Gå til innhold
Arkivverket

[#39235] Berthe Tollefsdtr. f. c. 1718, gift 1735 i Kongsberg med Nils Helgesen Bråten


Gjest Svein Arnolf Bjørndal
 Del

Recommended Posts

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Jeg er ute etter Berthe Tollefsdatters opphav. Jeg har ikke funnet henne døpt i Kongsberg.Jeg har funnet to personer i eksaminasjonsmanntallet av 1732 for Kongsberg som i alder kunne passe som far til Berthe, men det er jo ikke sikkert at hun overhodet var fra Kongsberg (dvs. vokst opp der, hun synes uansett ikke å være født der), eller at faren var gruvearbeider:1) Tollef Knudsen, arbeidet ved Nedre Gabe Gottes Pukkverk, f. i Sigdal, 62 år, slemmer, tjent i 15 år, gift, 4 barn, 1 i Sølvverkets tjeneste, eget hus, bor i Sandsvær. - Pukkverket lå ved Kobberbergselva i Sandsvær. (Kirkebok for Sigdal begynner ikke før 1722).2) Tollef Knudsen, arbeidet ved Prins Christian Gruve, f. i Omdahls Kobberverk i Telemark, 60 år, tjent i 48 år, 2 barn, 1 i Sølvverkets tjeneste, eget hus, bor i Kongsberg. - Han var trolig gift 1706 i Kongsberg med Lisbeth Tobisdatter.19/12 1737 ble begravet i Kongsberg Tollef Torsens kone Anne, 68 år.Begr. 13/5 1741: Tollef Knudsen Rouen, gift mann, 71 år, f. ca. 1670. (Det var skifte i Kongsberg etter Tollef Knudsen 'Røven', som må være samme mann, og han hadde ingen datter Berthe).Begr. 5/1 1742: Knut Tollefsen, gift mann, 35 år gml., f. ca. 1707.Noen som vet, eller kan være med på å eliminere kandidater?Berthes mann Nils Helgesen var f. 1713 på Lia i Jondalen, Sandsvær, døpt i Kongsberg 18/6 1713. Han var sølvverksarbeider, død 1765.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Remi Pedersen

