Gå til innhold
Arkivverket

[#39305] Hans Madsen, Kvammen i Jølster f.ca. 1748. Hvem var hans foreldre?


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Hans Madsen 1748-1833 , angivelig fra Kvammen i Jølster, giftet seg trolig rundt 1774 i Førde, Sunnfjord med Marte Andersdtr.Vie 1754-1846. Er det noen som har kjennskap til denne familien og som kan fortelle meg hvem foreldrene til Hans var? Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg tillater meg å løfte dette innlegget opp igjen. Jeg ser at en Mads Jonsen Stevold(Steivold i Førde?) giftet seg i Jølster 24.05.1733 med Borni Knudsdtr. Kvammen. Kan dette være foreldrene til Hans? LenkeHåper noen som har vært innom denne familien kan hjelpe meg med å fastslå identiteten til Hans Madsen. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marita Brandsøy Lystad

Hei RuneJeg har kikket litt, og funnet litt om denne familien i Førde bygdebok:Hans Madsson frå Kvammen i Askvoll, f.kr 1749, d. 1833 på Via. Gift 1. før 1774 med Marta Andersdotter f. kr 1755, død 1846 på Via.Born i ekteskapet: Mads f. 1775- d. 1841, Synnøve f. 1785- d. 1819, Marta f. 1788- d. 1857, Kristian f. 1795Foreldrene til Marta er også omtalt i bygdeboka, men det er kanskje opphavet til Hans du er mest på utkikk etter? Kan dessverre ikke hjelpe deg med det. Har kikket etter Mads Jonsen Stevold i Førde bygdebok, men han er ikke omtalt under Stevold.mvh Marita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk Marita for hjelpen.Det er tydeligvis noe som ikke stemmer i denne saken.Jeg finner nemlig ikke Hans Madsen nevnt på gården Kvammen i Askvoll bygdebok.Så det er en mulighet for at bygdebokforfatteren for Førde bygdebok har blandet sammen Kvammen i Askvoll og Kvammen i Jølster.Og det var i forbindelse med ekteskapet i Jølster i 1733 at Mads Jonsen sto oppført med Stevold som gårdsnavn. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marita Brandsøy Lystad

Ja, det kan jo hende at han har blandet litt. Jeg har Anders O. Klakeggs bygdebok for Jølster i heimen, men finner ikke noe om Hans Madsen under Kvammen. Boka starter med info fra ca 1800, så kanskje må man over til Joleiks bok for å finne noe?Stevold i Førde og Kvammen i Jølster er forøvrig geografisk svært nær hverandre.Mvh Marita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk igjen Marita.Jeg har tidligere hatt stor nytte av Joleiks bok om Jølster før 1800, selv om den noen steder er nokså springende i sin informasjon. Kanskje det snart hadde vært på tide med en nyskrevet bygdebok for Jølster.Det er i alle fall et område med mye spennende historie å ta av. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marita Brandsøy Lystad

Ja, det er et kjempespennede område. Har selv mange aner fra Jølster, og har hatt god hjelp av Joleiks bok. Både den og Klakeggs bok er litt vanskelige å finne frem i, og inneholder nok en del feil og mangler. En ny bok hadde selvfølgelig vært interessant. Den som tar fatt på det prosjektet blir ikke arbeidsløs med det første ;-)mvh Marita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.