Gå til innhold
Arkivverket

[#39262] Oppslag Branntakstrullen for Bergen 1766


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Hei,jeg ønsker å vite hvem som sto som eiere av Steinkjellergaten 12 (Rode 23-54) i 1766 og hva som ellers er å finne fra tiden før 1801, hvis mulig. Hentet fra min side om eiendommen vår:'Huset ble bygget på 1760-tallet og står registert første gang 01.01.1760. Det vites ikke med sikkerhet hvem som var husets byggherre, men første dokumenterte eier, så langt, er Christian Hinrich Grierme fra Drentwege i Bremen, Tyskland, sønn av gårdbruker Johan Wilhelm Grierme. Christian Hinrich kommer til Bergen som gesell 1. oktober 1757. Han benytter oftest etternavnet Grim i Bergen. Han blir viet til Ide Cecilia Ørum fra Kind prestegjeld i Korskirken i Bergen 20. juli 1764. Ekteparet bor trolig i huset fra slutten av 1700-tallet og Ide Cecilia står oppført som huseier under Folketellingen i 1801.'Håper dere kan hjelpe meg med dette!Mvh Arnfrid i Kielderen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Branntakst 1766 for 23/54 'Kaldet Steen Kielderen', Johan Friderich Warnichs Enke, 2 etasjer, verdsatt til 1000 dalere, i tillegg '2 Boeder med Waaninger paa', 2 etasjer, verdi 400 dalere, '1 Brygger Huus og Boed', verdsatt til 400 dalere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.