Gå til innhold
Arkivverket

[#39281] Hvor er Hallen?


Gjest Harald Kvale
 Del

Recommended Posts

Gjest Harald Kvale

Jeg har funnet noen aner som gifter seg her:Lenke Det jeg lurer på er brudens gård, som oppgis å være 'Hallen'. I Rygh er alle gårder som heter Hallen langt borte fra Fjellberg. Kan det være en husmannsplass? Brura sies i en kilde å være av taterslekt, kan dette gi meg en pekepinn på hvor hun kom fra?Mvh Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Skålnes

Eg ser at brudgommen er frå Ebna, Skånevik(strand). Familien bur på Ebna i 1801. Har du sett i Skåneviksoga, bind 4, om det står kor brura kjem frå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Karlsen

Kn dette være en ledetråd? Ser ut som en søster gifter seg her: Peder Pedersen Drejer Pigen Inger Pedersdatter Hallen 2411 170777De er her i 1801: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Johansen

Det er mulig 'Hallen' (eller andre stavemåter) var en husmannsplass, og disse er ikke navngitt i 1801-tellinga. Sjekk samme prestegjeld i de senere folketellingene og se om det ikke er en plass som heter 'Hallen' eller liknende under en av matrikkelgårdene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Kvale

Tusen takk for hjelpen alle sammen. Det kan se ut som om Hallen har vært husmannsplass som senere har blitt skilt ut som egen gård. Det virket mest sannsynlig at hun var fra Fjellberg eller deromkring, men opplysningen i Skåneviksboka om taterslektskap kunne kanskje tyde på at hun var langveisfarende.Mvh Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.