Gå til innhold
Arkivverket

[#39245] Nye avskrifter lagt ut


Gjest Egil Theie
 Del

Recommended Posts

Gjest Egil Theie

HeiJeg har lagt ut en del flere avskrifter på min hjemmeside: http://www.theie.net/slekt/kilder.phpAvskriftene er:Nord-Jarlsberg skifteprotokoll: 'Strays' fra 1679-1820 (april)Bamle skifteprotokoll: Eidanger og Slemdal 1695-1820 (februar)Øvre Telemark Øst skifteprotokoll: Tinn 1668-1714, 1719 (februar)Nedre Telemark skifteprotokoll: Tinn: 1709-1810 (april)Berg og Torsken (Troms) kirkebok: Vaksinerte 1846-1859 (februar)Tinn kirkebok, Mæl sogn: 1815-1830: Døpte, konfirmerte, viede, inn- og utflyttede, døde (april)Stokke kirkebok: Begravde 1844-1871 (april).Som for tidligere avskrifter er det ikke foretatt korrekturlesing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Theie

Noe slik som dette: Lenke, men mer i betydningen 'leilighetfunn'.Dette er hentet fra Nordre Jarlsberg-skifter der det fremkommer noe om personer/eiendommer i andre kommuner. Det er mitt eget utvalg som i første rekke har henvisninger til søndre Vestfold eller Eiker, eller jeg av andre grunner har funnet interessante. Den første registreringen kom så vidt jeg husker av en debatt her ang. navnet Ditmann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Det tradisjonelle begrepet 'strays' anvendt av slektsforskere, er registreringer av folk på vandringer til steder de ikke var ventet å bli funnet - langt vekk ifra, mens dine ser ut til å være helt vanlige utdrag av en kildeserie (registerkort).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Theie

Beklager at det evt. er brukt feil uttrykk. Tar gjerne imot forslag på andre mer dekkende uttrykk. Jeg ser likevel at de som er registrert på NSF ikke bestandig er det jeg vil kalle 'langt vekk ifra'. Jeg har benyttet utrykket som opplysninger om personer/forhold fra andre steder enn kildestedet.Ved denne registreringen har jeg likevel ikke lagt noe arbeid i om f.eks. Stokke er Stokke kommune eller en gård Stokke på kildestedet, men kun skrevet av.Min hensikt med å skrive av disse, er for egen del, noe jeg har hatt stort utbytte av, særlig når bygdebøker etc. ikke gir tilstrekkelig informasjon. Jeg regner med at andre også kan ha nytte av dette.Ditt siste ledd om at dette er utdrag, er selvfølgelig riktig, og selvfølgelig et meget begrenset utdrag, men jeg er usikker på om det er noen forskjell på dette og strays. Men grunnlaget for at de aller fleste her er med, er henvisningen til et annet distrikt. Det samme har jeg for øvrig gjort på de andre avskriftene, ved at det til sist er medtatt utdrag fra andre steder med henvisning til 'mine' interessante steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Jeg synes i alle fall utdragene fra Nordre Jarlsberg var nyttige.Jeg ser at bl.a. skiftet på Lågerød i Stokke 1680 har kommet med, og det er vitnesbyrd om en aldri så liten detalj i Jarlsberg grevskaps administrasjonshistorie. Offisielt ble Jarlsberg delt i to sorenskriverier (Søndre og Nordre) i 1684, men det later til at den reelle delingen skjedde ca. 1680. I skifteprotokollen for Nordre Jarlsberg, som begynner 1679, er nemlig et lite knippe skifter fra Søndre J. inntil 1680 kommet med. Samme historie er det med tingbøkene. Den tingboka som kalles 'Jarlsberg sorenskriveri nr. 1' har med rettsreferater for hele grevskapet for året 1679. Fra 1680 dekker den bare Nordre Jarlsberg. Det ser altså ut til at da Jarlsberg ble organisert i Søndre og Nordre J., beholdt sorenskriveren i Nordre J. protokollene som var påbegynt for hele grevskapet, mens sorenskriveren i Søndre J. må ha skaffet seg nye (som dessverre er tapt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Flott at du legger ut disse skiftene. Her er mye av interesse for oss med aner spredd utover i Vestfold.Takk igjen!Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Bra Egil - og Jacob Simensen Kveldsvik gm Else Jonsdtr Mo har du felles med tre av barnebarna mine.Mh Arnstein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anfinn Bernaas

Theie: Ser at du har registrert Mæl sokn 1815-30. Sidan eg held på med DIS-registrering av kyrkjebøkene for Tinn må eg berre forvisse meg om at eg/du ikkje driv med dobbeltarbeid. No har eg ikkje kome til denne Mæl-boka enno, men ho står for tur. Eg registrerer som sagt etter DIS-avtala og brukar programmet Augustus, og prøvar å tillempe Kyrre-standarden så langt det går med den noverande Augustus-versjonen. Det verkar for meg som om du registrerer i eit anna program, og på reint privat basis. Kan eg spørje deg om det er rett tenkt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Theie

Anfinn: Svaret er ja på begge spørsmål. Jeg registrerer i Excel og på privat basis.Når det gjelder denne boken, har jeg som nevnt der tatt utgangspunkt i jfr. registeret til forskjell fra andre registeringer. Deretter er gjennomgått alle registreringer, slik at det blir et forholdsvis omfattende ark (tror neppe jeg gjør det på andre bøker).Som det også er nevnt er denne ikke korrekturlest. Det er vel heller ikke nødvendig å dobbeltregistrere, så dersom du kan bruke denne som grunnlag for korrekturlesing og kjøre over i ditt program, kan du kontakte meg på mail, se hjemmesiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.