Gå til innhold
Arkivverket

[#39336] Født utenfor ekteskap på Helgøya. Far fra Eidsvoll


Gjest Thor Bøhmer
 Del

Recommended Posts

Gjest Thor Bøhmer

Erik Eriksen Minde fra Eidsvoll fikk et barn med Helene Hansdatter Sundeie på Helgøya i 1840. Er det noen som vet noe om Erik Eriksen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Jeg lurer sterkt på om det ikke er Helene Hansdatter med 2 sønner den ene, Arnt Eriksen,mulig sønn av erik Eriksen Minde. Legg også merke til gårdsnavnet.Lenke Jeg har desverre ikke funnet noe på Erik Eriksen Minde ennå. mvh Jan frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Lunde

Kan noen gjengi hva som står i kirkeboka ved Arnts dåp? Om han var døpt 1840 eller 1852 er ganske avgjørende for hvilken Erik det kan dreie seg om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Böhmer

Jeg har dette fra bb som omhandler Helgøya og da som født 1840, gift ca 1883. Det er mer enn 10 årsiden jeg slo opp dette som en vennetjeneste og er egentlig ferdig med saken, men hver gang jeg passerer Mindesund så lurer jeg på hvem denne Erik Eriksen var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Dersom noen har kirkebok for Nes på fisce/mikrofilm vil dere finne Arnt Eriksen døpt omkring 1840.Der kanhende det henvises noe til barnefaren. mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Böhmer

Nå er det mange år siden jeg slo opp i kirkeboka på denne, men dersom jeg husker korrekt, så var det ikke mere opplysninger enn det som står i innledningen til denne debatten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Finnes ingen Arnt Eriksen i hverken Mini 3 1827 - 1851 eller Klok 4 1831 - 1861 for Nes Hedmark. I henhold til denne listen: Lenke er ikke kirkebøkene delt enda og hele Nes går under ett.Har gått igjennom døpte fra 1838 - 1843.Det finnes derimot en ægtefødt gutt Arnt Evensen f.24/9 1839 og det er den eneste Arnt.I Nes Hedmark Mini 3 1827 - 51 Kort 3/9, dåp nr.6, s.77Arnt Eriksen f. 28/12 1849, dpt.: 3die Marts 1850. Uægte. Pige, Ind. Hellene Hansdatter ViekE/VienE., Uk. ?Kopleier paa Hovels?? Erik Eriksen ?? - S??I Klokkerboka er det kun 'skygger' av deler av skrifta og her kan det i såfall stå Uk. ?? Erik Eriksen i Minde i Eidsvold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Jeg ser jeg hadde lite registreringer her og i tekstrubrikken har jeg skrevet: Bare funnet en Arnt Eriksen ved folketellingen i 1865. Han var sønn til Helene Hansdatter og var 14 år, altså født ca 1850. Dersom det er samme person så oppgis han å være født 1840 ved folketellingen i 1900. Mara var ugift, men hun var vel ung til at sønnen var født i 1840? Har han noe med Moenslekta å gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Etter Trond Lundes Lenke: Lenkegår jeg inn og finner dåpen til Anna f.1886 og der står det klart og tydelig at Arnt Eriksen er født 1850, ikke 1840 - rett er desember 1849.Har også fått bekreftelse på at det står dette i dåpen til Arnt Eriksen: 'Det er riktig at Erik Eriksen, ungkarl,kopleier på Hovelsrud, Minde i Eidsvold er far til uektefødte Arnt Eriksen f. 1849 på Helgøya.'Kan nok bare glemme den Arnt Eriksen f.1840 du henviste til i innlegg 1 - han eksisterer ikke født på Nes Hedmark, det står heller ikke Sundeie på henne - vet selvfølgelig ikke hva som står i Bygdeboka - hun arbeidet vel på det stedet hun var ved Dåpen til gutten da kanskje!!?? Nå mangler vel bare bekreftelse fra Eidsvold....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Böhmer

(15) Takk for avklaringen på fødsel og dåp forresten! Kan være at dette er tatt fra bygdeboka. Jeg husker jeg skulle bort i selskap og regnet med at jeg skulle ha vertinnen til bords. Da tar jeg heller med ei slektstavle i steden for blomster og da kan det være hektisk de siste minuttene før jeg drar. Selvsagt bør og skal data være riktig, men de blir ikke riktigere enn kildene. Se (14)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Lunde

Den eneste aktuelle Erik Eriksen født i Eidsvoll i 1865-tellinga er husmannen på Hellestad, f. o. 1830: LenkeHan var nok ganske sikkert ungkar i 1849 Ingen Erik Eriksen kan knyttes til garden Minne eller husmannsplasser under Minne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Det er vel han som da var sveiser på Øya? Du vet folk bodde i fjøset og det kunne skje litt av hvert der. Da har jeg lyst til å resitere en historie fra et annet sted på Hedemarken. Det var farskapssak (gift mann som vi leser i kirkebøkene) og typen var kalt inn til forhør. Fyren vedsto seg alt han, og på hedemarksdialekt sa han følgende. Je æ gift mæ a Æli (Eli), så hadde vi besøk ta systra hennes. Dæ va kæillt (kaldt) å vi låg i såmmå senga ælle tre. Je skulle ta a Æli, men tok gæli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Lunde

I militærrullen 'Akershusiske infanteribrigade, ruller Eidsvold pr. gjeld og sogn, 1834-66' finner jeg at gjestgiver Erik Kristensson på Minne hadde sønnene Lars f. 22.04.1822 og Anders f. 26.09.1825. Erik ble bruker på Søgarn Doknes, Eidsvoll bygds historie bind II, 2. del side 232. Bygdeboka opplyser at han og kona Marte Larsdotter hadde barna Lars, Anders, Jens, Kristine og Berte Marie. Ingen Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

En gjestegiver hadde muligens ikke en sønn som var kopleier (sveiser) på Helgøya? Mulig, men lite trolig??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
  • 2 måneder senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.