Gå til innhold
Arkivverket

[#39342] Niels kornelius Petersen født og døpt 1875 i volda


Gjest Anita Jensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Anita Jensen

Er det noen som kan hjelpe meg og finne frem til Hvem faddrene til Niels kornelius var??? Nils kornelius er født og døpt i volda 1875. Sønn av kari amundsdatter og peter Nilsen.Mvh Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg legger en lenke til barndåpen, så blir det forhåpentligvis enklere for noen å slå opp faddere:LenkePussig nok fant jeg ikke familien i Volda i 1875-tellingen, men det er jo mulig de bor et annet sted?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Det ser ikke ut til at paret Kari og Petter gifter seg i 1873 i Volda, og ikke finner jeg dem der i folketelling 1875 heller. Navnet Kile er nevnt som Karis ( gård) men heller ikke på Kilegårdene finner jeg noe spor av denne familien. Kan de være gift i Sverige, siden han er oppført fra Arvika? Årstall for vielsen står jo i dåpinnførselen .Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfinn Kjelland

Ingen ting tyder på at nokon av desse var frå eller vart verande i Volda, dessverre. Dette er einaste av dei titusenvis av hendingar vi har i Volda-databasen (Lenke) som vi finn nokon av desse personane nemnde i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita jensen

Hei og tusen takk for hjelpen. Ja godt de ble funnet. håper å finne faddrene, der ligger nok svaret mitt for å gå videre. Men det ser ikke så lyst ut dessverre.men prøver videre.mvh Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Høydalsvik Ulvestad

I FT 1875 står det at Kari Amundsd. er fødd i Aalens Sokn Fjeldberg Prestegjeld, så henne må du sjå etter der. Stigedalsvegen, mellom Sunnmøre og Nordfjord, vart bygd på slutten av 1800-talet. Folk frå andre stader i landet kom og arbeidde på vegen. I FT står det at Peter er steinarbeidar, så han var nok tilreisande vegarbeidar. Han har med seg kona til Straumshamn og der får dei får sonen Nils Kornelius. Ein stad måtte dei bu og sidan det står Kile i kyrkjeboka for mors gard, så vil eg tru at dei budde på garden Kile - iallefall Kari. Eg trur at Presten har gått ut ifrå at Kari var frå Kile og ikkje spurt noko meir om personalia. Faddarane til Nils er truleg gardsfolket der dei budde, naboar eller vegarbeidarar - så eg trur ikkje du får hjelp der. Nokre 'rallarungar' vart fødd i 1870 åra - men for dei eg kjenner til- er fedrene nøye ført i kyrkjeboka. Lukke til vidare!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita jensen

Hei. Vil bare takke så mye for hjelpen til alle dere som har prøvd å hjelpe meg her....setter stor pris på det...har også bedt om hjelp i anbytarforum, men dette var nok ikke en enkel sak....mvh Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Gunnar Ellingsen

Mikrofilm av kirkeboka for Volda viser at Niels Kornelius hadde disse fem fadderne - med mine utfyllende kommentarer:1. Daniel Pedersen Kile. - Trolig han som var gårdbruker på br. 1, Nilsgarden, på Kile i Volda, og som døde 65 år gammel i 1892. Daniel var opprinnelig fra Søre Bjørkedal i Volda. (Kilde: Voldasoga, bd. 3)2. Synneve Rasmusdatter Kile. - Trolig hun som var gift med ovennevnte Daniel, etter at hun først hadde vært gift med Ola Danielsen Kile (1818-1857). Synneve døde 84 år gammel i 1909. (Kilde: Voldasoga, bd. 3)3. Ingeborg Pedersdatter Kile. - Mest trolig identisk med Ingeborg Sivrine Kile fra br. 2, Pergarden, på Kile. Hun var født i 1851 og var ugift ved denne barnedåpen i 1875. Seinere, i 1879, giftet hun seg med Mads Olsen Sollid (1850-1937) fra Sollid i Volda. Ingeborg døde allerede i 1889. En annen Ingeborg Pedersdatter Kile bodde på br. 5, Teigane, på Kile. Ingeborg Gurine som hennes fulle fornavn var, var gift (i 1870 med Daniel Sjursen Bjørkedal) ved førnevnte dåp i 1875. Mannen hennes står ikke nevnt blant fadderne, og det er derfor mest nærliggende å tro at det var den ugifte Ingeborg Pedersdatter som var fadder. (Kilde: Voldasoga, bd, 3)4. Ole Engelsgård fra 'Gudbrandsdalen'. - Han kan være fra Engelsgård på Dovre. Folketellinga fra 1865 har en 34 år gammel ugift arbeidsmann Ole Engelsgård fra Dovre i Kristiansund og en 40 år gammel gift steinarbeider fra Dovre i Ålesund. Også i folketellingene for 1875 og 1900 finnes 1-2 Ole Engelsgård'er i Ålesund. Om de som her er nevnt, er identisk med fadderen i Volda i 1875, skal imidlertid være usagt. (Kilde: Digitalarkivet)5. Gerhard Engelsen fra 'Søndfjord'. - Han kan være identisk med den 14 år gamle Gerhard Engelsen som ved folketellinga i 1865 bodde hjemme hos foreldra på Hollevik i Askvoll i Sunnfjord, og som i 1900 var handelsborger og kolonialhandler i Egedes gate i Bergen. (Kilde: Digitalarkivet)Med vennlig hilsen fra Gunnar Ellingsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Jensen

Hei Gunnar!Tusen takk skal du ha, for at du tok deg tid til å hjelpe...Dette var jo Veldig intressant. Hva gjorde (jobbet) foreldrene hans med i volda?tidligere opplysniger forteller at faren var (svensk) raller, og jobbet på bergensbanen fra 1899-1905.(jernbane/stenarbeider).Har prøvd å finne frem til den svenske siden, men det er vist helt umulig:-)mvh Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.