Hei Svein.Uten at du nevner noe om hvor mye du har funnet ut om evt. barn så linker jeg her noen kandidater til barn av Nils Helgesen. Dersom du kan få sjekket hvem som er faddere til disse barna, så kan du finne mer ut av familien til mor og far. Jeg er ikke sikker på om det er riktig Nils Helgesen jeg har funnet som er far til disse 5 barna, men det er jo en mulighet. Mor er normalt ikke nevnt i Kongsberg kirkebok på denne tiden.Der er to par barn som heter det samme, hvilket kan tyde på at førstefødte Thore og førstefødte Christen er døde, med forbehold om at det er samme far. Nils Helgesen er jo ikke et så uvanlig navn.Her er de fem barna:Thore 1736: [url="http://www.familysearch.org/eng/search/igi/individual_record.asp?recid=100232650963&lds=1®ion=12®ionfriendly=Norway&juris1=&juris2=&juris3=&juris4=®ionfriendly=&juris1friendly=&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=>LenkeBerte 1738: LenkeThore 1741: LenkeChristen 1746: Lenkeog Christen 1747:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Jeg har notert disse barna til Nils og Berthe1) Tore Nilsdtr. dpt. 12/8 1736, Bråten, Kongsberg. Faddere: Anders Bråtens datter Karen(?), Karen(?) Torkildsdtr.(?), Ole Ormsen, Gulbrand Helgesen og Ole Helgesen(?) Død som liten.2) Berthe Nilsdtr. dpt. 7/12 1738, Bråten, Kongsberg. Faddere: Maren Hågensdtr., Gunhild Helgesdtr., Ole Helgesen Bråten, Ole Hansen. Gift 1) 4/10 1760 i Kongsberg med Sondre Vetlesen (ca. 1740-1777), gift 2) 11/10 1800 i Kongsberg med Erik Olsen Stordalen (1738-1802). Ingen barn i 2. ekteskap. Berthe døde 1812 på plassen Stordalen av Stengelsrud.3) Tore Nilsdtr. dpt. 13/8 1741, Bråten, Kongsberg. Faddere: Hans Sørensens kv. Marthe, Ingrid Helgesdtr., Anders Helgesen, Ole Helgesen og Ole Andersen. Tore begr. 1742 i Kongsberg, 2 år og noen måneder.4) Helge Nilsen dpt. 3/11 1743, Bråten, Kongsberg. Faddere: Peder Jensens kv. Kirsten Gjermundsdtr., Ingrid Helgesdtr., Hans Sørensen Myren, Anders Helgesen Bråten og Tallak Gundersen. Død som liten.5) Christen Nilsen f. og d. 1746, begr. 1746 i Kongsberg, 1 mnd. og 2 dager.6) Kari Nilsdtr. f. 17497) Marthe dpt. 14/5 1752, Nils Helgesens datter, Svene, Flesberg. Faddere: Tore Helgesdatter, Marthe Larsdatter, Michel Reinhart(?), Ole Svendsen, Nils Larsen. Marthe gift 27/6 1778 i Kongsberg med Anders Rolfsen Schoug. Hun var da fra Åmot. Marthe døde 1834.8) Helge f. 1755. Mulig det var han som i 1801 var gift med Birthe Eriksdtr. f. ca. 1761 og bodde i Åslandgt. i Kongsberg. Han var oppgitt å være 50 år. De hadde da disse barna: Berthe 15, Gunhild 8 og Christine 3. Helge døde 1805.- Christen f. 1747 har jeg ikke, så ham skal jeg se nærmere på. Som det sees mangler noen fadderopplysninger, det skyldes trolig lite leselig mikrofilm. Av de fadderne som kjennes, ser det ut til at de fleste er farens søsken eller hans slekt på annen måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
Gjest Jan Engedahl

Jeg kan ikke gi svar på det det spørres etter, men kan nevne at den 17.01.1766 holdes det skifte etter Nils Helgesen som bodde på plassen Åmot under Jondalen, Svene, Flesberg. Enke var Berte Tollesdatter. Deres barn var: Christen Nielsen 19 år, Helge Nielsen 11 år, Birte Nielsdatter g.m. Søndre Weflesen på Moen eie, Kari Nilsdatter 16 år, Marte Nilsdatter 13 ½ år. Alle unntatt den gifte datteren var hjemme hos moren. Barnas farbror var Ole Helgesen Bråten. Ingen på morens side er nevnt. Nils hadde vært verge for Helge Tallaksen hvis stefar var Johan Mikkel Reinholt. SAKO NS skp. 8 folio 443b.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Takk for svar. Jeg kjente til skiftet, men så at jeg ikke hadde fått med meg Christian f. 1747 som levde da.Nils Helgesen og Berthe Tollefsdtr. bodde på Åmot fra senest 1740 (Nevnes der da Berthe var fadder for Anders Helgesen Bråtens datter Ingrid den 6/3). Plassen kjøpte de i 1756. Før den tid hadde de bodd på plassen Søndre Bråten under Lia i Jondalen. Men de nevnes i hvert fall i 1741 og 43 på Bråten, så navnet har kanskje hengt litt igjen.Helge Tallaksen var Nils Helgesens søster Ingrids (døpt som Ingeborg) sønn med Tallak Gundersen (ca. 1720-1747).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Odd K. Stuvstad

