Gå til innhold
Arkivverket

[#39320] Karen Marthe Meyer. Bergen/Træna


Gjest Håkon Brun
 Del

Recommended Posts

Gjest Håkon Brun

Jeg søker informasjon om Karen Marthe Maria (Kassi) Angell Meyer. Hun giftet seg i Nykirken i Bergen 4 sep 1807 med Hans Jeppesen. Hans kom til Bergen fra Odense i Danmark, og han overtok etter hvert store deler av fiskeværet Træna i Nordland. Han omkom på tur til Italia. Men hvem var hans kone? Har en kilde som sier at faren het Ole Meyer. Jeg klarer ikke å finne dem i ft 1801. Hvor var hun født og hvem var hennes foreldre? Med vennlig hilsen Håkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg fant en Ole meyer her i 1801 -tellingen, med familie. En av døtrene er oppført som Kari ( Ofte forvekselet med Karen?)LenkeDu får vurdere om den damen kan være av interesse, litt langt unna Bergen, men det var ikke mange Ole Meidel med datter Kari , ellers i 1801?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her fant jeg også vielsen i kirkebøker for Ny-kirken Bergen:LenkeMulig du kan finne flere opplysninger i samme arkivet? Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her fant jeg et interessant ekteskap i Bergen:LenkeMulig dete paret kan ha noe med den du spør etter opphvaet til? Legg merke til både angel og Meyer-navnene.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her har du en barndåp i 1815. her døpes et barn av Hans Jeppersen , skipper og hustru. Legg merke til fornavn, her ser det ut til at hun kan være kalt opp etter Birgithe Angel?LenkeMvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

her fant jeg en Karen Margrete Meyer med søsken i 1801 i Bergen, Vet ikke om dette kan ha noe med Karen Marthe å gjøre, navnlikhet i alle fall?LenkeGunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er det også en Ole med Meier i etternavnet, Han er også skipper, så du får nesten vurdere om noen av disse er av interesse å undersøke nærmere?LenkeGunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Onarheim Dahlmo

Hei,Hvis det er rett foreldrepar som Gunn har kommet med, var faren Ole Mæhre Meier(Meyer) sokneprest i Rødøy.Mer å lese her : http://www.nose.dk/Norge/angell.htmlUtdrag fra linken over/Simon Ellefsen sin webside :Birgithe Marie Angell Født 1759 Død 20 mai 1795 Gift 1° 26 jun. 1788 med Ole Mæhre Meier Født 1751 Død 31 nov. 1788 Sogneprest til Rødø Gift 2° med Hans Hansen Jentoft Født 1755, Lyngvær, Lofoten.. Død 1822, Åkvik, Dønnes.. Søn af Hans Mogensen Jentoft og Anna Marie Rasch.Børn af Birgithe Marie Angell og Ole Mæhre Meier: Karen Meier, f. omkr. 1787

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkon Brun

Takk til Gunn og Gry, problemet er løst. Var inne og sjekket på Erlandsens 'Geistligheden i Tromsø stift', og der står det at Birgittes datter fra første ekteskap, Kassi, ble gift med Hans Jeppesen. Jeg har sagt det før, Digitalarkivet er bare fantastisk. mvh Håkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkon Brun

Erlandsen nevner bare Kassi som barn av Birgitte og Ole Meyer. Også Simon Ellefsen har bare Kassi som deres barn. Det er ikke så usannsynlig, de var gift bare 4-5 år. Family search har Ole som født i Rødøy 1751, mens Erlandsen sier han ble født i Sparbu i Nord-Trøndelag av rike foreldre. Navnet Mære kan tyde på Sparbu. Men hvor var Kassi i 1801. Kan det være hun som er i Trondheim, 14 år gammel: Lenke mvh Håkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

Skifte etter Ole Mæhre Meyer slutter i 1791 og kona Birgitte og datteren Cassi Martha Maria 1 1/2 år (Kilde: Svein Edvardsen)Hans Jentoft er enkemann i 1801 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f11820&gardpostnr=37&personpostnr=1088&merk=1088#ovre>Lenke Så det bekrefter at Birgitte døde før 1801, hennes dødsår blir også oppgitt å¨være 1795. Mulig at det finnes et skifte etter Birgitte omkring 1795.Det er nok Cassi/Karen du har funnet i Trondheim 1801

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.