Gå til innhold
Arkivverket

[#39266] Talsengen - navn fra Bjugn?


Gjest Per Nygård
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Nygård

I Bjørnørfolket, Roan 2, av Brattgjerd og Aaby finner jeg følgende: Sirianna Talsengen Andersdatter f 1825, Bjugn gift med Knud Davidsen f ca 1819, Bjugn ? De fikk 7 barn: 1. Kristian Knudsen Torset f 1849 2. Daniel Talsengen Knudsen Nygård f 1851 - 1913 3. Olianna Knudsdatter f 1853 4. Konelius Talsengen Knudsen f 1855 5. Anton Talsengen Knudsen f 1857 6. Karen Talsengen Knudsen f 1859 7. Elen Talsengen Nygård Knudsdatter f 1865 Spørsmålene mine er om Talsengen er et gårdsnavn i Bjugn? Kjenner noen hvem foreldrene til Sirianna og Knud var? Av barna kjenner jeg etterkommere av Daniel og Elen, men ikke til de andre søskene.Med vennlig hilsenPer Nygård

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nygård

Talsengen er en gård i følge Ft 1865, så da er den grei. Får håpe på at noen kan hjelpe med de andre spørsmålene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Tor Stallvik

Gården, eller plassen, det her er snakk om er Torsenget, ein fjellgård i Varhimarka mot Åfjord. Helsing Tor S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Opplysningene jeg la inn i (7) fant jeg i Gundmund Eides Gårdhistorie som også omfatter Varghiet. Det er ikke skrevet mye om familien, men tar med det som finnes:Thorsæter, plass under Varghiet Ved FT 1900 er disse oppført: (se lenken i 7). Serianna var enke etter Knud Davidsen f. 1815, d. 1892. Deres datter Karen Sofie f. 09.12.1861 var gift med Petter Tobiassen Gjølgen og deres datter Ane Sofie var gift med Ove Tobiassen Gjølgen. En annen datter Ane f. 1865 fikk en datter med Karl Antonsen Husby f. 1867: Anne Karlsd. f. 1891 som fikk en datter med Johan Kristian Gjølgen f. 10.01.1895: Signe Karoline f. 14.03.1911.Fra kirkebokavskrift kan jeg ta med opplysninger om konfirmasjon (- og fødsel) for 3 av barna:Daniel, bosted Thorskjærnli, født 12.05.1854, konf. 03.10.1869 Foreldre: Knut Davidsen og Sigrid AnnaOlianna, f. 31.07.1855, bosted Thorskjørnli, konf. 01.10.1871 - foreldre som overAnton, f. 23.10.1856, konf. 27.09.1874 Foreldre Knut Davidsen og Seriana Andersd.- nå stemmer det kanskje bedre ?mvh Aud Marion

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nygård

Hei igjen Aud Marion. Takk for svarene! Som du ser av innlegg 8 hadde jeg ingen tru på at det var rette familie du hadde funnet fram til! Årsak: Lenken din viser til ei Serianne Pedersdatter, mens hu jeg har heter Andersdatter. Merkelig nok dukker Andersdatter opp når det vises til Antons fødsel og konf. !!! Hvordan er Pedersdatter kommet inn mon tro?MvhPer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Hei Per Ja, det er tydligvis blitt feil i FT. Siden jeg avskift av div. kirkebøker skal jeg se om jeg finner giftemålet til Serianna (Sigrid Anna) - og evt. fødslene til barna; de kom jo som perler på en rad !mvh Aud Marion

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Jeg fant ikke så mye mer i de kildene jeg har (bare deler av kirkeboka), men under døpte i 1852 sto 'drengebarn'; foreldre Knud Davidsen Ramsvig og Seriana Andersd.I FamilySearch fant jeg Ane Sofia, f. 20. jan. 1866. Ved søk på Knud Davidsen i FS, fant jeg en med foreldre David Christophersen og Karen Knudsd., født på Ørland 17. mai 1818; stemmer med min kirkebokavskrift. Sigrid Anna/Serianna Andersd. har jeg ikke funnet foreldre til.mvh Aud Marion

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nygård

Jeg tror også at det er rette familien du har funnet og at ft 1900 har feil når det gjelder etternavnet Serianna! Tusen takk for hjelpen, her fikk jeg flere nye opplysninger. MvhPer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Hei Per På Leif Kvernhusviks slektssider fant jeg flere oplysninger om Knud og Serianna: Deres datter Sebine Knuds. Thorsæter, født 10. mai 1869 på Talsenget, Stjørna (datter av Knud Davidsen Kleven og Serianna Andersd. Husby), ble gift med Ludvig Eliassen Lysvand. Sebina fikk ingen barn og døde i 1951 på Lysvandet, Aafjord. Sebina ble døpt 11. jul 1869 i Hegvik (Stjørna). Jeg tror det finnes kirkebokavskrifter for Stjørna; mener å ha sett det på biblioteket i Bjugn.mvh Aud M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nygård

