Gå til innhold
Arkivverket

[#39330] Mor og far til Erling Alfred Lyng


Gjest Thomas Gilton
 Del

Recommended Posts

Gjest Thomas Gilton

Hei håper noen kan hjelpe meg? Finner ikke data lenger en min oldefar, Erling Alfred Lyng :-(Erling Alfred Lyng er i følge historiske data født 28-08-1870 på Inderøy. * Død : 21-02-1939 i Trondheim, Gravlagt på Tilfredshet I Trondheim Jeg finner ikke ut hvem som er mor og far til Erling Alfred Lyng og håper noen kan hjelpe meg videre.Litt hva jeg vet om Alfred Erling • I folketellingene så nevnes ”Erling Alfred Lyng” kun som ”Alfred Lyng” enkelte ganger.Et godt stykke inn i 1900 tallet kommer Erling navnet inn i registrene. Hvorfor vites ikke. • Erling Alfred Lyng er far til 13 barn fordelt på 2 koner o Kone 1: Mette Knudsen (Vikan) ((Født:1871 eller 1872, død 21-02-1939)) o Kone 2: Anne Cicilie Middelthun Wold ((Født:27-07-1885, død:19-03-1967)) FT 1875 viser en Alfred Berntsen, f.1870 i Sakshaug/Inderøy som pleiebarn på gården Lyng i Inderøy. Kan dette være han? Og er hvordan kan jeg komme meg videre og finne hans foreldre? På forhånd tusen takk for hjelpen !!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Det kan godt være at du har funnet rett person i FT1875. Dette er en sak som trolig kan løses lett ved å undersøke den kirkeboka for Inderøy som dekker året 1870. Dersom du blant dåpsbarna finner Alfred Berntsen, og det viser seg at han var født samme dato som din oldefar, er det liten tvil om at de var en og samme person. Ved dåpen er da foreldrene oppgitt.Den aktuelle kirkeboka vil formodentlig snart bli lagt ut her http://www.arkivverket.no/URN:kb_read. Jeg er relativt sikker på at et bibliotek i Trondheim har kirkeboka på mikrofilm, og ellers skulle det ikke forundre meg om en eller annen av brukerne av Digitalarkivet kan hjelpe deg med et oppslag i kirkeboka.Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Gilton

Hei Kristian Om ingen annen bruker av digitalarkivet hjelper meg å ser i microfilmen tar jeg turen ned til biblioteket i Trondheim.Tusen takk for hjelpen så langt Kristian Håper jeg kansje finner ut hvem som er foreldrene og igjen mine tipp-oldeforeldreMvh Thomas Gilton (Bilde av 'Alfred' Erling Lyng)

bilete0754.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marita Nilssen

Jeg får ikke lagt til lenke, men gå på dig.ark skanna kirkebøker: Vår Frue Kirke i Trondheim (sør-trøndelag), Ekteviede 1899, side 330. Par nr 24: 6 okt: Erling Alfred Lyng og Mette Knudsen. Jeg klarer ikke å lese hva faren til Erlig heter men det ser ut for at han er fra Sverige.mvh Marita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Flott Marita! Her er LenkeJeg leser faren som 'Tjenestedr. Bernt Olsen Ulve, Sverige'.Dermed er nok Alfred Berntsen på Lyng i FT1875 rett mann. Siden faren var tjenestedreng, var trolig Erling Alfred født utenfor ekteskap, noe som kan forklare at han ble fostret opp som pleiebarn.Videre er det opplyst at han ble konfirmert i Inderøy 4. oktober 1885. Ved å sjekke konfirmasjonen og/eller dåpen i kirkebøkene, vil også navnet på moren avsløres!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Gilton

