Gå til innhold
Arkivverket

[#39267] Søk etter slekt i Solum(Telemark)


Gjest Hans Petter Engh
 Del

Recommended Posts

Gjest Hans Petter Engh

Hei! Jeg søker etter slekt/aner i Solum.Datteren, Aslaug Ruud, til Minda og Henrik Ruud, ble gift i 1933 med Andreas Hansteen Eriksen, f. 22.10.1904 i Solum.Aslaug var kusinen til min mormor og hun hadde også en søster som het Ragnhild. Ragnhild var guvernante eller lignende for Løvenskioldfamilien. Jeg antar at Aslaug ble født i ca. 1910.Minda mener jeg må være søster til min oldefar og at hun het Hansen som pike. Henrik var stasjonsmester på en av stasjonene i Skiensområdet.Jeg søker mest mulig informasjon om Minda, hvor hun ble født, fødselsår og det samme for hennes mann og barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Takk Laila. Det kan være et riktig spor.I F.T. for Skien 1900 fant jeg en Henrik Røed, f. i 1882, som var teknikker(Gjendsø) og Fødested Tjødling JlHva var Gjendsø og hvor ligger Tjødling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Gjendsø kan høres ut som stedet (arbeidsgiver) han arbeidet. Tjødling = Tjølling i Vestfold (Jarlsberg og Laurvig)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg legger en lenke til Henrik Røed i 1900 i Skien:LenkeSkal se om jeg finner noe om han under Tjølling på Vestfoldslekt.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg har prøvd å finne den Henrik Røed f. ca 1882 døpt i Tjølling, men dåpsregistreringene for digital -arkivet i denne perioden er ikke avsluttet til nå. Registrering pågår.I Mine bygedøker for Tjølling finner jeg at det i 1900 er flere bruk på Rød. Gården var udelt til slutten av 1800-tallet, men ble senere delt i flere bruk.Under Bruk nr. 1 s. 865 som bruker en Oluf Henrik Andersen , fra Sandefjord . ( Bruker fra 1880-91) Kjøpte gården for 7.200 kr.Det står ingen opplysninger om hans slekt, men i 1900-tellingen finner jeg ikke familien i Tjølling. Derimot finner jeg en Oluf Andersen som bor i Skien ( Midlertidig opphold Sandefjord )Det kan være en mulig slektsammenheng her, men er vel litt usikkert. Må nok kirkebokoppslag til. Håper du finner noen opplysninger ved vielsen. Der burde vel fedrene stå?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg glemte å legge ved lenken om Oluf Andersen og familien i 1900.LenkeVet jo ikke om dette kan være foreldre også til Henrik ( Røed ) Eller om Oluf Andersen er samme mann som er eier av Rød . bruk I i Tjølling 1891. Det kunne i så fall være en forklaring på Ruud ( Røed) navnet?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.