Gå til innhold
Arkivverket

[#39304] Eli Borgesd. Loe fra Øvre Eiker - hennes mor


Gjest Torgeir Kvalvaag
 Del

Recommended Posts

Gjest Torgeir Kvalvaag

Ifølge FS var Borge el. Borger Hansen Loe (1658-1719) far til Eli Borgesdatter (1706-18760), gift med Jon Syversen Horne (1689-1724.)Men hvem var mor til Eli? FS opererer for sikkerhets skyld med to mødre, om ikke samtidig:1. Den ene heter Joran Pedersen [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/igi/individual_record.asp?recid=700104706011&lds=1&region=12&regionfriendly=Norway&juris1=Norw9Busk&juris2=Busk&juris3=&juris4=&regionfriendly=&juris1friendly=Buskerud&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=>Lenke2. Den andre heter Maren Kristoffersdatter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Hei!Har du vurdrert å sjekke om det kan være skrevet en artikkel om disse i 1997? For eksempel i Norsk Slektshistorisk Tidsskrift? Sjekk registeret på genealogi.no Tips: 'Lo-slekten fra Eiker'.mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

I mine notater har jeg registrert Jøran Pedersdatter Nesthorne som kona til Borger Hansen Loe. Opplysningene noterte jeg meg fra tema nr. 29643 (Magne Pedersen) her i Digitalarkivet. Jeg har også notert meg at Jøran Pedersdatter levde fra ca. 1673 til ca. 1757 og at en datter Kiersti ble født 1701. Så hvis datteren Eli ble født 1706....? satser mye på at Jøran Pedersdatter er mora.Mvh Kjell Hamberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Theie

Kanskje til hjelp: Fra en Sagmesters slekt med røtter fra Eiker av Anne-Lise Møller Nilsen under gården Nesthorne:'D. JØRAN PEDERSDTR. NESTHORNE f. 1664? d. 1757 ca. Gift med BØRGER HANSEN LOE. Jøran giftet seg som enke 2. gang med TORE OLSEN VINSVOLD som døde i 1754. Tore var sønn av OLE TORESEN HORNE som døde i 1713. TORE hadde også vært gift før. Jøran og Børger hadde barna: 1. Hans Børgesen Loe 1699-1780. Han overtok V.Loe. Kjøpte senere V.HORNE. En av hans døtre ble gift med Christen Haagensen DALER. 2. Kirsti Børgesdtr. Loe 1701-1780 gift med Lars Syvertsen Busland 1686-1783. 3. Christopher Børgesen Loe 1703-1780 gift med Anne Hansdtr. Hobbelstad. De kjøpte Volstad ca. 1742. 4. Eli Børgesdtr. Loe 1706-1760 ble gift med Jon Syvertsen Horne f. 1688 ca. på Busland d. 1765 Horne. 5. Jens Børgersen Loe f. 1708-171 1. 6. Maren Børgesdtr. Løe. (Hun var gift 3 ganger.)'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Om du søker på døpte under ø.Eiker i digitalarkivet her, finner du mange barn døpt med far Børge Loe: LenkeHer er ikke mors navn med, men faddere .Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Engedahl

Jøran Pedersdatter (fra Nesthorne, Eiker) giftet seg 10.06.1690 på Eiker med Børge Hansen på Loe (Eiker).Børge dør 61 år, 2 måneder, minus 2 dager gammel på Loe, og begraves 09.08.1719 på Eiker.24.09.1727 gifter Jøran seg med Tore Olsen på Vinsvold, Eiker. Det holdes skifte etter Tore 28.11.1754-20.01.1758. Innen skifte avsluttes dør også Jøran. I skifte etter Tore som ikke hadde livsarvinger (søskna arver)kommer det frem at Jøran med Børge Hansen Loe hadde bl.a. datteren Eli Børgersdatter gift med Jon Syversen på søndre Horne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Takk til Jan og dere andre for fine tilbakemeldinger. Kan ikke skjønne hvordan det skal bli plass til denne Maren i dette. Men så var det sønnen Kristoffer, da...Jeg har på nytt lest artikkelen i NST xxxvi som Jan har vært med på å skrive. Og siden jeg nå har jan 'på tråden,' tillater jeg meg et par tilleggsspørsmål:1. Er det riktig forstått at dere ikke ser noen forbindelse mellom Reier Åsulvsen og Åsulv Sebjørnsen (Tab. 32, s.46)? 2. Hvor var det egentlig Åsulv Sebjørnsen levde? 3. Hvor passer Børge Hansen inn i tabellene deres?Takk igjen, alle sammen. Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Hei, nå fant jeg svaret på spørsmål 3. Det står om Børge Hansen/Hansson på s. 35 i ovennevnte artikkel. Må ha blundet litt...Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Engedahl

Vedrørende innlegg 10 hvor Torgeir skriver ” Men så var det sønnen Kristoffer, da...” Skifte nevnt i innlegg 9 opplyser at Kristoffer også er Jørans sønn. Børge Loe har en sønn Kristoffer til dåpen 29.09.1703.Jeg kjenner ikke til noe beviselig forbindelse mellom Reer Åsulvsen og Åsulv Sebjørnsen. Navn og aldersmessig så passer han inn som sønn til en av Reer Åsulvsens ikke navngitte søsken i 1619, men det blir ikke annet en ren spekulasjon. Åsulv Sebjørnsen født ca 1620 – skifte 16.04.1679. Han var sønn av Sebjørn på søndre Spæren. Åsulv flyttet fra Vestfossen til Skalpe, trolig i slutten av 1660-åra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Flott, Jan. Det er betryggende å se at dere motstår fristelsen til å overfortolke de informasjonene dere har.Har nå etter tredje gangs lesing fått hode og hale på Børge Loes aner. Takk igjen for informativ artikkel. Det tok bare litt tid før jeg så lyset...Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.