Dere er jammen flinke. Dåpen og konfirmasjonen finnen sikker mao i kirkeboka for Inderøy.Kirkeboka ikke digitalisert så jeg får vel prøve biblioteket i Trondheim. For det er på biblioteket slike microfilmer finnes ?Tusen takk for hjelpen så langt på veien!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Hei :-) Enten finn du dei på biblioteket, eller heilt sikkert på Statsarkivet i Trondheim, viss du er skikkelig heldig finn du avskrift av krk.boka du treng :-) då er det lett å finna fram, men det gjeld gjerne eldre bøker(dette er det heilt sikkert nokon som veit meir om enn eg :-)Lukke til! Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Olsson, Bernt Dräng (man)f. 21/2 1854 i Valla, Göteborgs och Bohus län (Bohuslän)Utvandrad 20/10 1874 från Göteborgs domkyrkoförs, Göteborgs och Bohus län (Västergötland) till Oslo fylke, NorgeKälla: Emibas emigrationsakt: Göteborgs domkyrkoförs O 1874 147

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Navnet passer, men det er vel neppe ham; han må jo ha vært i Norge allerede ved juletider 1869. Dessuten var nok litt eldre. Uten at jeg kjenner mønstrene i arbeidsmigrasjonen, ville jeg også gjette at Thomas' tippoldefar var fra lenger nord i Sverige, f.eks. Jemtland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Lyng Huse

Lyng er typisk Verdalsnavn, og Ulve finner du i 1720 Levanger landsogn. Og strekningen mellom Verdal og Levanger er ikke stor. Dette som alternativer dersom du ikke finner det du søker på Inderøya. Lykke til!Vennlig hilsen Kirsti Lyng Huse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Han er riktignok pleiebarn i 1875, men det er enka på gården som forsørger ham. Er det da en mulighet for at han for eks. er Guriannas barnebarn? For enkelhets skyld 1875 Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Det kan vi ikke utelukke. Av FT1865 Lenke kan det se ut som om datteren Olbertine er eldst, om da ikke et eller flere barn var ute av redet. Olbertine bor fremdeles hos moren i FT1875, men hvis hun er moren, er det rart at det ikke er en anmerkning om det i folketellinga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Gilton

Hei Dette begynner å bli langt mer vanskelig og innfløkt en jeg først trodde. Men det er jo det som gjør slektsforskning så interessant.Noen som har tips hvor jeg kan søke etter denne Bernt i svenske registere på internett? Det finnes vel tilsvarende dokumentasjon i Sverige?Er det forresten ikke litt rart å hete Bernt Olsen Ulve. Tenker da på det å bruke ”Olsen” som mellomnavn og ikke etternavn.?TUSEN TAKK FOR ALL HJELP SÅ LANGT!!! :-) Uten dere ville jeg ikke klart å finne ut av dette.Mvh Thomas Gilton

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Det er sikkert ikke så infløkt, bare vi får tatt en kikk på dåpen i kirkeboka. Der kan også være at det er mer informasjon om faren. Kanskje er han også registrert i innflyttingsregisteret i kirkeboka, og da står det som regel i det minste hvilket sogn i Sverige han var fra. Det vil neppe være så mye hjelp i å søke i svenske registre før vi har skrapt sammen så mye informasjon som mulig på vår side av grensa!Bernt Olsen Ulve kan være en sammensetning av fornavn-farsnavn/patronym-bosted, slik det var vanlig å benevne folk før i tida. Etternavn i dagens forstand var ikke vanlig på bygdene før noe senere. Ulve kan her være gården i Levanger (innlegg 11); kanskje Bernt Olsen hadde tjeneste der i 1870? Presten som førte vielsen inn i kirkeboka kan ha blitt forelagt en dåpsattest fra 1870, og på en slik ville det ikke være urimelig at det står Bernt Olsen Ulve som far, selv om han ikke *heter* Ulve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Inderøy mini A09 1866-1878 (filmrull NOR1-281), pag. 39:'[Født 28/8-1870, døpt 2/11-1870] Elling Alfred, uægte, [foreldre] Pige Jonette Eriksdatter Kvistad og Ungk. Bernt Olsen (svensk, som har tjent på Sundnæs), [faddere] Maren Aagesdatt. Skogsæt, Bertine Halvorsd. Lyng, Maren Pedersd. Kvistad, Gunne Pedersøn Skogsæt, Ole Eriksen Kvistad, Peder Johnsen do [dvs ditto, samme sted] - Hendes 2det Leiermaal, hans formodede 1ste. Anmeldt af Peder Lorentsen Kvistadplads.'Jonette Eriksdatter bodde også på Kvistad i 1865: Lenke Her finner du også hennes foreldre, som da blir dine tipp-tippoldeforeldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Gilton

