Gå til innhold
Arkivverket

[#39326] Matthias Kittang/Kietangen, f ca 1720 i Kinn ?


Gjest Terje E Skrolsvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje E Skrolsvik

Håper noen har opplysninger om hvem han var og hvem han var gift med. Jeg har funnet 8 barn etter han. Anders f ca 1748 (konf.1762),Rachel f 1750,Erich f.1752,Anders f 1755,Carsten f 1757,Cecilie f 1760,Sara f 1764 og Elen f 1767 alle i Kinn. Sønnen Carsten ble gift med Maren Susanna Thomasdatter Klingenberg, og døde på Øvre Sunde Gård, Kinn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Jeg ser at det er ganske bra med materiell som er lagt ut for Kinn og hadde regnet med at dette var en 'enkel sak' å løse. Mulig det lar seg løse hvis noen har registrert døde i Kinn i aktuelt tidsrom. Blandt viede ser jeg en Mathis Bendixen Kitang gift med Marthe Tostensdat, Valvåg viet 12/8-1708 Kinn. Dette er 'litt for tidlig' .Den neste kandidaten er Mathias Jensen Klingenberg ,enkem viet 23/10-1735 i Kinn til Anne Ingebrigtsdat.Men ingen av disse passer med navn på barn m h t oppkalling.Antagelig er det en Mathis Andersen som må være faren siden to av sønnene blir kalt Anders.Er det noen Kinn eksperter der ute som har en løsning på hvilken Mathis som er far til alle disse barnene??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Dette er vel en av de barna du lurer på hvilken far passer av Mathiasene?LenkeDe to første ekteskap er jo tidligere så det er vel ikke trolig de får barna så mye senere.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Hei Gunn. Takk for svar. Ja jeg har sett på konfirmerte. Men det sier ingen ting om hvilket etternavn Mathias Kitang har, og heller ikke hvem han er gift med.Antagelig må han være gift ett annet sted enn i Kinn. Får sjekke imorgen.Antagelig må jeg på statsarkivet og sjekke kirkebøkene for faddere ved dåp. M v h Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Kan dette være den rette Mathias Andersen i 1801. Han har vært gift 2 ganger, og det kan vel passe med barn i 2 ekteskap?LenkeCa f. 1723. Men jeg er enig i at oppslag i kirkebøker muligvis vil klargjøre dette. Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Og kan det neste være ekteskap med Anne Margrethe Fæster i 1764. samme bokside som i forrige lenke.Det kan vel forklare fødselsåra på barna?Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders J. Moen

Joleik skriver:'1744 Tinglese bygslesetel frå 27 juli 1742, til Anders Endreson, på %z våg fisk («i Keitangen») frå rektor Jacob Steensen (katedralskolen i Bergen). 1747 Tinglese bygslesetel frå 2 okt. til Mattis Andersson på I våg fisk «i Keitungen», frå løytnant Feldman. 1747 sk. etter Anders Endreson «Keitungen», til ekkja Marite Kolbeindotter, og borna Karnils 3/a år, Marite 11 år (vist ei onnor mor - ho åtte mor-arv frå fyrr). Stort bu 97 dl. Skjifte kostnaden 6'/z dl. Ekkja fekk for 44 dl. i arv. Der var m.a. 10 kjyr (ikring 2 dl.) 3 kvigur, 2 yxner, 5 sauder. Ei lita brun merr.'Dette vil vel bety at Martha Kolbeinsdatter var gift med en Anders Endreson før hun ble gift med Mattis Andersson og fikk alle barna du nevner opp.Marta Kolbeinsdtr. Solheim var født 1722 døpt 04.02.1722. Foreldrene var Kolbein Erikson Solheim og Seselje Hansdtr. Valvik født ca. 1676 død 1759 i Kinn.Skiftet etter Marthe Kolbeinsdatter i 1783:'365 dalar = av det var for 42 dl. i hus som leiglendingen åtte (2 naust, timbra sjøbud, notahus av stavverk, vedarhus, 3 smaleflorar, 1 stavflor (sumarsflor?) ei sængbu med loft verd 14 dl.). Ingja skuld, men det gjekk 15 dl. til skjiftekostnad. Og ekkjemannen rekna ifrå bue 18 dl. fyr jordferdkostnaden. (Storvegjes til gravøl, for vanlege sømelege jordferder kom på 3djeparten). Sønene samtykte faren si tilråding: å late systrene erve likt med deim, det vart fyr 33 dl. på kvert av syskjina, og 166 på faren. Der var sumarsildnot, 40 famner med kal (tog) verd 20 dl. Helming med Barekstad i ei not på 24 famner, og nybunda not 8 f. Murtenot 4 dl. Kjødegard. Småsildgarn, 3 vårsildgarn, 23 bolkar toskegarn. Gangvad, djuplina med onglar, 4 fiskesnøre. Færing, 3 seksringar, 2 slagkjeipingar 8 + 6 dl., Skjeiping 81/2, liten «ottrings-baad» med segl og dregg 16 dl. 5 kjyr (3-4 dl. kver), 5 sauder. - I gryta til 8 dl. og ei til 41h . Nøgda med reidskap til tre og jarn, og bidne til mjølk og lyse, bordbunad av tin og tre og sylv. Rokk og gogn.Mattis hadde en bror Olav Andersson bosatt på Valvik på Askrova.Ut over dette vet jeg foreløpig ikke hvem Mattis og Olav var sønner av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigmund Sunde

Det jeg har notert, er at Matthias var sønn av Anders Matthiassen, f. 1694 og Rakel Olsdatter - de bodde på Valvik.Anders var sønn av Matthias Endresen, f. 1669 og Susanne Andersdatter Foss, f. 1656 - de bodde på Hammerset. Om Susanne, se debatt 22622.Matthias var sønn av Anders Matthiassen, f. 1694 og Rakel Olsdatter - de bodde på Valvik. Hvor Rakel kom fra, skulle jeg gjerne visst.Anders var sønn av Endre Andersson (1633 - 1706) og Gudrid Rognaldsdtr. (1630 - 1701) på indre Reksta. Gudrids opphav er også ukjent.Jeg finner dessverre ikke kildehenvisninger for øyeblikket, men det skriver seg nok fra Joleik og kirkebøkene i Kinn.Mvh Sigmund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Takk skal dere ha alle tre for gode innspill. Da fikk jeg jo og forklaringen på hvorfor Carsten Abelsen Wallestad og Martha (Massi)Carstensdatter i 1818 døper en sønn : Carsten Mathias Foss, som da er tippoldefar til min frue.M v h Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.