Gå til innhold
Arkivverket

[#39231] Alexander Hugo Køhler II


Gjest Jan Frode Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Frode Johansen

Glemte å kopiere hele mailen:Herr Jan Frode Johansen Dnr 942/2006-806Ang er förfrågan rörande Josefina Sigri Doris KöhlerJosefina Sigri Doris, född den 7 december 1882 i Malmö S:t Petri församling. Fader var litograf Alexander Hugo Köhler, född den 22 januari 1861 i Eilenburg i provinsen Sachsen i Tyskland. Moder var hans hustru Clara Josefina Levin, född den 16 november 1860 i Norrköping. Föräldrarna var gifta den 1 juli 1882, fadern var inflyttad från Tyskland den 6 maj 1882 och modern var inflyttad från Norrköping den 12 april 1882. Familjen var skriven på kv Rosen V i Malmö S:t Petri församling fram till den 7 februari 1883 då de flyttade till Helsingborg.För fortsatt efterforskning rörande tiden i Helsingborg hänvisar vi till Landsarkivet i Lund som förvarar kyrkoböckerna från Helsingborg.Källor: Malmö S:t Petri församling, Aid:38 s 179. Med vänlig hälsning Ingrid Andersson arkivarieMalmö stadsarkiv Isbergs gata 13 211 19 MalmöTel. 040-105316 (direkt) 040 – 105330 (expedition) Fax. 040-105328 Hemsida: http://www.malmo.se/stadsarkivet E-post: stadsarkiv@malmo.se

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Dette er fra en husförhörslängd. At man slår fast at 'de kan nok sitt fag' og er fornøyd med dette, håper jeg ikke står i stil med undersøkelsene forøvrig (eller ??)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Jeg har bare enkelt rettet en forespørsel vedr. dåpen til datteren av Køhler og levin og fikk en overaskende tilleggsinformasjon om inflyttingen fra Tyskland.Noe mer har ikke jeg foretatt meg i så henseende,men jeg går ut ifra at arkivaren gav meg de rette opplysninger fra Kirkeboken. Jeg har ikke muligheter for å reise til Sverige å undersøke i arkiver der,ei heller Danmark.mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Hva sier da tilleggsopplysningen i kirkeboken om innflyttingen fra Tyskland (i svensk språkdrakt) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Til Frode: Du unngår hele tiden kjernen i spørsmålene.Og når du ikke har mulighet til selv å reise til arkivene, forstår jeg det slik at du har tenkt å 'løse' saken via internett og brevveksling til vilkårlige arkiv med vilkårlige spørsmål....Men om du av idealistiske grunner vil arbeide for oppdragsgivere, skal jeg for all del ikke blande meg mer inn i dette....for du tar vel ikke....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

I følgje ei annonse i Bergens Tidende tek ein Jan Frode Johansen på seg slektsgranskingsoppdrag mot betaling. Eg går ut frå det er same karen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Da bør vel denne tråds Jan Frode Johansen være den første til å avklare, hvorvidt han er den samme som annonsøren i BT. Samt, om dette skulle være tilfelle, avklare hvordan brukere av dette forum skal forholde seg til ham i fremtiden. Er han idealist eller profitør?Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

dette blir interessant - en profesjonell slektsforsker med aversjoner mot arkivbesøk ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

He he, morsomt!Andre får oppdragene og løser spørsmålene. Han tar penga.Smart kalles det, men ikke noe jeg har sansen for.*Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Besynderlig at Johansen ikke har svart ennå? Jaja, arbeidernes dag er jo ikke over før dagen er omme. Undres på hvilken fane som kanskje settes vekk, når marsjen stilner?Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Bjørn Davidsen: Ja jeg arbeider mot betaling i noen saker-andre saker som denne er vi blitt enige omn andre former for finansiering av prosjektet,og det skal jeg helt og fullt stå for- og det vil ikke berøre min oppdragsgiver økonomisk.Are S. Gustavsen:Ja jeg er idealist men jeg profitterer selvsagt på oppdrag jeg vanligvis tar. Andre her på Brukerforum har også utført arbeid for meg mot profitt.Det er flere personer her på brukerforum som tjener på slektsgransking.Vigerust: Morsom kar du som tjener a lot of money.....Nei du min Herre jeg elsker arkiver men av forskjellige årsaker har jeg ikke mulighet for å reise så mye.Men når jeg trår inn i min dress og sliips i et arkiv da er jeg i mitt ess!Rigmor Waler Iversen: Jeg har stort sett greid å løse saker selv.Men dersom jeg sitter fast så ber jeg gjerne om litt hjelp.Men DU gjør ikke jobben for meg.Den må jeg gjøre selv. Og hvis du tror det er mye money inne i bildet tar du feil.Mine oppdragsgivere betaler ingenting for telefoner jeg tar,reiser,porto etc.De får mye mer for sine penger enn hva jeg har fått igjen for arbeid som folk her på brukerforum har utført for meg.Så tilslutt: Sitter jeg i forhør her nå? Siden dere graver i mitt privatliv og sjekker opp avisannonnser o.l? En avisannonse er jo ingen hemmelighet-men hva har Davidsen med det å gjøre?I Køhler saken drives jeg av idealisme og er villig til å gå med tap for å finne sannheten. Hva vil dere egentlig frem til? Hvorfor så 'hissig' på denne køhler saken -Davidsen?Jan Frode Johansen __________________________________________________

