeMen hvor er foreldrene?I følge fam.skal Johan og Sophie ha bodd i Oslo etter 1900,og det sies at Johan var kusk hos kongen.Jeg kan ikke finne dem i FT 1900.Noen som kan hjelpe?Mvh Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Her er de ihvertfall i Emibas når de flyttertil Norge fra Sverige.Salomonsson, Johan Inhyse (gift man)f. 29/8 1849 i By, Värmlands län (Värmland)Utvandrad 29/9 1876 från Säffle Kullen, By, Värmlands län (Värmland) till Oslo fylke, NorgeKälla: Husförhörslängd, s. 304Emibas emigrationsakt: By S 1876 007____________________________________ Johannesdotter, Sofia Hustru (gift kvinna)f. 8/2 1849 i Skållerud, Älvsborgs län (Dalsland)Utvandrad 29/9 1876 från Säffle Kullen, By, Värmlands län (Värmland) till Oslo fylke, NorgeKälla: Husförhörslängd, s. 304Emibas emigrationsakt: By S 1876 008____________________________________ Johansson, Herman Son (ogift man)f. 9/1 1873 i By, Värmlands län (Värmland)Utvandrad 29/9 1876 från Säffle Kullen, By, Värmlands län (Värmland) till Oslo fylke, NorgeKälla: Husförhörslängd, s. 304Emibas emigrationsakt: By S 1876 009____________________________________Det er mulig du hadde dette fra før, men ettersom du ikke hadde oppgitt fødselsår eller alder på Johan og Sophie!!Enklere å finne dem i FT1900 når man vet f.år.Denne passer 'forbasket' godt da, bortsett fra at han står som ugift og født på stedet han flyttet fra - ugift kan ha blitt innskrevet om han er blitt enkemann eller er skilt. Det har jeg opplevd selv...Du skulle prøve å sende en mail eller ta deg en tur på Byarkivet og se i Adressebøker - om det ikke er det du allerede har gjort ettersom du vet hvor de var 1887 - kanskje en vielse eller dåp du har de opplysninger fra!Mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Aabelvik

Hei.Har sett på denne,og han er en kandidat,bortsett fra dette med ug. Adr.opplysningen har jeg fra kirkeboka da Herman konfirmerer seg. Aner ikke f.år på Johan og Sophie dessverre. Det er et barnebarn,eldste datter til Herman,som har fortalt fam.at hun besøkte farmor og farfar i Oslo.Hun var f.i 1898,derfor må dette ha vært på beg.av.1900. Takk for tips om videre leting.Hilsen Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Du sier du ikke har fødselsår på Johan og Sophie, det står på kopiene fra Emibas du fikk av meg - fra hvilken plass de utvandret til Norge og fødested. Genline er enkel å bruke og sidetall for Husförhör står også der - da kan du følge dem fra år til år.http://www.genline.se/Mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Glemte å si at på Genline må mann abbonere. Har vært inne og sett på den s. 304 som er oppgitt i Emibas og det er fint å lese. Opplysninger som ikke står i Emibas er at de giftet seg 10/11 1872. I tillegg er det oppgitt Utv.protokollnr. 34. Du kan henvende seg til Arkivet i Karlstad å høre om det finnes mere informasjon i det dokumentet. Tror alt ligger hos dem - er ikke helt sikker på det da..men det skader jo ikke å spørre!!Mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Aabelvik

Hei.Tusen takk for alle opplysninger Lillian.Dette hjalp meg et langt stykke videre. Har undersøkt litt,og det sies at Johan og Sophie ble skilt,og da kan det godet være den Johan vi fant ug.i 1900.Om Sophie er igjen i Norge eller reiste tilbake til Sverige etterpå,vet jeg ikke. Takk også for tips om videre søk etter opplysninger.Hilsen Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei Kari.Kan være henne her selvom hun står som Enke... Om det er den rette Johan i FT1900 så er jo han ugift...!!LenkeMvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.