Gå til innhold
Arkivverket

[#39231] Alexander Hugo Køhler II


Gjest Jan Frode Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Frode Johansen

Jeg lager nå en ny tråd i emnet da den andre begynner å bli ganske lang. Legger ved Lenke til tema nr. I om Køhler.Lettere for dem som har treg hastighet. __________________________________________________

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Jeg er svært intressertt i kontakt med personer som på en eller annen måte kjente Køhler.Dersom du levde på den tiden før 1945 eller kjenner noen så er min e-mail: jafjohan@start.no mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Legger ved avslutningen i heftet 'Sannheten om Mayerlingdramaet og Johan Orth (Hugo Køhler) 'av Bo Lindevall. I

bilete0740.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Alexander Hugo Køhler f.22.januar 1861 i Eilenburg i provinsen Sachsen(dengang innen Preussen)-hvem var han egentlig.Var det denne mannen som døde i Kristiansand i 1945 eller skjulte han sin sanne identitet for offentligheten.Det fortelles at under krigen kom det noen Østerrikere til Køhler med følgende uttalelse 'Vi arbeider ikke for Hitler men for dem og deres familie'.Hvorfor brente Køhler papirer under krigen?Gestapo på hans dør.Han spiste middag med en høyere offiser på Hotel i Kristiansand.Hans eldste Norske datter arbeidet i Røde kors i Tyskland under krigen.Hvorfor fjernet han flere sider i Gotha almanakken som omhandler de fyrstelige i Østerrike?Spørsmålene er mange og svarene er få.Kanskje vil noen av spørsmålene bli stående i historien som et stort ? Hugo Køhler havnet i leksikon.Avisomtaler.Ukeblad osv. Skal endelig gåten om Mayerlingdramaet og Johan Orth finne sin løsning hos en eldre herre i Kristiansand under navnet Hugo Køhler? __________________________________________________

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Kan noen hjelpe meg med dette?Noen i Sverige som gjester Brukerforum?Litograf Alexander Hugo Köhler, född den 22 januari 1861 i Eilenburg i provinsen Sachsen i Tyskland. Alexander Hugo Köhler var gifta den 1 juli, 1882 ,med Hugo Köhler var inflyttad från Tyskland den 6 maj 1882 med Clara Josefina Levin. Familjen var skriven på kv Rosen V i Malmö S:t Petri församling fram till den 7 februari 1883 då de flyttade till Helsingborg.Clara Josefina Levin, född den 16 november 1860 i Norrköping. 1882 och modern var inflyttad Norrköping den 12 april 1882 Källor: Malmö S:t Petri församling, Aid:38 s 179 Landsarkivet i Malmø . Arkivet oppbevarer dessutom innflyttingsattester med uppgivter om fødelseställe Datum o.s.v. Möjligens föreligger søknad från Köhler om stasborgarskap med levnetsbeskrivelse/ föreldror m.m. Det kunne være interessant å se vad det står i dom Svenske Polisarkiv . mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Prosessfullmektig Jan F. Johansen:Av en eller annen grunn er det veldig få svenske som gjester forumet her ser det ut til.Hvis det derimot legges inn slik tekst som i forrige innlegg, under et nytt tema herLenkevil det bli mange lesere.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Her er det en mengder av arkivmuligheter i Sverige som du tydeligvis ikke kjenner til. Såvidt jeg kan se er alt du har en referanse fra en 'husförhörslängd' (katekismilängd), om du sammenligner vil du ofte finne at disse ikke alltid stemmer overens med 'In- og utflyttningslängder'. Det finnes dessuten vanligvis (på denne tiden) også 'bilagor' til både husförhörslängdene og in- og utflyttningslängdene.Mantalslängdene (skattelistene) inneholder fra 1872 tre separate längder, en med overskt over person, yrke, adresse, husstand inkl. eventuelt tjenerskap, losjerende osv. alle navngitt med fødselsår - dette er en oversikt som forteller hvor mange som er skattepliktige. Dernest er det to längder for hhv. eiendoms- og inntektsskatt. (Skattereform i 1883 som ikke har betydning i denne sammenheng). Videre har du 'Inkomna pass', 'Passansökningar' og 'Övriga handlingar angående pass', jeg er ikke kjent med en tidsmessige fordeling mellom disse längdene i Norrköping.Deretter kommer evetuelt arkivmateriale tilknyttet hans næringsvirksomhet, religion osv. osv. Jeg har ikke arkivbøkene for de svenske arkiv her, så overstående med visse forbehold om berettigelsen av samtlige fra 1882 til utflyttingen til Norge. Og jeg har helt sikkert glemt mange.Jeg leste i et annen innlegg at barnefedre ved 'uekte' barn sjelden var innført i de svenske kirkebøkene rundt 1860. Jeg har tvert imot funnet mange, så selv om dette muligens er korrekt som en generell betraktning, er det absolutt verdt et forsøk å kontrollere.Til slutt, dette er absolutt noe du burde se på selv, alternativt betale en erfaren svensk forsker for et slikt oppdrag. De dyktige er ikke de rimeligste, men du får til gjengjeld kvalitet og ikke bare 'selvfølgeligheter' (som du hittil har fått).Egentlig synes jeg det er litt rart at dette ikke er gjort forlengst, men så har jeg da ikke lest den laaaaange ordvekslingen, så her er det sikkert mange forhold jeg ikke kjenner til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Ser at Knut fra Agdesiden kom meg i forkjøpet. Om det blir mange flere lesere, tror jeg du har rett i. Om dette gir kvalitativ hjelp, er jeg meget mer usikker på (men kanskje verdt et forsøk om du vet hva du skal spørre etter).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Mange takk til Knut og Geir. Ja jeg skal legge ut på den siden.Takknemlig for alle tips jeg kan få i denne saken som er så omfattende å gå igjennom. Jan Frode Johansen __________________________________________________

