Gå til innhold
Arkivverket

[#39285] Iver Anneus Johannessen f. 1856 i Verdal - hans far Johannes Jonsen Næsvald ?


Gjest Knut Inge Apesland
 Del

Recommended Posts

Gjest Knut Inge Apesland

Hei Verdalskjennere:Jeg har en nøtt i Verdal jeg ikke finner ut av, tross fantastiske fødsels- og dødsregistre på 1800-tallet:IVER ANNEUS JOHANNESSEN F. 01.12. 1856, DØPT 01.02. 1857 Stiklestad kirke.Hans foreldre var ikke da og ble heller aldri gift med hverandre. Iver Anneus er derfor ført som Uægte i KB-Far: soldat JOHANNES JONSEN NÆSVALD. Hvem var han ? Mor: INGEBORG ANNA ANDERSDTR. F. 1831 vat tjenestejente på Movaldet da sønnen ble født. Jeg har Ingeborgannas slekt ganske langt bakover, og hun var gift i 1865.Men Johannes Jonsen kjenner jeg ikke noe til. Han kan selvfølgelig være utenbygds fra - og farsnavnet til Johannes kan vel også skrives John/Johan/Jonas i ander kilder.Takknemlig for hjelp med den mystiske Johannes Jonsen på Nævald i Verdal.mvh Knut Inge Apesland, Kristiansand

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Okkenhaug

Det er vanskelig å ha sikker formening om denne Johannes Jonsen. En mulig kandidat kan være f. 16.12.1831 på Hallan. Denne vet vi ikke hvor det ble av, men vet heller ikke hvorfor han skulle ha blitt Nessvald. mvh Trond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Inge Apesland

Hei God kveld. Tusen takk for svar - det vil alltid være noen 'mystiske' i de fleste slekter, som det er vanskelg å finne ut av. Jeg vil likevel igjen benytte sjansen til å si tusen takk for all hjelp med andre søk.mvh Knut Inge A.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Okkenhaug

Hei Olav. Vi har ennå ikke greidd å identifisere den Johannes Johnsen Nessvald som ble far til Iver Anneus f. 01.12.1856. Denne ble gift i Sverige 24.06.1879 med en flikka fra Offerdal. Er det noen som har mulighet for å sjekke farsnavnet ved vielsen var det fint.Han som var f. 16.12.1831 på Hallan sees ikke i Verdal 1865. Har du noe innspill her var det fint. mvh Trond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Sæter

Hei!Jeg har forsåvidt ingen innspill, men det som fanget min interesse var navnet Næsvald. Jeg 'leste' det som Nesvold, som er gårdsnavn i Ålen.Siden vedkommende kan være soldat og utabygdes fra, er det en mulighet. En mikroskopisk mulighet, for å si det mildt.Vil i alle fall si lykke til videre.Hilsen OlavPS Kommende helg skal jeg på Vær'daln å kjøpe sirupskake hos Nerviks bakeri. Da blir det stas!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Janne Høgdin

Trond!Jag har inte tillgång till lysnings- och vigselboken før Offerdal i 1879, men om du vill så kan jag annonsera i Røtter åt dig eller fråga på Landsarkivet i Østersund.Hælsningar/ Janne H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Okkenhaug

Hei igjen både Olav og Janne.Til Olav: Vi har Ness\Næs\Næss-gårder i Verdal, og Nessvald her forteller at Johannes Johnsen bodde på en husmannsplass under Ness, så jeg tror vi ser bort fra Ålen i dette tilfelle. Pass så på¨at du får den mørke sirupskaka,- det er den som er best!!!Janne, jeg takker for tilbudet, og imøteser hva som det kan bringe, takk så lenge. mvh Trond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karl Göran Eriksson

Namnet i vigselboken är Ivar Anneus Johansson, liksom i FR 1890. Husförhörslängden har dock I A Johannesen (Offerdal AI:13a s. 74). Vid sonens födelsenotis 1881: Johansson och dotterns dito 1884: Johannesen. Alltså ingen större hjälp till identifieringen av fadern. Det som återstår i kyrkoarkivets handlingar som eventuellt kan vara av intresse är bilagorna (signum H). Där kan det möjligen finnas en attest från Norge som visar på Ivar Anneus' hinderslöshet till vigsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Okkenhaug

Takk til Karl Gøran, selv om løsningen lar vente på seg. Jeg har sett på Johan Johnsen'er også, men finner heller ingen slik som passer inn her. mvh Trond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.