Gå til innhold
Arkivverket

[#39349] Ole Hermansen - Oline Hansdatter, Askøy, gift ca.1818.


Gjest Gunn Hagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunn Hagen

Ole Hermansen f. i Leikanger døde 23/5-1855, 65 år, på Askøy. I f.t.1801 for Sogn og Fjordane finner jeg Ole Hermundsen, 11 år på gården Fosse i Leikanger. Sannsynlig samme person? FamilyResearch har en Ole Hermundsen g.m. Aase Olsdatter, Leikanger,11/6-1816, og en Ole Hermansen g.m. Lene Hansdatter, Askøy, 4/10-1818.Finner ikke vielsen under vigde i Askøy.Men kan det være samme Ole? Barna til Ole Hermansen og Oline (Lene?) Hansdatter er født på Askøy. Paret bodde da på Strusshavnstølen. Kan noen hjelpe med å finne ut hvor paret giftet seg og hvem Oline Hansdatter var (fødested, evt. foreldre)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Hagen

Takk for opplysningene. Er ikke så sikker på om det er 'min' Oline. Har sett igjennom disse lenkene tidligere. Konfirmasjonen er vel av en annen Oline. Kanskje jeg må ha en bedre bekreftelse på at ekteskapet er inngått på Askøy. Evt. flere opplysninger om Ole Hermansen.Med vennlig hilsen Gunn Hagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Hagen

Konfirmasjonen som ble nevnt er vel kanskje av Hellene Hansdtr.'Stølen', 12 år i 1801? Hellene er da blitt til Lene. Kan det være mulig at Hellene er blitt til Lene som så er blitt Oline (Olene)??? Ole Hermansen bodde nemlig på Stølen i 1819 og utover når barna ble født.Noe hjelp å få ang. dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Hagen

En av sønnene til paret, Hans Olsen,Vispenæsstølen i 1865 tell. har bl.a. to døtre ved navn Helene og Oline. Kan det tenkes at Oline/Helene hadde to navn og brukte de om en annen? Jeg har nemlig tidligere fått opplyst at Hans Olsen sin mor skulle hete Helene, men ved hans fødsel/dåp kaldte hun seg Oline Hermansen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Det ekteskapet i 1818 finn eg ikkje mellom dei datareg. ekteskapa i Askøy, heller ikkje på lista som kom fram etter korrekturlesing. Men no skal eg til Bergen. Høver det slik, skal eg sjå etter i kb om eg rekk ein tur oppom SAB.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Eg har no vore på SAB, og det ekteskapet finst ikkje i kyrkjeboka, men i klokkarboka! Men der er Ole nemnd som ungkar - og testatorane er Hans Olsen og ein Simensen frå Kleppestø. Eg går ut frå at Hans Olsen er far til Lene (Oline).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.