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Om å legge ut forespørsel på RÖTTERs Anbytarforum; Unnskyld et spørsmål som kan virke frekkere enn det er ment, hvordan skal man etterspørre kvalitativ informasjon om man ikke selv besitter kompetanse til å vurdere eventuell respons? Dette også mht. kildebredden i et svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Jeg ber da om råd hos kompetente personer dersom jeg ikke har den nødvendige innsikt.Men jeg vil selvfølgelig bidra med det jeg KAN og har jo lært endel med årene da.Takk for tipset. Jan frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Valget av kompetente personer å søke råd hos er samme problemstilling nok en gang. Jeg vet ikke hvor godt bevandret du er i de svenske arkivene, for alt jeg vet kan du ha langt bedre kunnskap om det svenske arkivverket enn f.eks. meg selv (uten at det nødvendigvis betyr all verden), men det jeg har lest av aktivitet hittil på disse to lenkene, har ikke virket særlig profesjonelt utført hva nabolandet angår. (Som man roper i skogen...., dette er en illustrasjon og ikke ironi).Selve 'Köhler-saken' interesserer ikke meg, i det minste foreløpig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Dette er en fortsettelse av denne Lenke om Hugo Køhler. Jeg ber mine venner her på Brukerforum bruke dette nye tema som du nå er inne på nå istedet for det som referes til i lenken.Tema nr.1 om Køhler begynner å bli stort etterhvert. Med vennlig hilsen Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Køhler hadde allerede i 1926 papirer som viste at han var en annen enn han utgav seg for.Dette kommer frem i Vitneforklariens til Haldis Rolfsvåg,datter til Køhler.Jeg refererer her fra Bergen byrett: Side 4 Saknr B-88/1945 Bevisopptagelse for byretten 6.juli 1945 ” Antagelig for en ca.20 år siden (det var muligens før vitnet giftet seg i 1926)fortalte vitnets mor henne at hun hadde funnet noen papirer som tilhørte faren,mens denne hadde ligget syk,og hun sa da at det fremgikk av disse papirer at vitnets far ikke var den han gav seg ut for.Moren sa at han var erkehertug.”Dette viser at Køhler allerede i 1926 hadde papirer som viste hans identitet. Hans kone sier han var Erkehertug.Jeg vil for øvrig si at bevisopptagelsen som Køhlers Lege gav vitneforklaring i gir et positivt bilde av køhler. Køhler 'hgav' seg aldri offentlig ut for å være Orth. Selv for sine nærmeste var han forsiktig. Etter å ha vært gift med Køhler i 26 år fant hun noen papirer som viste at han var en annen enn den han gav seg ut for å være.Moren sa til datteren at han var Erkehertug. __________________________________________________

