Gå til innhold
Arkivverket

[#39282] Forlis 1898


Gjest Lisbeth Gabrielen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lisbeth Gabrielen

Høsten 1898 dro en båt fra Mandal som kanskje het 'Rap' og var en hvalbåt. Den skulle til Ostende i Belgia, men kom aldri tilbake. Er det noen som har opplysninger rundt dette eller har hørt om en båt som forliste høsten 1898.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

Standardverket når det gjelder skipsforlis langs Sørlandkysten er Hartvig W. Dannevig: 'Siste Havn, Skipsforlis langs Sørlandskysten'Når det gjelder Mandal har man 'Mandals Sjøfartshistorie 1790-1990' av Arthur W(eiergang) Nielsen (tidliger rektor på Katedralskolen i Oslo)og Olav Olsen (tidligere jekteskipper).I denne boka finner jeg registrert Sk.sk. Rap, 150 kml, bygd 1863 i Cleveland, reder A. Brodersen og skipper P. Christensen.Hvorvidt dette er samme skip eller en 'etterfølger' vet jeg ikke.Jeg har et par av bøkene til Nilsen og Olsen. Olsen er så vidt meg bekjendt avgått ved døden, om Nilsen fremdeles lever vet jeg ikke, men alle de bøkene de har utgitt bør finnes på biblioteket i Mandal.Dersom Rap forsvandt med 'mann og mus' bør det også finnes en sjøforklaring/forsikringssak, selv om det på den tiden var vanlige at særlig partsrederier sto som selvassurandører.Håper dette kan være til hjelp, selv om jeg ikke har noen direkte konkrete opplysninger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.