Ta en kikk i Skifteregister for Kongsberg 1705-1801 som ligger i Digitalarkivet.I 1764 er det skifte etter Ole Gundersen Søndre Dokka i Jondalen. Dette skifte kan muligens gi ett svar på opphavet til Berthe Tollefsdtr.Ole Gundersen Dokka, død; etterlot ingen livsarvinger; hans foreldre hadde vært ved Grevens Værk. Ektefelle: Marthe Torsdtr. Bror: Tallak Gundersen Brorsønn: Helge Tallaksen, 17 1/2år, sønn av Tallak Gundersen Søster: Gunhild Gundersdtr., enke etter Knud Andersen Halvbror: Knud Gundersen Halvsøster: Tonne Gundersdtr. gm Helge Helgesen Halvsøster: Gorro Gundersdtr. gm Iohannes Tofsen Halvsøster: BERRIT GUNDERSDTR.!!! gm Nils Helgesen Aamodt i Jondalen Halvsøster: Berthe Gundersdtr. Andre: Michel Reinhart, Helge Tallaksens stefar.Kan Berrit Gundersdtr. nevnt i skiftet være identisk med Berthe Tollefsdtr.? Husk at Ole Gundersen hadde datteren Oliva til dåpen i 1751 (Oliva døde 16 dager gammel), blandt fadderene var Nils Helgesen Braatens Qv. Berthe Tallachsdtr.Kan forklaringen være at Ole Gundersens mor først var gift med en Tallak og at de fikk datteren Berthe. Så dør Tallak, og hun gifter seg med Gunder og de får barna Ole, Tallak (oppkalt etter hennes første mann?)og Gunhild?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Dette var meget interessant! Nå tror jeg fortsatt at Berthe het Tollefsdatter og ikke Tallaksdatter, i og med at hun nevnes som Tollefsdatter alle ganger bortsett fra da hun var fadder i 1751, men jeg skal selvfølgelig holde muligheten åpen.Det ville være merkelig om det fantes mer enn én Nils Helgesen Åmot i Jondalen på denne tiden, så slik sett kan det virke som om det her virkelig dreier seg om Berthes slekt, og at to søsken fra Bråten under Lia i Jondalen har funnet seg ektefelle fra den samme søskenflokken, selv om det dreier seg om halvsøsken.Mer mystisk er det dersom alle halvsøsknene har fått feil farsnavn - var alle til stede ved skiftet? Kanskje forklaringen er så enkel som at det bare er fornavnene på halvsøsknene som ble oppgitt, og så har skriveren ført på 'Gundersen' og 'Gundersdatter' for egen regning?'Grevens Værk' går jeg ut fra må ha ligget et sted i dagens Vestfold, den gang i Jarlsberg eller Laurvigs Grevskab, men vet noen mer om det? Dette må jo kanskje være nøkkelen til søskenflokkens fødested. 'Tonne' er vel navnet Tone, et navn mye brukt i Telemark og Agder, men det finnes også 3 stk. i Vestfold i 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Tallak-navnet er forresten også mye brukt i Telemark og spesielt Aust-Agder i 1801, selv om det også finnes andre steder (1 i Vestfold).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Mulig.Vi har også Fritzøe jernverk ved Larvik, i 'greveeie' fra 1670-1805. Det er ikke så langt derfra til Kongsberg heller.Finnes det flere kandidater?