Hei igjen Aud Marion. Da fant du jammen en til du! Flott! Kan nevne at min ane av disse er Elen f 1865.Mvh Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Hei PerGiftemål 15.07.1851: Knud Danielsen, uk, 33 år, f. Stranden, Oph. Ramsvik Far: David Christophersen Kleven og Seriana Andersd. Huusbye, p, 26 år, Stadsbygd Far: Anders FoshaugTalsengen/Torsenget finner du ved å søke på stedsnavn i kartprogrammet på heimesida til Bjugn kommune. Du vil få 2 'treff'; den riktige plassen er den som ligger i Varghimarka. Ellers kan du jo kontakte nåværende eier av Vaghiet gård, Tore Melhuus - en trivelig og pratsom kar ! Vil tro han vet om både Torsenget og Thoresæter. Et annet alternativ kan være å ta kontakt med [url="http://www.molnargaarden.no/>http://www.molnargaarden.no/ Jeg er ikke godt kjent i Varghimarka, dessverre ..Jeg undres på om ikke David Christophersen også kan være fra Stadsbygd. Det er jo ikke mange som har et så spesielt navn: Individual Record FamilySearch™ Vital Records Index Norway David Sex: M Event(s): Christening: 14 Jan 1776 Place: Stadsbygd, Sor-Trondelag, Norway Parents: Father: Christopher PALLUM Mother: Marit Source Information: Batch Number: C426461 Source Dates: 1721 - 1816 Film or Fiche Number: 126767 Collection Details: Stadsbygd; Den Norske Kirke Return to search results Prepare selected records for download The Church of Jesus Christ of Latter-day Saints © 1999-2005 by Intellectual Reserve, Inc. All rights reserved. English approval: 3/1999 Use of this site constitutes your acceptance of these Conditions of Use (last updated: 3/22/1999). Privacy Policy (last updated: 3/27/2006). 29 http://www.familysearch.org v.2.5.0 About Us | Contact Us | Press Room LDS Church Sites | LDS Country SitesDersom du ønsker å komme videre bakover fra Serianna og Knud, kan du jo prøve med en forespørsel her:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Her er vel giftemålet mellom Karen og David Christophersen også: IGI Individual Record FamilySearch™ International Genealogical Index v5.0 Norway Search Results | Download | Pedigree DAVID CHRISTOPHERSEN Male Family Event(s): Birth: Christening: Death: Burial: Marriages: Spouse: KAREN KNUDSDR Family Marriage: 12 JUL 1801 Stadsbygd, Sor Trondelag, Norway Messages: Extracted marriage record for locality listed in the record. The source records are usually arranged chronologically by the marriage date. Source Information: Batch No.: Dates: Source Call No.: Type: Printout Call No.: Type: M426461 1700 - 1815 0126767 Film NONE Sheet: The Church of Jesus Christ of Latter-day Saints © 1999-2005 by Intellectual Reserve, Inc. All rights reserved. English approval: 3/1999 Use of this site constitutes your acceptance of these Conditions of Use (last updated: 3/22/1999). Privacy Policy (last updated: 3/27/2006). 28 http://www.familysearch.org v.2.5.0 About Us | Contact Us | Press Room LDS Church Sites | LDS Country SitesMed 'foreldresøk' på FS fant jeg en datter av dette paret; Marit, født 09.10.1803 ( i Stadsbygd) og i tillegg til Knud en sønn Anders, født 22.10.1820 på Ørland.mvh Aud M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nygård

Takk igjen Aud Marion. I innlegg nr 16 endrer Knud sitt etternavn til Danielsen på tross av at faren heter David...? Dette er kanskje ikke så uvanlig?Mvh Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Den la jeg jammen ikke merke til ! Enten dreier det vel seg om at presten som har skrevet feil i kirkeboka, eller så er det avskriften som er blitt feil, tenker jeg (avskriveren gjør uttrykkelig oppmerksom på at avskriften ikke er korrekturlest !). Davidsen er nok rett 'etternavn'.mvh Aud M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Gjest Aud Marion Røen

Hei PerJeg har fått noen opplysninger om slekta di som jeg sender deg pr post. Håper jeg har funnet rett adresse ! Fant også flere opplysninger om slekta til Geir Stien som jeg har lagt inn under spørsmålet hans herpå forumet. Treffer du ham, kan du kanskje gjøre ham oppmerksom på det ?mvh Aud Marion

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.