Gå til innhold
Arkivverket

[#39314] Niels Hermundsen og Brita Baardsdatter viet 12.juli 1807 Leikanger


Gjest Jan Frode Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Frode Johansen

Niels Hermundsen og Brita Baardsdatter ble viet 12.juli 1807 Leikanger. Jeg mener de skal være fødtt i leikanger. Kan noen hjelpe med opphav? Med vennlig hilsen Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Fylkesarkivet Sogn og Fjordanes database over vigde viser at Nils var fra Bø i Vik, mens Britha var fra Øksdal.Og da vil jeg anta at det er den samme Niels Hermundsen du finner på Bøe i Wiig i 1801.[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f11417&gardpostnr=11&personpostnr=336&merk=336#ovre>LenkeOg da er vel dette Britha i den samme tellingen. Hun er riktignok bare 9 år her, men det er nok samme jenta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Sværen

I Hefte nr 5 i Gards- og Ættesoga om Vangsnes som kjem ut til hausten, vil det på Løpenr 3, Øksdal stå: Foreldra til Brita, Bård Hansson Øksdal og Brita Oladtr Åse døydde begge i 1805. Barna blei tekne vare på av skylfolk i Vik. Slekta fekk ordna det slik at Nils Hermundsen Bø skulle overta på det vilkåret at Nils gifte seg med eldste dtr, Brita f. 1791.Bryllaupet stod då Brita var 16 år gamal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Signe Marie Solheim

Var det foreldra til Brita som køyrde gjennom isen og drukna på veg fra kyrkja 1. juledag 1805? Eg meiner eg har høyrt noko slikt...?Og Niels Hermundsen (som er min tipp-tipp-tipp oldefar) døydde av spedalskhet? Stemmer det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.