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Jeg har studert nærmere skiftet etter Ole Gundersen Søndre Dokka fra 1764. Sammenholdt med skiftet etter Nils Helgesen Åmot i 1766 og andre kilder er det flere ting som tyder på at vi her snakker om Berthe Tollefsdatters slekt:1) Nils Helgesen Åmot kalles nattstiger på skiftet i 1764. I sølvverksmanntallet 1765 nevnes han som pukkunderstiger. Jeg mener å ha lest et sted at understiger og nattstiger kan være det samme. Arbeidstittel nevnes ikke ved skiftet etter ham.2) På skiftet i 1764 oppnevnes Nils Helgesen Åmot som verge for Helge (Hellik) Tallaksen. På skiftet etter ham i 1766 blir det nevnt at han hadde vært verge for Helge Tallaksen.3) Berrit 'Gundersdatter' arver på skiftet i 1764 en sum etter halvbroren Ole Gundersen. På skiftet etter Nils Helgesen Åmot går det frem at Berthe Tollefsdatter hadde til gode hos Ole Gundersens enke Marthe Torsdtr. 2 rdl. 3 ort 8 s., dessuten hadde Berthe lånt henne 3 ort.Ole Gundersen ble begravet i Kongsberg 1764, 40 år, f. ca. 1724. Han kalles da Åmot, gift mann fra Jondalen under Fuskebakke. Det er ingen andre aktuelle kandidater.Jeg har ikke klart å finne ut når han og Marthe Torsdtr. giftet seg. Det må være før 1751 (jfr. 6). Det er mulig det ikke var i Kongsberg. Ole Gundersen hadde skjøte på plassen av 26/9 1752, så de har bodd der i hvert fall fra den tid.Ole Gundersens bror Tallak Gundersen giftet seg med Nils Helgesen Bråten/Åmots søster Ingrid i 1746. Det sto ikke hvor han bodde eller kom fra. Da han døde i 1747 er det bare oppført at han bodde i Jondalen. Jeg vet ikke om det finnes skifte etter ham.En meget interessant opplysning i skiftet fra 1764: Ole Gundersen hadde innestående i plassen arvemidler som han hadde fått ved Grevens Værk på vegne av brorsønnen Hellik Tallaksen, arv etter Helliks besteforeldre, etter et opprettet skiftebrev. Med 7 1/2¨års rente. Siden skiftet etter Ole ble holdt 31/3 1764, kan dette skiftet etter hans foreldre, Helge Tallaksens besteforeldre, ha funnet sted så sent som i 1756. Men HVOR?Jeg har gått igjennom skifter for Nordre Jarlsberg t.o.m. 1758 og t.o.m. 1757 for Larvik sørenskriveri uten å finne noe. I skifteregisteret for Larvik by i DA finnes intet. Med mindre skiftet skulle ha blitt sluttet senere enn 1757/58, må det ha funnet sted i et annet sorenskriveri. Men da må vel dette Grevens Værk befinne seg et annet sted enn ved Larvik (Fritzøe) eller Skoger (Konnerud)?Det er interessant å se hvor søsknene bor hen i 1764:1)Tallak Gundersens sønn Helge bor i Jondalen, Kongsberg.2)Knut 'Gundersen' bor ved Grevens Værk.3)Gunhild Gundersdtr., enke etter Knut Andersen, bor nå ved Grevens Værk.4)Tone 'Gundersdtr.' g.m. Helge Helgesen, bor på en plass under 'Jorregård' i Gransherad i Hjartdals pr.gj. (Kan det være Jordet gård som menes?)5)Goro 'Gundersdtr.' g.m. Johannes Tofsen, bor på pl. Dalen under Bolkesjø gård i Gransherad. Hun var tilstede.6)Berit 'Gundersdtr.' g.m. nattstiger Nils Helgesen Åmot i Jondalen. Hun var tilstede.7)Berthe 'Gundersdtr.', gift, bor på en plass under Borre prestegård i Jarlsberg grevskap.Er det noen som har tilgang til Gransheradsoga og kan se etter om 4 og 5 kan lokaliseres?Hvis man bare hadde kunnet finne opphavet nå, så...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Pettersen

