Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Arnfrid Mæland

[#39262] Oppslag Branntakstrullen for Bergen 1766

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Hei,jeg ønsker å vite hvem som sto som eiere av Steinkjellergaten 12 (Rode 23-54) i 1766 og hva som ellers er å finne fra tiden før 1801, hvis mulig. Hentet fra min side om eiendommen vår:'Huset ble bygget på 1760-tallet og står registert første gang 01.01.1760. Det vites ikke med sikkerhet hvem som var husets byggherre, men første dokumenterte eier, så langt, er Christian Hinrich Grierme fra Drentwege i Bremen, Tyskland, sønn av gårdbruker Johan Wilhelm Grierme. Christian Hinrich kommer til Bergen som gesell 1. oktober 1757. Han benytter oftest etternavnet Grim i Bergen. Han blir viet til Ide Cecilia Ørum fra Kind prestegjeld i Korskirken i Bergen 20. juli 1764. Ekteparet bor trolig i huset fra slutten av 1700-tallet og Ide Cecilia står oppført som huseier under Folketellingen i 1801.'Håper dere kan hjelpe meg med dette!Mvh Arnfrid i Kielderen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Yngve Nedrebø

Branntakst 1766 for 23/54 'Kaldet Steen Kielderen', Johan Friderich Warnichs Enke, 2 etasjer, verdsatt til 1000 dalere, i tillegg '2 Boeder med Waaninger paa', 2 etasjer, verdi 400 dalere, '1 Brygger Huus og Boed', verdsatt til 400 dalere.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Arnfrid Mæland

Tusen takk Yngve,Mvh Arnfrid

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.