Gå til innhold
Arkivverket

[#39259] oldefar martin andesrsen


Gjest randi solstrand
 Del

Recommended Posts

Gjest randi solstrand

er det noen som vet noe om martin og ragna andersen.martin føttt1881 dør 1958. ragna 1885 dør1971.tror di kommer fra steinfjord og flyta til kvaløya.men er det oldefra eller bestefar som skifta eternavn til solstrand det er jeg ikke sikker på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Norsk rettskriving tilsei at første ord i ein setning blir skrive med stor bokstav. Det same gjeld eigenamn. Det store fleirtalet av oss synest tekst er lettare å lesa på den måten, mange av oss blir til og med irriterte når folk ikkje held seg til desse enkle reglane. Og det er vel ikkje særskilt lurt når ein ber om hjelp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei, det er ikke så mange med navnvarianter av Martin Andersen f. ca 1881 i 1900 i de tre nordligste fylkene. Her er en av dem som du nesten må vurdere om kan være rett mann: LenkeVar Ragna hans kone eller søster? Har du noen flere opplysninger om disse forfedrene dine? Tror vi trenger flere fakta for å hjelpe deg med leting! Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Hei Randi.Er ikke helt sikker på hva du spør etter. Er det forfedrene til Martin og Ragna? De bodde på Solstrand ikke langt fra Sandvika. Så sikkert han i den tellinga. Skanna kirkebøker ligger her inne på digitalarkivet.Steinfjord er det Senja? Da finner du vel Martins fødsel under kirkebok for Hillesøy/Lenvik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Nesje Myhr

Hvis det er Steinfjord på Senja, ligger det i Berg kommune. Klokkerbok for Berg 1874 til 1886 ligger scannet på nettet. Jeg har gått gjennom 1879-1886 og finner ingen Ragna født. Det er født tre Martin ( 1880, 1881 og 1882), men ingen Andersen. Randi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Minestralbok 1896-1915 Lenvik/Hillesøy.Ekteviede.13/9 1907.Fisker Martin Peder Meyer Andersen f.1881 Lanes.Far:Maler Anders Olsen. Og Ragna Erika Petrine Henriksen f.1885 Tromsø.Konfirmert 1900 Tromsø. Far: Bagersvend Henrik Trondsen. Han og Robert Jensen Buvik,var Forlovere.Det sto ingen konfirmasjon på Martin. Det er også flere Lanes. Ved Vielsen var Martin og Ragna bosatt i Sandvik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Foreldrene til Ragna Petrine Emilie f.1885.De ble gift:17/7 1884 Tromsø.Far: Henrik Mikael Olsen dpt.18/9 1859 Tromsø.Foreldre:Ole Throndsen og Elen Kristine Petrine Hendriette Hansdatter. De ble gift 29/12 1851 Tromsø.37 og 21 år gammel. Deres fedre var;Trond Haagensen og Hans Gundersen.Mor: Gurine Pedersen 1854 Aamot.Er kanhende denne:Gurine Pedersen f.6/8 dpt.3/9 1854 Aamot Hedemark.Foreldre: Peder Larsen og Rønnaug Olsdatter. De ble gift 31/8 1845 Aamot.Fedre:Lars Syvertsen og Ole Svendsen.Martin Peder Meyer Andersen,finner jeg ikke i de skanna kirkebøkene.i noen av de aktuelle områdene.Kansje var hans foreldre gått ut av statskirken. Han står jo ikke oppført som konfirmert i sitt giftemål.Jeg kan heller ikke finne noen aktuelle søsken eller foreldre i telling 1900 under Lanes,eller som faddere til hans barn.Hans far er oppgitt å være maler Anders Olsen.Jeg fant en maler Anders Olsen f.1820 Oppdal.Under Fjordbotten Senja.Men han var ugift og kansje litt gammel som far til Martin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Martin Peder Meyer Andersen f.8/3 dpt.17/7 1881 Lanæs.Konfirmert:31/5 1896. Bosted Sandvik.Foreldre:Husm.?Anders Olsen og Hustru?Lorentine Pedersen.(Jeg er ikke sikker jeg tyder alt rett fra kirkeboka)for Lenvik Hillesøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Den eneste Anders Olsen gift med Lorentine,eller Loretse Pedersdtr.jeg fant,var dette fra mormonarkivet:Anders Olsen f.1828. Far Ole Halsetaune. Gift 13/6 1878 Lenvik Troms med Lorentse Margrete Pedersdtr. f.10/4 dpt.17/6 1849 Lanæs,eller Rødbergshavn.Lenvik.Foreldre Peder Olsen og Marte Katarine Olsdatter.Halsetaune,lyder veldig trøndersk.Jeg finner ikke Anders og Lorentse igjenn i telling 1900.De fikk en sønn Leonard Kristian dpt.1/6 1879 Lenvik. Jeg har enda ikke funnet Martin døpt i kirkeboka.Bare hans konfirmasjon i 1896 hvor hans dåp og foreldres navn sto. Jeg fant også hans giftemål i 1907 med Ragna.Jeg vil råde deg å spørre eldre i slekta om de kan vite mere.Mine kilder har vært tellinger,skanna kirkebøker,kirkebøker fra RHD og mormonarkivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.