Hei..Ser ut til at Gunhild Gundersdtr og Knut Andersen er det paret som gifter seg 10.10.1751 i Skoger, de får tre barn i Skoger, Kari 1752, Anders 1754, Gunder 1756. 2 barn Ole 1758 og Marthe 1760, de er døpte i Tangen kirke (Drammen, i følge fs). Veret ikke om det hjelper så mye men.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Takk! Jo, det hjelper - for når det i 1764 står at Gunhild 'nå' bor ved Grevens Værk, betyr kanskje det at hun tidligere bodde et annet sted, f.eks. Skoger? Hvis de ikke da flyttet til Tangen og at Skoger er opphavet likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Pettersen

En Knut Gundersen gifter seg 25.09.1746 i Skoger med Gunhild LarsdtrSiden Gunhild er enke i 1764, kan det tenkes at hun bodde hos sin bror og svigerinne (vis det er det paret som gifter seg i 1746, så fikk de jo neppe noen barn).Selv om noen av barna til Gunhild er døpt i Tangen, så kan det jo fortsatt tenkes at de bodde i Skoger f.eks på Hedensrud. (noen av mine forfedre bodde på Hedensrud og ble døpt i Tangen) Vis det finnes skifte for Gunhild sin mann, så er det neppe registrert i Drammen (sjekket de som finnes her på DA)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Pettersen

Sorry, Knut Gundersen og Gunhild Larsd. fikk barn Gunder 1749, Anne 1750, Lars 1751, Jøran 1753. De to siste også døpt i Tangen kirke. (2 første visst døpt på Konnerud(alt i følge fs)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Hvis du tenker på nr. 2 på skiftet i 1764, Knut 'Gundersen' ved Grevens Værk, tror jeg 'Gundersen' egentlig skal være Tollefsen (evt. Tallaksen), siden han nevnes som halvbror til avdøde Ole Gundersen Dokka.Gunhild Gundersdatter, derimot, var fullsøster til Ole og Tallak Gunderssønner, så jeg har mer tro på at du kan ha funnet rett par der i (12). Kanskje gjenfinnes Knut Andersen som død i Tangen eller Skoger mellom 1760 og 1764, og kanskje kan det finnes et skifte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Det er godt mulig du kan ha rett i at Knut var en Gundersen likevel, Magne, for jeg har nå bragt på det rene at nr. 4 og nr. 5, Tone og Guro, faktisk begge var Gundersdøtre. Det går frem av kirkebøkene for Gransherad (dengang Hjartdal pr.gj.) Tone Gundersdatter giftet seg 14/10 1742 i Gransherad med Helge Helgesen. De kom da begge fra Bolkesjø. Tone hadde vel tjent der. Søsteren Guro Gundersdatter, som bodde i Gransherad senest 1754, da hun og mannen Johannes Tofsen Dalen døpte datteren Tone, finnes ikke gift i Gransherad tilbake til 1735, etter det jeg kan se.Når det gjelder paret nevnt i (12) finner jeg dem ikke i kirkebok for Skoger, så trolig finnes alle forretningene innført i kirkebok for Tangen. Mikrofilmkortene for akkurat denne aktuelle kirkeboka er borte fra skuffen i RA, dessverre, så jeg fikk ikke sjekket dette.Siden da minst nr. 4 og 5 og trolig flere av de som nevnes på skiftet etter Ole Gundersen virkelig er Gundersdøtre, må de være halvsøsken til Ole på mødrene side. Hvis Nils Helgesen Åmots kone likevel var en Tollefsdatter midt oppe i dette, åpner det for følgende scenario: En Tollef gift med NN hadde en datter Berthe. Så dør Tollef, og NN gifter seg på nytt med en Gunder. De får antagelig barna Knut, Tone, Guro og Berthe. Så dør NN, og Gunder gifter seg på nytt med XX og får barna Ole, Tallak og Gunhild.Etter dette er det trolig at det er Gunder og hans siste kone som det skiftes etter ca. 1756 (jfr. 11).Det er likevel en ting som er litt mystisk: Hvis Berthe Tollefsdatter er eldste halvsøster, hvorfor nevnes hun i så fall NEST SIST? Jeg har riktignok opplevd at rekkefølgen på søsknene ikke alltid er helt identisk fra skifte til skifte, men i 1764 sies det eksplisitt at Tone Gundersdatter er den eldste av halvsøstrene.Kunne Berthe Tollefsdatter kanskje være resultatet av en voldtekt? Slikt hendte jo av og til, og er vel nesten den eneste anledningen hvor et barn avlet med en annen enn kvinnens ektemann får et annet farsnavn enn kvinnens ektemann. (Pater est-regelen er jo gammel, og dekket nok i praksis over mye). Det ville i så fall bedre forklare hvorfor hun er nevnt langt uti rekken, og dessuten FORAN en annen formodentlig Gundersdatter.Jeg har ellers funnet dåpen og fadderne til noen flere av barna til Nils Helgesen Bråten/Åmot og Berthe Tollefsdtr. For Christen dpt. i Kongsberg 1747 er bl.a. Ole Gundersen fadder, for Kari dpt. 1749 i Svene, Flesberg er også bl.a. Ole Gundersen fadder. I tillegg var Tallak Gundersen fadder for Helge dpt. 1743 i Kongsberg. Nevnte Ole Gundersen er nok identisk med halvbroren, for han står ikke oppført med bosted engang da han døpte datteren Olivia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd K. Stuvstad