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

For dem som aktivt bidrar o.a. er det vel givende å vite at det da sannelig finnes noe lettfattelig info også her:LenkeMvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Jada Knut det finnes mange steder jeg har søkt om hjelp(og fortsatt kommer til å søke om hjelp vedr. Hugo Køhler. Er dette et vendetta? Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jeg kan ikke snakke for Bjørn Davidsen (siden du henvender deg spesielt til ham foruten noen kommentarer du burde lest korrektur på før du sendte innlegget), for eget vedkommende reagerte jeg kun på slett (mildt sagt) 'arbeide' mht. Köhler og hans tid i Sverige.Dessuten det faktum at du hele tiden unngår å svare på mine innvendinger, men nå har jeg gitt opp å få noe konkret fra deg i den anledning. Hvorfor intet svar er lett å tolke her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Jeg får prøve å svare deg Kvamsvåg.Du spør: 'hvordan skal man etterspørre kvalitativ informasjon om man ikke selv besitter kompetanse til å vurdere eventuell respons?' Svar: Dersom jeg er usikker må jeg spørre om råd.Også når det gjelder gjennomgang av materialet.Vet ikke helt hva du mener?Videre skriver Kvamsvåg:'Valget av kompetente personer å søke råd hos er samme problemstilling nok en gang. Jeg vet ikke hvor godt bevandret du er i de svenske arkivene, for alt jeg vet kan du ha langt bedre kunnskap om det svenske arkivverket enn f.eks. meg selv (uten at det nødvendigvis betyr all verden), men det jeg har lest av aktivitet hittil på disse to lenkene, har ikke virket særlig profesjonelt utført hva nabolandet angår. (Som man roper i skogen...., dette er en illustrasjon og ikke ironi).' Svar: Jeg har liten kjennskap til Svenske arkiver- derfor søker jeg råd hos andre som det bedre enn meg.Jeg gjør så godt jeg kan og innrømmer gjerne at jeg ikke er en ewkspert på disse områder-men kan ikke jeg få arvbeide på min måte? Jeg er usikker på hva du vil frem til. Skriv litt enklere. Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Jeg har nå oppsporet etterslekt av Køhler i USA og kommer tilbake til dette. mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Til JFJ: Mitt lodd i livet har vore og er framleis å speia kunnskap til andre. Sidan eg tilfeldigvis visste om den lysinga i BT og at det var du som stod bak, fann eg at det var saksopplysande når nokon var i tvil om du tok oppdrag mot betaling. Så enkelt var det.Når det gjeld min interesse for Køhler-saka, bunner den i at eg m.a. har lova å skrive ein artikkel om saka - gratis. Eg kjem òg til å leggja ut alle dokumenta frå 'bevis-opptakene' på internett OCR-lese så snart dei er skanna og korrekturlesne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Vedr. (41) : Om du ikke forstår problemstillingen, har jeg sikkert et formuleringsproblem og mottaker sannsynligvis en mangel på vilje eller kanskje heller evne til forstå utfordringen.Også navnet mitt er vanskelig, men det var jo ganske nære, her og der. Og det er vel tilstrekkelig....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Da tror jeg Kvamsvåg at jeg setter strek for denne debatten med deg. Denne tråden skal handle om køhler og ikke 'frem og tilbake' diskusjoner. På tide å komme inn på sporet igjen.Jeg har gitt deg mitt svar! Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Prosessfullmektig Jan F. Johansen:Til innlegg nr. 39:For 'å komme inn på sporet' igjen tillates følgende korreksjon:Vendetta er vel fra italiensk og synonym med blodhevn, mens innholdet i innlegg nr. 38 var lagt på plass i den beste mening - for å samle trådene (eller å komme inn på sporet igjen for dem som ikke har oversikten enda).Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Det var jo fint Fjogstad. Men jeg siktet ikke først og fremst til deg.Det har vært altfor mye 'kjas' her i dette tema. Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Grunnen til at jeg spør om det, er at det isåfall blir eldste kjente datering av når A Køhler hevdet å ha hatt en annen identitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.