Gå til innhold
Arkivverket

[#39257] Hvor ble det av Ingrid Sjursdatter fra Åfet Sogn og Fjordane?


Gjest Kari Anne Støyl
 Del

Recommended Posts

Gjest Kari Anne Støyl

Hei! Kan noen hjelpe meg med å finne ut hvor det ble av Ingrid Sjursdatter, Åfet f.19.09.1837? Hun var datter av Sjur Olsen Åfet f.1802 og Kari Sjursdtr. F.1798 Hun fikk en uekte sønn som fikk navnet Lasse Jørgensen 15.05.1870. (Dette er min oldefar). Han vokste opp hos tanten sin Brita Sjursdtr. F.1835 og hennes mann Johannes Ellendson f.1829 Vangsnes .Jeg finner Ingrid på folketelinga fra 1865 hvor hun bor som tjenestejente hos sin bror Sjur Sjurson på Åfet. I følge hva min far hadde hørt så skulle visst Ingrid ha bodd hos sin sønn Lasse på sine gamle dager, men på 1900 tellinga finner jeg kun tanten Brita bosatt hos Lasse.Jeg veit ikke når eller hvor hun døde.Jeg håper noen kan hjelpe meg med dette.Hilsen Kari Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg vet ikke om det er noen sammenheng.Men FamilySearch viser at en Ingrid Sjursdatter giftet seg i Vangsnes 15.01.1879 med John Sjursen. Den samme kilden viser ingen barn av dette paret. Det kunne kanskje vært en ide å få sjekket dette ekteskapet, for å få navnet på brudens far. Her er forøvrig den samme Ingrid og John i 1900, fremdeles uten barn i nærheten.Lenke Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Ved vielsen 15. januar 1879 kalles hun Ingrid Sjursdatter Aafedt, og hun var 40 år gammel, så det er nok ikke tvil om at det er samme kvinne som fikk barn i 1870.Da John Sjursen Vangsnes døde 28. mars 1915 etterlot han seg enken Ingrid, og fire myndige søstre i Amerika.Skifteretten solgte eiendommen fra John S. Vangsnes og hustrus dødsbo 24. august 1925. Da var Ingrid død, men jeg finner henne ikke innført blant begravde i klokkerboken for Vangsnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Anne Støyl

Tusen takk for hjelpen begge to! Jeg har vært borti den damen flere ganger, men slått det fra meg fordi jeg hadde hørt hun forble ugift. Har nå snakket med eldre slektninger som sier det er mulig hun ble gift. Hun fikk i hvert fall en datter noen år seinere. Jeg har funnet henne. Hun het Kari Johnsdtr. f.01.06.1881 på Vangsnes. Veit ikke hvor hun blir av, men jeg har et bilde av Ingrid med sine to barn og da er datteren 10-12 år.Grunnen til at Ingrid ikke er innført som død i klokkerboken for Vangsnes er kanskje at hun sannsynligvis bodde hos sønnen sin, Lasse Jørgensen, da hun døde. Han bodde på gården Høien i Strømmen (Svelvik) i Vestfold. Og utifra det du sier om når dødsbo ble solgt betyr det vel at hun døde vår/sommer 1925. Men det kan jeg kanskje klare å finne ut i kirkebøkene over Svelvik.Hilsen Kari Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Datteren Kari er rimeligvis død i ung alder, all den tid John S. Vangsnes døde barnløs i 1915?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Anne Støyl

Tusen takk for hjelpen. Jeg har akkurat fått vite at hun døde i 1897, så da er den grei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.