Har funnet følgende i bygdeboka for Gransherad:Dale under Bolkesjø øvre. Plassen dale vart rudd kring 1750 av Johannes Tovsen f.1718 i Kaasa (plass under Bolkesjø) gm Guro Gunnarsdatter. Johannes og Guro hadde ei datter f. i dalen i 1754. Ho heitte Tone og d. som barn.Rugholt under Folsland nedre. I 1750 hadde ein Hølje Høljesen komme til Rugholt. Hølje Høljesen var f. på Upsal Hjartdal i 1694 d.1782 g.1742 m. Tone gudbrandsdatter f.1703 d. på Rugholt i 1771. Hølje og Tone hadde barna 1. Hølje f.1743 d.1743 2. Gunhild f.1743 d.1776 3. Hølje f.1745 d.1815 gm Aaste Torjusd. Moen 4. Kittil f.1748 d.1813 gm Aaste Høljesd. Helleberg 5. Tov f.1750 d.1752 6. Anne f.1753.Fant ingen opplysninger om hvor Tone og Guro kom fra i bygdeboka.ifølge kirkeboka for Gransherad (Hjartdal)så ble Tone Gundersd. Rugholt begravet 20 mai 1771, 68 år gammel (f.ca.1703) og Guri Gundersd. Dale ble begravet 20 mai 1773, 61 år gammel (f.ca.1712)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Tone var vel trolig litt yngre enn f. ca. 1703, i motsatt fall var hun 39 da hun giftet seg og 50 da hun fikk sitt siste barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Jan Engedahl

Etter en samtale med en kjenning og en kikk i kirkeboka kan jeg tilføye.1755 trinitatissøndag begravet den gl. Gunder Knudsen Westmand 77 aar. Bergmanden Knud Andersen betaler for jorden båren og klokken. SAKO Skoger (Konnerud) Klok II-2 1753-1795 folio 5b.Knut Andersen kan være identisk med overnevnte Knut Andersen. Avdøde hans svigerfar. Vestmann er et tilnavn som kunne bli brukt om folk fra Telemark. Det er mulig jeg har oversett det her i debatten, men når er egentlig Berte Tollefsdatter født og når dør hun?Dessverre er min håndskrift vanskeligere for meg selv og tyde en de fleste kirkebøker. Tidligere har jeg notert følgende. 12.04.1788 begravet, Kongsberg. Berthe Tollevsdtr. salig Niels Christensen Aamot 70 Aar. Har presten eller jeg skrevet feil. Eller er dette en annen person?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Jeg har ikke funnet noen annen innførsel på Berthe Tollefsdatters begravelse enn den du nevner, og tror nok det må være riktig, selv om hennes avdøde manns farsnavn er feil oppgitt. Siden Berthe allerede gifter seg i 1735, er hun vel neppe yngre enn f. ca. 1718, i hvert fall.Takk for opplysningen om Gunder Knudsen Westmand. Kanskje kan det være mulig å finne at han døper barn med navn som harmonerer med søskenflokken over (noen av de yngre kan kanskje finnes?) Denne mannen kunne også passe med det skiftet som må være holdt ca. 1756 etter Gunder og hans kone, se (11), men siden jeg ikke har funnet det, er det jo mulig at det ikke er protokollført.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd K. Stuvstad

