Gå til innhold
Arkivverket

[#39241] Kirkebok Breim Gloppen


Gjest Vivian Jakobsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Vivian Jakobsen

Heisann!Jeg lurer på om det er noen om har kirkebøkene for Breim/Gloppen tilgjegelig og kan sjekke en dåp der?Det gjelder Ole Larsen f 1870.I FT1875 for Ålen, Sør-Trøndelag sto det at han var født i Jølster. Jeg har fått slått fast at han ikke var døpt der. Lurer på om han da kanskje var døpt i Breim/Gloppen. Foreldrene hans Ingrid Hansdatter fra Gråberget, Dovre og Lars Olsen Flå, Rennebu giftet seg i Jølster i 1872: Lenke Faren Lars står oppført som arbeider, og det kan være at han arbeidet med å bygge veier.Ingrid og Lars utvandret til Amerika og fikk tilsammen sju barn, men Ole var den eneste av barna deres som levde opp. Fem andre døde små og en av hans brødre rømte hjemmefra og de har ikke hørt fra han siden.Mvh Vivian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Inger Bjørnaas

Dette var interessant. I bygdeboka for Rennebu, s. 279, Bind 2, Flåøyen, står det bare nevnt 3 av barna til Lars og Ingrid. (Ola, f. 1871, Hans, f. 1874 og Alfred, f. 1880). Har du navna på de andre barna, evt. når de døde ? Hvem av dem var det som rømte hjemmefra ? Hvor slo de seg ned ? Dette ble mange spørsmål, men jeg ble nysgjerrig nå.Det står også i bygdeboka at Lars utv. til Am. i 1879 og Ingrid og barna i 1881.Sjekket for sikkerhets skyld døpte i Rennebu, men fant ikke Ola her.Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

Ser forresten at det i bygdeboka står at Lars var jernbanearbeider. Det kan kanskje være med å begrense områdene for søk.Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vivian Jakobsen

Hei!Ser også i folketellinga for 1875 at Lars er jernbanerbeider i Ålen. Men jeg mener at han ikke var det da de bodde på Vestlandet fordi det, etter min ringe kunnskap, ikke er noen jernbane akkurat der. Lars jobbet ikke som jernbanearbeider i Amerika.Det var Hans som rømte hjemmefra da han var tolv og Alfred døde da han var ti. Jeg vet ikke navnene på de barna som ble født i Amerika. Men jeg skal spørre Oles barnebarn.Er du i slekt md Lars? Jeg er etterkommer etter Ingrids søster.STår det mye om denne familien i bygdeboka for Rennebu?Mvh Vivian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vivian Jakobsen

Hei igjen!Har fått svar fra Lars og Ingrids oldebarn Sherri. Navnene på barna som døde er:Annie Mary Flann d 19 apr 1878 7 mnd gammelMartinus Flann d sep 1883 7 uker gammelCarl Wilhelm Flann d 19 apr 1888, 1 år og 4 mndAlfred Flann d 19 apr 1890, 10 årCarl Wilhelm Flann d 20 sep 1893, 3 år og 3 mnd. Hans rømte fra hjemmet deres i Rice Lake, Wisconsin da han var 12 år gammel og de hørte aldri fa han igjen. Familien prøver å finne eventuelle etterkommere etter han, men vet ikke om han levde lenge etter at han rømte. Familien flyttet etter hvert fra Rice Lake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Inger Bjørnaas

Tusen takk for opplysningene, Vivian. Beklager at jeg ikke har svart før, men jeg har vært borte på ferie og kom først hjem idag.Jeg er ikke selv av denne slekta, men jeg synes det er veldig interessant å få opplysninger om de fra Rennebu som dro til Amerika, eller i det heletatt de som forlot bygda.Vår lokalavdeling av DIS-Sør-Trøndelag, DIS-Trollheimen, er dessuten igang med å registrerer opplysninger som kan finnes rundt omkring vedr. de som dro til Amerika. (både bilder og brev, muntlige opplysninger m.m.).Det er ikke mye opplysninger som står om disse under Flåøyen (s. 279, bind II, Rennebuboka):Ane Larsdt. Flåøyen, f. 1813 i Ytterhuskrokan, d. som fattiglem i Tosetberga i 1894. Barn:1) Lars, f. 1837 (far: Ola Lødensen Halstøen). Jernbanearbeider. Gift med Ingdrid. Deres barn:a) Ola, f. 1871b) Hans, f. 1874c) Alfred, f. 1880Lars utvandret til USA i 1879. Ingrid og barna i 1881.Under Ytterhuskrokan, Framte, s. 588, bind III, står foreldrene og søskena til Ane nevnt, og hva som skjedde med dem. Hvis du vil kan jeg scanne disse og sende dem på mail til deg. Anes brorsønn hadde i alle fall flere barn som reiste til Amerika.Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.