Gå til innhold
Arkivverket

[#39254] Etternavnet Skott (Schott) på Røros. Opprinnelse?


Gjest Astrid Ryen
 Del

Recommended Posts

Gjest Astrid Ryen

En av mine aner på Røros er Michel Olsen Schott, 70 år i 1701, gift med Margareta Andersdatter, død som Margrete Andersdatter Schott i 1734 100 år.Jeg finner en Tommes Schot 56 år og Kulbrender i manntallet 1701 for Orkdal (gård: Svorkmo).Videre finnes det en Joen Skott 41 år og Kohlbrender under Løckens brugsfolk i Meldal i 1664:LenkeEr det noen der ute som har en formening om navnets opprinnelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Takk, Hanne Line. Skottgården i Brekken er jo kjent, men den har vel fått sitt navn etter slekten og ikke omvendt.Det bor en del husmenn under Brechen i 1660-årene, men ingen som kan identifiseres med noen av dem som heter Schott i 1701 (Røros). Bortsett fra Michel finner man i 1701 Lars Andersen Schott som er 51 år, ifølge Rørosboka sønn av Anders Skotte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Jon Stolpnessæter

Hei Astrid. Vet ikke så mye om opprinnelsen av navnet Skott. Anders Skotte ser ut til å være referert til som som Anders SCHIØTTE i 1651 i følge boka til J. Prytz. Du har vel denne, se side 17. Det kan jo gi en pekepinn hvis det faktisk står 'Schiøtte' i originialkilden.Ellers så har jeg tenkt tanken at Margrete Andersdatter er datter av denne Anders Skotte, og at hennes mann Michel Olsen Schott, slett ikke er av slekten Skott (i den grad man kan si at det finnes en slik slekt), men tok navnet etter å ha giftet seg med Margrete.Mvh Jon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Hei Jon!Jeg har nok tenkt det samme om Margareta Andersdatter som du - at hun kunne være datter av Anders Skotte, og en mye eldre søster av Lars Andersen Skotte nevnt i 1701.Ad Michel Olsen: Finner hos Bjørn Nyheim en Michel Olsen som skal være nevnt som Kullbrender i 1665, og som var med i det dramatiske angrepet på Irgens i 1670 sammen med broren Lange Anders Kullbr. (Men - det finnes i 1701 en også en Michel (Olsen?) Grind som er omtrent jevngammel med Michel Schott).Skott-Mikkelgården ligger på Flanderborg (hus 126, side 190). Der er bare sønnen Anders nevnt, gift med Anne Svendsdatter, videre deres etterkommere.Jeg har nok ikke sett denne Anders Schiøtte som du nevner - finner det interessant. Selv fant jeg Anders Skotte først i 1675 (i samme bok, side 50).Oluf Rygh gir en usikker forklaring på Skottgården - Skott i betydningen hus eller tørringshus.Ved søk på Anbytarforum finner man Skott også i Sverige. Til og med gårdsnavnet Skottgården finnes om man søker i Lantmäterit. Jeg nevner dette uten å dra noen som helst konklusjoner!Mvh Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Unnskyld at det ble lite sammenheng i mitt siste innlegg. Men det er et forsøk på å samle 'løse tråder', hvorav en eller annen en gang kunne vise seg å være et spor.Jeg fikk forresten tips i et annet tema her inne at det skulle stå noe om Skott - slekten i boka om Nordfjordslekten. Hadde tenkt å ta en kikk der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Stolpnessæter

Da følger jeg opp med flere løse tråder:Michel Olsen Schott er jo benevnt kullbrenner i 1705. Så det er nok samme person som 'vår' Michel. Jeg så også på denne Michel Grind, og lurte i starten på om det var samme person, men disse opptrer jo som to forskjellige personer både i manntallet i 1701 og 1705 (Michel Grind som røstvender).Det finnes videre en Michel Olsen på Herdalsvold i 1688, som bruker denne plassen sammen med en Olle Herdal.Michel Olsen Skotts bror *kan* jo være den Anders Olsen Kullbrenner som bygsler Bekkosen sammen med Ole Pedersen Smelter i 1668 (Prytz side 46). Og på side 73 lister Prytz opp Michel Skott som en av de som bor på Bekkosen i 1701.Prytz nevner Anders Skotte på (minst) følgende steder i boka:'Anders Andersen (Schiøtte)' ang. påvisning av kobberfunn i 1651 for Lorents Lossius, s. 17. Merk forøvrig at en 'Michel Schur' hadde påvist samme sted noe tid senere for Johannes Irgens - hvem nå denne Michel kunne være (jeg ser Michel'er overalt nå :).'Anders Andersen Skotte' (samme sak som over, men merk forskjellig skrivemåte), s. 23'Anders Skott', skatt på Østgårdsbreche sammen med Joen Jensen 1675, s. 50'Anders', skatt på Østgårdsbreche sammen med Joen 1680 (jeg antar samme person som i 1675), s. 52'Anders Skotbreche', engskatt 1680, s. 53 Grunnen til at jeg er interessert i disse personene er at jeg sannsynligvis stammer ned fra Michel Olsen og Margrete Andersdatter Skott, via deres sønn Anders og Anne Svendsdatter som du fant på Flanderborg, Astrid. I tillegg til sønnene Mikkel, Jens og Svend, tror jeg de også hadde en datter Margrete, som giftet seg med Peder Jocumsen (Nyplass) i 1751. Disse søsknene stiller opp som faddere til hverandres barn fra 1750 og utover.Mvh Jon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.