Gå til innhold
Arkivverket

[#39307] Else Amundsdatter Nesteby f. 1740 i Vinger, g. 1774 med Hans Henningsen.


Gjest Guro Reinhart
 Del

Recommended Posts

Gjest Guro Reinhart

I Vinger bygdebok I, side 74 står det at Else Amundsdatter giftet seg 11 okt 1774 med Hans Henningsen Mangset. I kirkeboken ved vielsen kalles han, Hans Henningsen Prestegården. Det er flere ved navn Henning under Mangset, men jeg finner ingen sønn Hans. Kan noen hjelpe med å finne ut hvem han var?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Johansen

Jeg ser du etterhvert legger inn mange etterlysninger, Guro, så følger noen tips:1) Velg et fylke i stedet for 'Generelt'. Det hender noen av oss slår opp bare på Hedmark for å se om det er noe vi kan hjelpe til med der.2) Skriv inn stikkord. I dette tilfellet f.eks. 'Mangset Prestegården Nesteby'. Hvis noen i framtiden da søker på 'Nesteby' hadde fått opp innlegget ditt selv om det ikke står noe om Nesteby i overskriften.----Jeg kan dessverre ikke hjelpe deg mye med Else og Hans, men vi får se om ikke Finn Sollien tar seg en tur innom forumet snart :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Takk skal du ha for tipset, Frank. Helt idiotisk at jeg ikke har tenkt på det tidligere! Ja, jeg regner nok med at Finn svarer hvis han 'stikker innom'. Hilsen Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Beklager Guro, jeg har ikke noe mere en at jeg har registrert giftermålet. Får se om jeg får tid til å se etter i k.boka for Strøm på torsdag kveld. Kan ikke love noe for jeg er opptatt med å fullføre Karlstad Skårer saken. Hilsen Finn S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Finn Sollien

Hei Guro. Karlstad Skårer saken ble avsluttet i kveld. Så litt på dette problemet med Hans Henningsen Mangset som ble g.m. Else Amundsd. Nesteby. Det kan ha vært Hans Henningsen som var f. 1746 på Børslungen i Vinger med foreldre Henning Gundersen og Marte Larsd. Ei Åse Henningsd. f. ca 1675 Mangset i Sør-Odal ble g. 1698 i Strøm med Gunder Søndre Berger. Deres sønn Henning Gundersen ble f. i 1705. Godt mulig det var han som kom til Børslungen i Vinger. Ser at Henning og Marte hadde en sønn Ole f. 1737. Åses farfar hette Henning Olsen. Alderen som er oppgitt i k.boka om Henning Gundersen 52 år når han døde i 1747 kan være feil, men en differanse på 10 år virker litt mye. En grunn til dette kan ha vært at han ikke var f. i Vinger sogn, så famile og prest ikke viste eksakt når han var født. Mulig det kan finnes et skifte etter Åse Henningsd. når hun døde på Nordset eie i Sør-Odal 1761, begravet 25.4. alder 86 år. Hilsen Finn S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.