Gå til innhold
Arkivverket

[#39328] Lars Joensen Hjulmager f. ca. 1647. Bodde på Røros


Gjest Jan Kåre Larsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Kåre Larsen

I boka Skanke-Ätten av Roger de Robelin s. 219, nevnes Lars Joensen Hiulmager f. 1656 død 1744. g.m. Ingeborg Joensdtr. død 1718.I Rørosboka V, s. 372 er Hjulmager Lars Joensen f. 1647, død 1745 nevnt. Bodde i Kirkegata på Røros i 1701.Er disse Lars Hjulmager en og samme person selv om fødselsåret i de 2 nevnte kildene spriker en del?Mvh. Jan Kåre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Det foreligger her et stort sprik mellom alder ved død og alder i manntallet (et sprik på ti år har jeg også sett i et par tilfelle):Han døde i 1745, og alderen oppgis til 98 år (ifølge kirkebøker i avskrift).I manntallet 1701 er det samme mann oppgitt å være 45 år: LenkeDette er en divergens du bare må leve med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Kåre Larsen

Hei Astrid, og takk for svar. Jo, jeg kan leve med en divergens i fødselsår m.m., bare jeg er sikker på at forskning har vist at det er samme person?Mvh. Jan Kåre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

I skiftet etter Ingeborg Jonsdatter 1720 skal følgende barn være nevnt: Jon, Gunnhild, Anne, Gjertrud.Barna med ektefeller:1. Jon Larsen Hjulmager (3 år i 1701) gift 1731 med Inger Monsdatter (Corporal?)2. Gunnhild, gift med Jens Pedersen Skanke.3. Anne, (død 1761 67 år), gift med Erik Kjøstelsen.4. Gjertrud, gift 1731 med Ole ColbentsenMvh Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Kåre Larsen

Takk Astrid. Det skulle stemme med barn nevnt i begge kildene jeg nevnte, og da går jeg ut i fra at det er samme person.Mvh. Jan Kåre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
Gjest Irene Johnsen

Kan faren til Lars Joensen Hiulmager (1647-1745) ha innvandret fra Sverige, fra grensestrøkene mot Røros?Min usikre kilde sier at Lars' sønn Jon Larsen Hjulmager (1698-1780) innvandret fra Sverige, men det kan ikke stemme siden han var registrert på Røros sammen med sin far ved manntallet i 1701. Og da tenkte jeg at det kanskje ikke er røyk uten ild, kanskje det var Jons bestefar med samme navn som kom fra Sverige?Er det noen der ute som vet noe om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.