Gå til innhold
Arkivverket

[#39249] Ole Bak Melgaard, Sør-Trøndelag


Gjest Asbjørg Folkestad
 Del

Recommended Posts

Gjest Asbjørg Folkestad

Jens Fosling og Ole Bak er forlovere i Trondheim domkirke 25.4.1815 når Peder Olssøn Fosling og Serina/Seriana Olsdatter Bak gifter seg. Ved dåpen til deres første barn,Maren Ana, i februar 1815, er madame Bak og Ole Bak Melgaard oppgitt som faddere. Jeg har registrert flere både Bak og Melgaard i kirkebøkene for Orkdal, men jeg har ikke greid å koble 'min' Ole Bak til evt.familie. Er det noen som har gode råd? Jeg er takknemlig for alle tips?vennlig hilsen Asbjørg Folkestad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

Etter det jeg kan finne ut så finnes Melgaard-navnet både i Fron i Oppland og Strøm i Hedemark. Kan det tenkes at de stammer derfra ? Kjenner til navnet Meegard fra Orkdal.Står det oppgitt noen alder ved vielsen i 1815 ? I tilfelle kunne det vært mulig å finne dem i FT 1801.Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asbjørg Folkestad

Jeg har ingen opplysninger om alder på Ole Bak, men i FT for 1815 er Serina oppgitt å være 24 år. Ole Bak er også oppgitt som fadder for Peder og Serinas fjerde barn ved dåp i Vår Frue kirke i Trondheim i 1823. Utover dette er jeg helt blank når det gjelder Ole Bak Melgaard.Takk til Inger for ditt innspill.vennlig hilsen Asbjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

På FS VRI fant jeg: Ole 'Olesen Bak' dpt. 26/3 1752 Meldal, foreldre Ole Bak og Kari. Vet ikke om det er til noen hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfinn Kjelland

Vi har Bakk-gardar i Rennebu annekssokn av Meldal prestegjeld. I bygdeboka for Rennebu, bd. 1 s. 348 finn vi nok den Ola Olsson nemnt i innlegg 4 (foreldra Ola Olsson og Kari Larsdtr.). Men iflg. same kjelde døydde Ola f. 1752 i 1791 ugift.Det ser ikkje ut til å vera andre personar nemnt på Bakk-gardane i Rennebuboka som liknar desse det er spurt om her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asbjørg Folkestad

Takk til alle som har vist interesse for Ole Bak Melgaard. Det kan synes som om han fortsatt er vanskelig å finne, men jeg har ikke tenkt å gi opp enda.vennlig hilsen og takk Asbjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Hei Asbjørg.Jeg har i flere år søkt etter en mann Jacob Henriksen Melgaard (ca ukj. 1746/47 - 1810 på Storvea i Nærøy, NT).Jeg ser at du benytter slektsnavn 'Bak Melgaard' ved etterlysning av Ole.Kan denne Bak (Bach) du søker ha en sammenheng med 'min' Melgaard og ha flyttet til Namdalen ?Ihht Nærøy bygdebok, NT, finnes det ei slekt Bach(Bak) på garden Årfor (gnr 4) i Foldereid/Kolvereid (nåv. Nærøy).Når det gjelder slekta Bach (Bak)i Nærøy (Foldereid), kan jeg spore den tilbake til Orkdal i Sør-Tr.lag. (Lars Larsen Bak). Den eneste 'Ole' jeg finner der er Ole Amundsen Bach (1812-1903), sønn av Amund Larsen Bak (1779-1861), sønn av Lars Larsen Bak(f.ca 1740).Det jeg henger meg opp i er etternavnet Melgaard! Hvorfor benytter du dette navnet? Hvor kommer det fra?Kan det tenkes at 'min Jacob' er fra Orkladalen??Ihht Nærøy bygdebok 1989, (bind IV, s 308) Var Jacob Henriksen (Melgaard) kjent i bygda allerede på 1770-tallet.I 'Årbok for Helgeland', 1983, side 81-85 har Sveinung Leirvik (forf av Nærøy bygdebok) en artikkel: 'Dei første av Melgaard-ætta i Bindal og Velfjord'. Han skriver: 'For nær to hundre år sidan kom ein familie flyttande frå Innherred (eg. Steinkjer-distriktet) til Storvea i Nærøy. Det var korporal Jacob Melgaard med kone og fem sønner. Videre .. 'Husbonden var fødd omkring 1746, kanskje i Beitstad'.. MEN .. 'lokalhistorikaren Henrik Bartnes meiner at Jacob ikkje hadde anna band til Melgården (eg.Beitstad) enn at han som ung gut kom dit i 1760-åra'Her ble det mye referat fra bøkene, men det synes nørvendig.Hvilke Melgaard i Orkdal refererer du til ?Finnes det flere Megaard, ev. finnes kirkebøker og/eller skifter der 'min' Melgaard er nevnt?Mvh Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har henvist til 'Korporal Jacob Melgaard'. Finnes det i forumet kunnskap angående det militære regiment der Jacob kunne være innrullert ?Mvh Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asbjørg Folkestad

Hei DagJeg refererer ikke til noen Melgaard i Orkdal.En av mine aner gifter seg i Trondheim i 1815 med Seriana Olsdatter Bak. En av forloverne er Ole Bak. Samme år får brudeparet en datter, bl.a. fadderne nevnt i kirkeboka er bl.a. mad. Bak og Ole Bak Melgaard.Jeg har foreløpig ikke gått inn i kirkebøkene for Orkdal for å finne ut mere om 'min' Ole Bak Melgaard.Jeg har ikke registrert noen korporal Jacob Henriksen Melgaard. Men jeg har sett en innenlandshandler Jacob Melgaard, død iTrondheim ca. 1832. En annen Melgaard jeg har observert er søfarende Johan Bernhard Melgaard, en bogholder Joakim Melgaard og en høker Lars Melgaard, skiftet avsluttet i 1846. Alle disse i Trondheim.Beklager at jeg ikke kan hjelpe deg med 'din' Jacob Henrksen Melgaard.Med vennlig hilsen Asbjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.