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Siste fra debatt nr. 1 Lenke)Tor L. Larsen, Tromsø, 29.4.2006 23:32 (212) På dette sted bør tas med noe jeg har vært bevisst på ei god stund. Det kan være mye riktig i det som de med sterkt skeptisk holdning har sagt. Men 'psykiatrien' er jeg heilt enig med JFJ er for skarpt.For å ta den mulige forklaring på eventuell sporutvisking jeg selv har vært inne på: Dersom A. H. Köhler tidlig på 1940-tallet begynte å dikte seg opp en falsk bakgrunn for å berge sine to døtre fra første ekteskap fra å bli sendt til KZ-leirene, da var det ei forfalskning med et særdeles høyverdig formål.Og uansett om dette er forklaringa eller ikke (andre psykologisk og slett ikke nødvendigvis psykiatrisk begrunnbare er også meget godt tenkelige), så har planen vært utført på en meget dyktig og intelligent måte.Det synes som Bjørn Johansen ikke har lest (eller forstått alt som ligger implisitt og temmelig klart for dagen i) mitt innlegg med nr 164.NB: Ifølge Kristian Ottosens 'I slik en natt' blei fra Oslo, Orkanger og Trondheim i 1942-43 sendt 7 personer til Auschwitz som hadde etternavnet Levin. --------------------------------------------------Tor L. Larsen, Tromsø, 29.4.2006 23:39 (213) Beklager så meget, meiner selvsagt B. Davidsen. (Tenkte ikke på pensjonerte fotballspillere samtidig, så vidt jeg vet:) --------------------------------------------------------------------------------Jan Frode Johansen, Sør-Audnedal, 29.4.2006 23:47 (214) Interesanne tanker du har rundt temaet , Tor. Nå får tiden vise hva jeg kommer opp med.Takk for din holdning til det som er blitt sagt om Psykiatri her på debatten.Du var saklig og ditt innlegg hadde jeg ingen problemer med å tenke over,selv om mitt mål er å prøve å finne ut om han virkelig var Johann Orth.Viser for øvrig til at jeg har startet en ny tråd i dette tema da dette begynner å bli stort. Se Lenke Jan Frode Johansen --------------------------------------------------------------------------------Bjørn Davidsen, Arendal, 30.4.2006 02:38 (215) Til Tor L. Larsen: Der er ingen ting i dei papira som ligg føre, som tyder på at Køhler fyrst etter 1940 tok til å fable om at han var ein annan. (Borna med Clara Lewin var i alle høve død i 1945; den nest siste døydde visstnok føre 1914). Vitneprova frå kona (i 1945) fortel om at Køhler fleire gonger snakka i villska om slikt når han var sjuk (òg fleire gonger i mellomkrings-tida), men aldri elles. Og det er stort sett det han sa i villska, saman med det han har knota ned i almanakken og på ymse ark, som no vert ført i marka som 'bevis' for at han var Johann Salvatore. Sjølv trur eg at dette var noko han fekk føre seg kring 1914 eller litt seinare. Dersom han under krigen brende papira sine om opphavet og det fyrste ekteskapet, var det nok i fyrste rekkje for å berga sitt eiga skinn, ikkje borna sitt. Eg trur heller ikkje dottera Helga hadde dei grunnar som du nemner, for å dra i tysk Raude Kross-teneste.Men der finst mange døme frå psykiatrien på at folk gjev seg ut for å vera ein annan eller noko anna enn den/det dei er. Eg skal ikkje ein gong nemna meir nærliggjande fenomen. --------------------------------------------------------------------------------Jan Frode Johansen, Sør-Audnedal, 30.4.2006 14:12 (216) Køhler hadde allerede i 1926 papirer som viste at han var en annen enn han utgav seg for.Dette kommer frem i Vitneforklariens til Haldis Rolfsvåg,datter til Køhler.Jeg refererer her fra Bergen byrett: Side 4 Saknr B-88/1945 Bevisopptagelse for byretten 6.juli 1945 ” Antagelig for en ca.20 år siden (det var muligens før vitnet giftet seg i 1926)fortalte vitnets mor henne at hun hadde funnet noen papirer som tilhørte faren,mens denne hadde ligget syk,og hun sa da at det fremgikk av disse papirer at vitnets far ikke var den han gav seg ut for.Moren sa at han var erkehertug.”Dette viser at Køhler allerede i 1926 hadde papirer som viste hans identitet. Hans kone sier han var Erkehertug.Jeg vil for øvrig si at bevisopptagelsen som Køhlers Lege gav vitneforklaring i gir et positivt bilde av køhler og langt ifra noen psykiatrisk pasient!Jan Frode Johansen --------------------------------------------------------------------------------Tore H Vigerust, Gamlebyen, 30.4.2006 18:39 (217) Jan Frode, siden du har gjennomgått Køhlers privatarkiv i Statsarkivet (sem det ser ut til): hva er det eldste daterte papiret der, som indikerer at han mente å ha vært en annen ?Jan Frode Johansen, Sør-Audnedal, 30.4.2006 18:54 (218) Det eldste må vel være det som var limt hemmelig inn i Gotha Hof Kalender 1914. Det er ikke datert men må ha vært skrevet etter 1914. mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Det svaret var ikke til mye hjelp. At en seddel er *etter 1914* forteller jo ingen ting om når det ble forfattet, annet etter forfatterens død.Hva er eldste *sikre* kilde før at Køhler mente å ha hatt en annen identitet - før vitneopptakene 1945? (Underforstått: vitneopptak 1945 er ikke eldre enn 1945.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor L Larsen

