Gå til innhold
Arkivverket

[#39344] Skifter i Nordfjord, Davik, Uglen


Gjest Randi Nesje Myhr
 Del

Recommended Posts

Gjest Randi Nesje Myhr

I håp om å finne mer ut om kvinnesiden på Uglen vil jeg gjerne også vite hva som står i skiftene til Magnhilde Børgesdtr Uglen Davik 5b side 540 1713-1715 og Synneve Eriksdtr Uglen Davik 9 side18b 1744-1747 Hilsen Randi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Magnhilde B. - skifte datert 21. nov. 1715. Her nevnes enkemannen Jacob Rasmussen og datteren Christi Jacobsdatter, 17 år.Skiftet etter Synneve E. er datert 27. april 1744 og nevner enkemannen Anders Olsen og hennes uegte datter Ane Rasmusdatter, 19 år gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Nesje Myhr

Takk igjen. Da var det ingen av disse som er Peders enke fra 1701. Hva er det som avgjør om det finnes skifte etter personer på 1700 tallet eller ikke? Måtte alle skifte eller var det frivillig? Er det bare noen som er registrert? Randi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Kravene var:1) tilstrekkelige midler i boet til å dekke skifteomkostningene.og2) umyndige eller fraværende arvinger.eller3) krav fra minst en av arvingene om offentlig skifte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Nesje Myhr

Da tolker jeg det slik at når det ikke finnes skifte er alle gjenlevende barn myndige, og arvingene har slik kontakt at de kan foreta skiftet sjøl. Randi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Eller boet er i en så dårlig tilstand at det ikke er noe å dele mellom arvingene.Det kan også være at barna allerede har fått så mye av foreldrene til bryllup etc., at det ikke er mer igjen til fordeling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Nesje Myhr

Da får jeg bare være glad for de jeg finner skifte etter. Det gir ihvertfall mye informasjon når de finnes. Randi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.