Gå til innhold
Arkivverket

[#39236] Amund Östenson 1763 Stange


Gjest Gerti Stenberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Gerti Stenberg

Hej! Jag söker föräldrar till Amund Östenson f. 1763 och hans hustru Kari Olsdatter f. 1763. de hade en son Anders f. 1 maj 1785 i Stange Mvh Gerti Stenberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her har du Amund Østenson på Stange 1801-telling med hustru og flere barn.LenkeSkal se om jeg finner flere opplysninger om denne familien.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

For meg kan det se ut til at Amund og familien flyttet til Trøndelag senere, om dette er samme paret?LenkeSkal se om det er mulig å finne deres giftemål og foreldre.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Den eneste jeg finner med navn amund Østensen ( Ostensen) f. ca 1763 er denne karen født Flaa i Buskerud:Lenkeskal se om jeg finner ut om dett kan være samme mann?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Det er muligens denne gården Amund Østensen kommer fra?LenkeI 1801 finner jeg ikke Østen Olsen her, men det kan være slekt som bor på gården.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Lunde

Amund Østensson var fra Bredsvoll i Stange, foreldre Østen Olsson og Malene Hansdotter. Kari var fra Øvergård øvre i Stange, foreldre Ola Kristoffersson og Margrete Larsdotter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Fint at du har fått hjelp til å løse hvem foreldrene til Amund Østensson var.Jeg hadde jo ført deg helt på vildspor.Her fant jeg Østen Olsen under døde i Stange: LenkeMvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Steinar Vasaasen

Vil bare bekrefte at det er denne familien som har flyttet til Inderøy mellom 1801 og 1802. I 1865 bor sønnen Esten Amundsen, 69 år, født i Stange i Inderøy. (I Stange kalles han Østen Amundsen). Jeg har tidligere fulgt denne familien i Stange, men visste ikke hvor de ble av.Hilsen Steinar Vasaasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Lunde

Jeg har vært ganske sikker på at sønnen Anders f. 1785 var den som ble husmann på Iversbråtan, Elstad vestre i Eidsvoll: Lenke. Jeg kunne ikke finne noen andre Anders i 1801-tellinga som stemmer med alderen oppgitt i 1850. Men nå ser det ut som dette var et feilspor...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Vasaasen

Hei Trond! Jeg tror ikke du skal 'avskrive' denne koblingen ennå. Andreas/Anders Amundsen ble konfirmert i Ottestad kirke 7. oktober 1798. Han var derfor gammel nok i 1801/1802 til ikke å følge med foreldrene nordover. (Han har heller ikke blitt igjen i Stange.) Kanskje kan noen Inderøy-kjente finne ut hvem av søsknene som var ble med på flyttelasset dit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
  • 5 uker senere...
Gjest Trond Øivindsson Lunde

I innlegg 12 sies det at Anders ble konfirmert i Ottestad 7. oktober 1798, nr 4. [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9118&idx_id=9118&uid=ny&idx_side=-124>Lenke Det kan ikke stemme at han ble konfirmert så tidlig. Jeg mener at han ble knnfirmert i Ottestad 29. september 1799, nr. 10: LenkeDet må være en sammenblanding av Anders Andersson, nr. 2404: Lenkeog Anders Amundsson, nr. 2421:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.