Hei Kristian og tusen takk for hjelpen!Slik jeg forstår det, er nå neste steg for å finne mer ut om Bernt Olsen å se på innflyttere til Inderøy. (Jeg har søkt på digitalarkivet på gården 'Sundnæs' uten å finne noen Bernt Olsen)På riksarkivet.no ser det ut til at oversikt over innflyttere/utflyttere skal i være loggført i samme kirkebok. (Altså 730.A09 1866-1878 09 Prestegjeldet. F/K/V/D 1866-1878. Fl 1866-1878. Vaks 1866. Dr 1866-1878.)Er det noen som gjøre et oppslag for meg rundt innflyttere i 730.A09 for eventuelt å finne en Bernt Olsen der.På forhånd takk for hjelpenMvh Thomas Gilton

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Magne Loe

Jeg har tidligere forsøkt å finne Bernt Olsen under inn- og utflyttede i kirkebøkene for Inderøy, uten å ha lyktes. Bernt og Jonethas sønn Elling ble oppfostret på Lyng i Inderøy hos Jonethas halvsøster Gurianna Olsdatter Kvistad. De hadde felles mor, Elen Anna Pedersdatter. Denne Elen Anna har jeg i lengre tid forsøkt å identifisere. 1865-tellingen for Inderøy oppgir at hun var fødd i Trondheim, alder 63 år. Er det noen som vet noe om Elen Anna? Som det fremgår under (16), hadde Jonetha et uekte barn før Elling. Er interessert i opplysninger om dette barnet og barnefaren, evnt. andre barn som Jonetha hadde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marita Nilssen

Hei Dag, iflg FS blei Elen Anna Pedersdatter og Erik Eriksen gift 3.12.1835 Inderøy NT. Det er vel en mulighet for at fedrenes navn står nevnt i kirkeboka, samt hennes alder?mvh Marita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest Hallvard Bragstad

Vedr. (21), Elen Anna Pedersdatter Ålberg og Erik Eriksen Kvistad ble som funnet i familysearch.org, gift 3. des. 1835. Elen Annas far: Peder Pedersen. Hun var 31 år og født på Kvistad. Hans far var Erik Jonsen. Han var 36 år og født på Storbjørka.Kilde: kirkeboka for Inderøy, min avskrift, kontrollert mot avfotografert original.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hallvard Bragstad

Som jeg skrev i mitt innlegg (22), står det i kirkeboka at Elen Anna var født på Kvistad, og var 31 år. Peder Pedersen hadde flere barn på Kvistad, men noen Elen Anna finner jeg ikke. Det er to som er i nærheten mht. årstall; Ingebor Anna (1803) og Nella (1808). Ingebor Anna er 'nærmest' i antall år - kan presten ha skrevet feil her?Men det som er sikkert, er at Peder Pedersen Kvistad giftet seg med Marta Olsdatter, 27. april 1794. Han var ungkar og dragon, på Marta var det kun oppført at hun var 'pige', altså ikke gift fra før. Marta Olsdatter Kvistad døde 40 år gammel, 26. juli 1807, 'laae syg 1/2 Aar og døde af Wattensot'. Peder fikk deretter barnet Nella (1808) med Lava Nilsdatter, utenfor ekteskap. Han giftet seg 21. jan. 1810 med Olava Nilsdatter Kvistad (sannsynligvis den samme han fikk barn med i 1808).Jeg finner en Peder Bristerup Kvistad anført som død, 6. juli 1834, 69 år, 3 måneder og 16 dager gammel. Han var kårmann på Kvistad. Men mellomnavnet 'Bristerup' vet jeg ikke noe om.I folketellinga fra 1801, finner du gården Kvistad her:LenkeDer er Peder Pedersens foreldre (Peder Larsen og Sara Ottersdatter). Sara Ottersdatter døde 97 år gammel, 21.nov 1823 på Kvistad. Peder Larsen Kvistad døde 75 år gammel, 14. mars 1806, 'laae syg i 4de Dage, døde af Alderdom'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.