Håndskrifta side 2 i Gotha-kalenderen:Der er fleire feil i den transskribering som er lagt fram, men kanskje bare en vesentlig: Det står ikke til slutt noe om edel død. Det står at han var i live for (underforstått: å kunne utføre) edel dåd. Der står nemlig 'edle That' (Tat i moderne tysk).Hva kan en kartograf eller litograf ha meint med det? Kan Köhler, eller Johan Orth for den saks skyld, ha gjort noe som ingen har tenkt på eller foreslått så langt? Allerede fra 28.4. har jeg begynt å danne et par teorier om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benn Limann

Nok en gang har jeg lest tekstutdraget til Kristiansand-Køhler i Gotha-almanakken og denne gangen særlig med henblikk på følgende setning: '... reiste als Lithograph nach Schweden, Jønkjøbing, Norkjøping, Malmø, Helsingborg, Landskrona....'Jeg tolker setningen slik at det er Kristiandsands-Köhler som er subjekt for verbalet reiste. Det var altså Kristiansands-Köhler som reiste til Jønköping, Norrköping osv. Spørsmålet blir når han gjorde det. Etter min mening ankom han han Sverige i 1882. Sitat fra JFJ: 'Alexander Hugo Köhler var inflyttet fra Tyskland den 6.mai 1882.Kilde:Malmö S:t Petri församling, Aid:38 s 179.Opplysningene er motatt fra Malmö stadsarkiv i Sverige.'Dessuten sier den svenske kirkeboka at Hugo Köhler var litograf. -Med utgangspunkt i Kristiandsand-Köhlers eget utsagn i Gotha-Almanakken, dokumentert kilde om ankomst i Sverige og Bjørn Davidsens resonnement, synes jeg det blir vanskelig å hevde at Kristiansands-Köhler er identisk med Johann Orth.To spørsmål til JFJ: Når mener du Kristiandsand-Köhler var i Sverige? Har du tenkt å oppsøke arkivet i Malmø sjøl?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Jeg har ikke svar på de to spørsmålene du stiller. 1.Spørsmålet er heller: Hvilken Køhler var i Sverige?Hvis det virkelig var Kristiasand Køhler må det jo være han som er far til Levins barn?! Dette kan jeg som sagt ikke svare på. Det eneste jeg vet er at en person ved navn AHK krysset den Svenske riksgrensen og kom fra Tyskland i 1882.Hva ville han så i Sverige?Hvorfor skiftet han stadig adresser i Sverige,Danmark og Norge? Her er det nok noe som skjuler seg,og jeg akter å finne dette ut. 2.Jeg har ikke anledning til å foreta noen reise til Malmø med det første. Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

jeg tviler sterkt på riktigheten av påstanden ''innflyttet fra den 6 mai 1882''. Det man til nød kan registrere i Malmø er når han ankommer byen, eller når han opptrer første gang i kildene i byen. Alt annet måtte basere seg på Køhlers egne opplysninger til byens myndigheter - men hvis opplysningene baserte seg på hans opplysninger til myndighetene, så ville ordleggingen vært annerledes. De påberopte kildene burde derfor sjekkes og eventuelt gjengis som foto her for kontrollens skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Og da noe mer enn en 'husförhörslängd' eller 'in- og utflyttningslängd'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Jeg har bare dette brevet fra Landsarkivet i Malmø.Jeg må stole på at de kan sitt fag: Herr Jan Frode JohansenDnr 942/2006-806Ang er förfrågan rörande Josefina Sigri Doris KöhlerJosefina Sigri Doris, född den 7 december 1882 i Malmö S:t Petri församling. Fader var litograf Alexander Hugo Köhler, född den 22 januari 1861 i Eilenburg i provinsen Sachsen i Tyskland. Moder var hans hustru Clara Josefina Levin, född den 16 november 1860 i Norrköping. Föräldrarna var gifta den 1 juli 1882, fadern var inflyttad från Tyskland den 6 maj 1882 och modern var inflyttad från Norrköping den 12 april 1882. Familjen var skriven på kv Rosen V i Malmö S:t Petri församling fram till den 7 februari 1883 då de flyttade till Helsingborg.För fortsatt efterforskning rörande tiden i Helsingborg hänvisar vi till Landsarkivet i Lund som förvarar kyrkoböckerna från Helsingborg.Källor: Malmö S:t Petri församling, Aid:38 s 179.mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.