Gå til innhold
Arkivverket

[#39348] Johannes Lauritsen Valen, f. 1540 i Kvinnherad, Hordaland. Hvem var mora?


Gjest Kjell Hamberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Hamberg

Kan noen hjelpe meg og en slektssøkende kollega med å løse problemet hans mhp. hvem som var mora til hans ane, nevnte Johannes Lauritsen Valen (1540-1620). Det synes å foreligge to muligheter:1) Anna Fartegnsdatter Seim eller 2) Magdalena Trondsdatter Rustung. Så langt jeg lese ut av Familysearch hadde begge jentene samme mor (Karen Torsdatter Koll), men trenger jo ikke være riktig. Opplysningene i Familysearch er så selvmotsigende at jeg ikke vet hvilke jeg tør å stole på.Kan noen hjelpe med å sette disse navnene inn i riktig sammenheng?Med hilsenKjell Hamberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Handeland

Her er noe å lete videre i :«Noch bleff fremfordret Gotschalch Sundal,som Laurits Johansen iligemaade sagde at Were baade Berent Orning och hans slægt, huilchen hand selff och sagde at hans Moder haffde sagt for hannem at han var i slægt til dennem, mens hand kunde icke mindisz huor nær, men sagde dog derhos at hans Moder och Laurits Johansson var fulde søschendebørn saa de var i 3die och 4de och sagde derhoszat Johans Torsnes og Magdalene Lauridsdatter var Søskende.Magdalena afflede Magdalena Godskalksdatter,som afflede Godskalk Sundal, (d. y.) Mens huor nære hand var i slekt till Berent Orning Widste hand icke, mens dog haffde hand Offte hørt aff hands foreldre, at hand uar slægt til Hannem».Galt DAA slægtsoversigt: DAA 1893 Bd. X [A] [_*]Galtung (ætten) NN: s. 171, NST v. 35 (1995). [A].Galtung [KS]: (fra Jondal i Hardanger). [KS 1911] s. 123-127 [A]Galtung Aurenes, Ola: Slektshistoriske oplysninger om Fosse-ætten m. tillegg om ættene Galtung, Smør, Dal, Orm og Trane. Stvgr. 1932. 24pp. [db].Galtung DAA slægtsoversigt: DAA 1916 Bd. XXXIII [A] [_*]Galtung Galtung, Johan Ellertsen: Galtungslekten i fortid og nutid. 1974. [db].Galtung Hjeltnæs, M. D.: Sogneprest Anders Andersen Ribers stamtavle. Med anhanget Galtungs families slægttavle. Hardanger 1885. 108pp. [db]. Kopi 1962.Galtung NN: [Galtung] s.1, 10, 16, 33, 39f NST v. 18. [A].Galtung NN: 2-II-1887 s.145. PHT. [A].Galtung Olafsen, O.: Et Par genealogiske Oplysninger om Galtung-Slægten. 5-IV-1907 s. 190-2. PHT. [A]. Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Tror det er mange meninger og tidligere debatter om dette hvis du søker på temaer om de to damene.Faren Laurits skal først ha vært gift med Magdalena Trondsdtr., med barna Karen og Magdalena med henne. Som enkemann gift med Anna Fartegnsdtr. d.y. med barna Johannes og Birgita.(Det er ikke dokumentert at Johannes var gift med søster til Kristoffer Trondson Rustung, Magdalena Trondsdatter Rustung, men man har funnet ut at han var gift med datteren til Fartegn Mattson fra Ænes. Det blir ellers vanskelig å forstå en innfløkt arvetvist.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Handeland

Har en liten magefølelse på at Tord på Sundal (Nevnt 1519) og Birgitte på Store-Angvik (Nevnt 1519) bør ha en rolle i denne greina med Sundalsætta,og Valefolket, men det svarer kanskje lokalhistorikerne best på.Birgitte ble kanskje inngiftet med en av folket på Valen ?Det kan dreie seg om at Tord på Sundal var av Teiste eller Benkestokk slekten og at det var hans datter som passer inn her ?Ellers har jeg sett Magdalena Trondsdatter som ett påstått falsum.Dvs en person som ikke har levd ?Likpreknen under kan kanskje gi en pekepinn på noe.(Ref.Vigerust.)Trond Teiste til Lunde († 1660) Etter kopi i Rigsarkivet, København, Genealogisk-heraldisk Samling, specialia, T 2 b, Theiste. Litt.: N. Stene i NST III, s. 261; K.O. Kleppe i NST XVI s. 25. Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Norodd Hagenson

Det står mye rart på nettet. Når noen så tar gjetninger som fakta og kombinerer alt, oppstår det personer som kanskje lever sitt eget liv i slektstavler.De to damene 'Magdalena Trondsd' og 'Anna Fartegnsd' er etter min mening oppdiktede navn på en og samme dame. Det som er interessant her, er hvordan vi kan utlede det lille vi vet.For det første skriver Absalon Pederson i sin dagbok (s. 128) '1567 Martius Dies 7 Paa Denne dag kom der til slotted Johans Laurensson fød paa Seim, Christoffer Trondsons søstersøn som fylde Henno Christofer Trondsens søn ind vdi Suerige ...'For det andre finnes det en dom i Norske Herredags Dombøker fra 1578 (s. 186). Dette er en sak mellom Axel Axelson, borger i Bergen og Johannes Lauritzson i Valen på den ene siden og Sæbjørn Toreson Talgje og Tore Toreson Randa om penger de skyldte Fartegn Matssons arvinger for jordegods som var arv etter Sigurd Matsson og hustru Sissela.Altså vet vi at Johans Lauritsson både var søstersønn til Kristoffer Tronds og arving etter Fartegn Matsson. Hver for seg er disse to faktaene blitt brukt til å konstruere to tilsynelatende ulike damer. Men det riktige er etter min mening at mor til Johans er en datter av Fartegn Matsson, og at Fartegn var gift med mor til Kristoffer Tronds. Dette støttes av at vi finner Fartegn på Seim i 1519: Lenke. I slektstavler kalles Kristoffers foreldre Trond Sigurdson til Seim og Karen Kold. Karen må dermed ha vært gift på ny med Fartegn, slik at Kristoffer Tronds og mor til Johans Lauritsson er halvsøsken.Dette er en konstruksjon, men det er en enkel konstruksjon som forklarer det vi har av fakta.La så denne dama få lov å forbli navnløs, eller vis meg en samtidig kilde hvor hennes navn er nevnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Må bare takke og bukke! Jeg tror min kjære kollega har fått en bra og rimelig konkludert avrunding på forvirringen rundt aner og mødre til Johannes Lauritsen.Hvis det er flere som mener de har noe som utfyller bildet, må de gjerne komme i et innlegg, men inntil da, hjertelig takk!Hilsen Kjell HAmberg og Dag Ove Karlsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Handeland

(5) Det er absolutt en fornuftig ide at en Karensdatter eller Fartegnsdatter skulle blitt giftet inn der som en halvsøster av Christoffer Tronds.Da skulle en vel kunne tro at Birgitte på Valen var hans halvsøster også.Hvis hun var en Fartegnsdatter burde det vært født en Fartegn Larsson her ?Morfar og Farmor eller forrige ektefelle ble som regel oppkalt på de førstefødte barna.Så hvor ble det av han ?Fartegn Matssons første kone burde etter mitt ringe sinn ha vært en Samsondatter fra Amla i Kaupanger (?) og mor til disse jentene og Samson Fartegnsson på Linga.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.