Gå til innhold
Arkivverket

[#39327] Hægholmen eller Gressholmen ?


Gjest Ellen Marie Iversen
 Del

Recommended Posts

Gjest Ellen Marie Iversen

Hei.Jeg har funnet noen gamle papirer etter min bestemor, jeg har alltid hørt at hun var født på Gressholmen i Oslofjorden. I disse papirene står det Hægholmen. Er det noen som vet om dette er samme øya ?Mvh Ellen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hege Sofie Bull

Hei!Jeg googlet Gressholmen og fikk blant annet denne siden opp: LenkePå kartet over Gressholmen finner man Heggholmen som en del av øya.. mvh Hege

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellen Marie Iversen

Tusen takk for det tipset Hege, det var ikke i mine tanker og prøve engang.Ellen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellen E. Martol

I boka til Gry Waage 'Fra Konglungen til Padda' skriver hun om Gressholmen, Rambergøya og Heggholmen under ett, men har følgende lille tilleggsinnførsel: HEGGHOLMEN FYR Tett inntil Gressholmen, i sundet mot Lindøya i østre innseilingsled, ligger det eldste fyret i Indre Oslofjord. Familien Iversen har holdt til på Heggholmen fra 1700-årene og helt opp til våre dager. I 1824 inngikk styrmann Svend Iversen en avtale med Havnevesenet: Det skulle få sette opp en fyrlykt på taket av huset hans, mot at han selv ble fyrvokter. Senere har stillingen gått i arv i slekten, helt til 1953. Det nåværene hvite fyrvokterhuset med tårn stammer fra 1876, og er nå (1998) foreslått fredet. Fyret har vært ubemannet siden 1972.Skal vi tro du stammer fra den første fyrvokteren?Hilsen Ellen Elster Martol (som har forfedre på naboøya Bleikøya)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellen Marie Iversen

Hei Ellen.Det hadde vært spennende og stamme fra han fyrvokteren, men denne grenen av familien kom fra Eidskog og Sverige og var innflyttere til Oslo. Iversen navnet har jeg fra Røyken i Buskerud. Tusen takk for innspillet det kunne jo vært tilfelle.Mvh Ellen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Kåre Solberg

Mest sannsynlig var din oldefar såpekoker på De-No-Fa-Lilleborgs såpekokeri som drev virksomhet på Heggholmen fra midt på 1800-tallet frem til 1965. Avhengig av når din bestemor ble født, kan din oldefar også ha arbeidet på Kristiania Dampoljemølles maling- og lakkfabrikk på sydspissen av Heggholmen. Driften kom i gang ca 1900, men ble solgt til Lilleborg i 1909. Lite står igjen av industrianleggene, men svalgangshuset som ble reist som arbeiderbolig, står fortsatt, og det er tidstypisk, jfr. lenken (2).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.