Det var interessange opplysninger. Begravelsen i 1755 stemmer også bra overens med det skifte etter Ole Gundersen foreldre omkring 1756 som Svein Arnolf nevner i innlegg (11).Det er riktig Berthe Tollevsdtr du har notert, hun var gift med Nils Helgesen Bråten/Åmodt (han har fått patronymet Christensen i kirkeboka, men det er feil) og ble begravet i 1788 på Kongsberg, 70år gammel.Ut ifra alderen ved begravelsen, ble Berthe født circa 1718.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Det kan se ut til at Gunder Knudsen Westmann kan være et blinkskudd: Da Knut Gundersen gifter seg i Skoger 25/9 1746 med Gunhild Larsdatter (se 14) kalles han nemlig 'Westman den ældre'. Gunhild var fra Ulverud. At dette nok er Knut Gundersen som hørte til søskenflokken, synes å fremgå av at dette paret og Gunhild Gundersdatter og Knut Andersen er faddere for hverandres barn.13/8 1750 begraves i Skoger (Konnerud)en ungkarl Knud Gundersen 22 år gammel. Kanskje er dette en yngre bror av Knut Gundersen Westmann d.e., det kan i hvert fall tyde på at det må ha vært to stk. med dette navnet i søskenflokken.Da Knut Gundersen og Gunhild Larsdatter døpte sønnen Gunder i 1749 i Skoger (Konnerud), nevnes som faddere Mattis Larsen, Knut Gundersen, Karen Gundersdatter og piken Gunhild Gundersdatter.Knut Gundersen kan være han som døde 22 år gml. i 1750, Gunhild Gundersdatter er nok hun som giftet seg i Skoger (Konnerud) i 1751 med Knut Andersen. Karen Gundersdatter er kanskje en søster som døde uten livsarvinger før 1764?Bergmannen Knut Andersen 37 år ble ellers begravet i Skoger (Konnerud) 13/8 1760.Jeg har ikke funnet Gunder Knudsen Westmanns kone begravet før eller etter 1755 i Skoger (Konnerud) til 1760 og i Skoger 1746-48. Hun er i så fall ikke nevnt som Gunders kone/enke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd K. Stuvstad

Ja, Gunder Knutsen Westman ser ut til å være ett blinkskudd.Har funnet at Johan Tovsen og Goro Gundersdtr gifter seg på Kongsberg 10des1734.Basert på kronologien så langt har jeg følgende hypotese:1. Gunder Knutsen Westman g1m ukjentA barn: a)Tonne Gundersdtr.(f.ca.1703) gm Helge Helgesen b)Knut Gundersen d.e gm Gunhild Larsdtr. c)Guro Gundersdtr. (f.ca.1712) gm Johannes Tovsen2. ukjentB g1m Tollef NN barn: a)Berthe Tollefsdtr.(f.ca1718) gm Nils Helgesen Bråten3. Gunder Knutsen Westman g2 (omkring1719) med ukjentB barn: a)Tallak Gundersen (f.ca.1720) gm Ingrid Helgesdtr. Bråten b)Gunhild Gundersdtr.(f.omk.1723) gm Knut Andersen c)Ole Gundersen (f.ca.1724) gm Marthe Torsdtr. d)Knut Gundersen d.y.(f.ca.1728)Kan foreløpig ikke plassere følgende: Berthe Gundersdtr (mulig Tollefsdtr?), gift, bor Borre i Jarlsberg, uviss hvilket ekteskap men enten 1 eller 2Karen Gundersdtr. (usikker), enten ekteskap 1 eller 3Hvis dette stemmer må Tollef NN og Gunder Knutsen Westmanns første kone (UkjentA) begge være døde før 1720.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Takk for info om Johannes Tovsens og Goro Gundersdatters giftermål i Kongsberg. Jeg har funnet at de i tidsrommet 1735-42 hadde barna Gunhild (1735) og Christine (1737) til dåpen der. For begge var Tone Gundersdatter fadder.Det er ellers ikke noe som tyder på at søskenflokken kom fra Hjartdal prestegjeld (Gransherad m.fl. sogn). Jeg har sett etter døpte der 1720-29. Er de fra Telemark, må det altså være et annet sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.