Gå til innhold
Arkivverket

[#39264] Oppslag bygdebok for Førde, Sunnfjord.Gården Bruland (1801)


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

I følge FamilySearch giftet Torten Ellevsen seg i Førde med Marthe Gundersdtr.14.01.1742. Yngve Nedrebø gjorde et oppslag i kirkeboka, og der sto det at brudgommen kom fra Bruland og bruden ' af Jølster'. Står det noe i bygdebok for Førde om Torsten på Bruland? Håper noen med tilgang til bygdeboka kan sjekke for meg. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Hei!I Førde bygdebok bind 1 under Bruland bruk 4,10,11 og 12 Indre Bruland finner jeg Torstein som sønn av Eilef Borgerson f. kr. 1655 død 1740 og kona Kari Kolbeinsdotter f. kr. 1676 død 1736. Torstein var nr. 4 av barna og ble i 1742 gift med Marte Gunnarsdotter frå Jølster.Er du interessert i flere opplysninger om familien, skal jeg prøve å hjelpe.Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk for rask hjelp Odd.Står der noe i bygdboka om Torstein og Marthe? Hva med barn, eller hvor de ble av.Der er nemlig skifte på gården Skilbrei i 1763 etter en Torstein Ellevsen.Der opptrådte Anders Ellevsen Bache på enkens vegne, uten at hennes navn var nevnt.Hadde Torstein en bror ved navn Anders? Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Hei igjen!Under Indre Bruland (tidsrom 1706-1732) går det fram at Eilef Borgerson var bruker. I 1727 kjøpte han bruket fra Svanøgodset for 50 rdl og 32 skilling. I 1732 selde han så bruket med konas samtykke til Anders Larsson Refsdalen som skulle ekte dottera Gjertrud.Barna til Eilef og Kari:a. Anders vigd 1737 med Anna Pedersdotter Årset, bst Skilbrei 1758b. Rognald vigd 1741 med Anna Pedersdotter Nydalenc. Gjertrud f.kr. 1713 vigd 1734 med Anders Larsson Refsdalen (neste bruker)d. Torstein vigd 1742 med Marta Gunnarsdotter frå Jølstere. Kari vigd 1732 med Ole Gunnarsson Kvammen (min kommentar: kan dette være bror til Marta ovenfor)f. Eli vigd 1737 med Østen Reinertsen Førde/Reina og deretter med Nils Jacobsson TervaOdd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk igjen Odd.Da fikk jeg bekreftet at Torstein født på Bruland er den samme som døde i 1763 på Skilbrei.Spørsmålet er da om den Marthe Gundersdtr. som døde på Aamodt i Gaular i 1790 er den samme som var gift med Torstein fra Bruland. Ole kan godt være bror til Marthe om det er Kvammen i Jølster det er snakk om.Ellers må det sjekkes i bygdeboka hva som står om Ole på gården Kvammen. Det er i alle fall ikke Kvammen i Vefring/Askvollboka det er snakk om. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.