Gå til innhold
Arkivverket

[#39325] Vedalsbraaten, hvor er det?


Gjest Gitte J. Martinsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Gitte J. Martinsen

Hei!Trenger hjelp til å finne ut hvor dette stedet kan være.Jeg har noen tanker om at det kan være i nærheten av Trømborg i Eidsberg eller kanskje i Rakkestad.Håper noen kloke hoder kan hjelpe meg med dette!;-) Gitte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

I FT 1900 finner du Vedal i Rakkestad. Det kan jo være en mulighet for at Vedalsbråten er en plass under denne gården.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gitte J. Martinsen

Hei Berit.Jeg fant også Vedal i Rakkestad på kartet.La dette ut på nettet for å være sikker.Skal til en eldre tante i dag, og jeg skal høre med henne om hun vet noe. Det er hennes bestemors mor som tok navnet Vedalsbraaten.I folketellingen for Eidsberg 1900, står hun som Johanne Svendsdatter og er da enke etter Kristian Olsen, under gård nr 155 som er Lunde (Frydenlund, bort forpagtet). Frydenlund gikk ut av familien i 1985.-Mvh Gitte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Gården har Gnr 44-Bnr 25, så det er en gård under Vedal i Rakkestad.Rart at den ikke er nevnt i Matrikkelutkastet av 1950 når navnet er såpass gammelt som du sier...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gitte J. Martinsen

Tusen takk for hjelpen!Rettelse: det var tantes bestemors søster som tok Vedalsbraaten i bruk.Nå vet jeg med sikkerhet at det ligger i Rakkestad, så jeg får kikke nærmere på disse folkene der. Hun het Johanne Vedalsbraaten og i 1922 var hun 83 år. Det er alt jeg vet om henne foreløpig.:-)Gitte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.