Gå til innhold
Arkivverket

[#39351] Peder Hansen Kolberg, Øvre Eiker - hvem var han?


Gjest Torgeir Kvalvaag
 Del

Recommended Posts

Gjest Torgeir Kvalvaag

Soldaten Peder Hansen ble 21.august 1785 gift med Anne Christensd. Spæren. Brudgommens bopæl oppgis å være Kolberg der de også finnes i 1801-tellingen.Brudens aner har jeg ganske god oversikt over (tror jeg.) Og selv om Lier historielag i sitt omfattende arbeid har hoppet over døpte i det aktuelle tidsrommet, finnes Anne Christensdatters konfirmasjon registrert i 1776. Hun var da 16 år.Peder Hansen finner jeg derimot ikke, heller ikke blant konfirmantene i den aktuelle perioden. En forklaring er kanskje at han ikke kom fra Kolberg? Men i så fall lurer jeg på hvor han hadde sine røtter.Er kommet til veis ende med de hjelpemidler jeg pt. rår over. Kan selvsagt ha oversett noe, men Peder Hansen glimrer med sitt fravær. Er det noen som vet hvor jeg finner ham, så er jeg svært takknemlig for et lite vink.Beslektede tema: 31021 og 39304.Hilsen Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Pettersen

Hei du.Dette kan jo tenkes å være Peder sin mor LenkeJeg har registrert 8 barn på dette paret hvorav 2 er døtre. Den ene dattera er oppkalt etter Anne sin mor Siri, såda er det jo en mulighet for at den eldste er oppkalt også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Pettersen

Har en Hans Haagensen Hals d. 1764 var gift 2 ganger 1 gang med Maren Borgersdtr Loe d 1743. 5 barn.Her er Hans sitt 2 giftermål [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=vi06241705&gardpostnr=1183&personpostnr=2365&merk=2365#ovre>LenkeKirstine er enke på garden Hals i 1765.En Peder Hansen Hals blir konfirmert her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Hei Magne. Takk for fint innspill. Du skriver at det kan 'tenkes' at hun er Peder sin mor. Skulle gjerne ha visst om du bare tror dette eller om du 'vet' noe mer?Jeg har vært inn på muligheten av at Peder Hansen var fra Hals, men ville ikke legge inn en slik 'føring' da jeg ikke kunne gi den noen saklig begrunnelse.Dette er trolig den linken du hadde tenkt å legge inn om Peders konfirmasjon:[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=eikkfnr8&gardpostnr=315&merk=315#ovre>LenkeOm det er slik, er vel dette Peder Hansens bror:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

For å lage litt forvirring her, så ser jeg at det også er konfirmert en Peder Hansen . Muggerud vel i Passe alder ?LenkeHar ikke lett etter hans opphav, men det er vel mulig å finne det?Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Søk i 'Døpte i Eiker 1785-1800' med foreldre Peder Hansen Kolberg og Anne Christensdatter gir interessante navn på barn; bl.a. Haagen, f.1798 og død 1799.Vil tro at faren til Peder het Hans Haagensen....Mvh Kjell Hamberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Det er fristende å holde en knapp på Kjells konklusjon.Hans Haagensen var altså først gift med Maren Børgesd. Loe (12.11.1730), dater av Børge Hansen Loe. Sønnen Peder Hansen fra det andre ekteskapet giftet seg altså med Anne Christensdatter, oldebarn av samme Børge Loe.Hvis det er snakk om 'rette' Peder Hansen da.Dette familiære forholdet kan jo være en tilfeldighet, men i mangel på harde fakta kan det være fristende å tro at dette er mer enn enn tilfeldighet. Det blir i slekta, på en måte.Eller er det noen som vet der vi andre tror? Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Engedahl

Det behøver ikke bety noe, men jeg vil nevne at ved skifte etter Hågen Hansen på Hals i 1797 så er bl.a. Peder Kolberg formynder. Sansyneligvis har det ikke stått noe om familieforhold mellom Peder og Hågens barn, i såfall hadde jeg nok notert meg dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Kanskje vi kan begynne å snakke om en indisiekjede? Om noe sånt finnes innen dette faget:-DHilsen Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Her er 'feil side' av ekeparet:Skifte på Spæren (Eiker) 16/2-1802Siri Jonsdatter er død.Ektefelle Christen Jacobsen er også død.Barn:1) Jacob Christensen - død - efterladt 2 døtre:a) Siri Jacobsdatter 4 år.b) Anne Jacobsdatter uten alder.2) Berthe Christensdatter gift med Ole Rasmussen i Hokksund.3) Anne Christensdatter gift med Peder Hansen Kolberg.4) Kirsti Christensdatter gift med Simen Hansen Smørgrav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Pettersen

Kan jo nevne at Ingeborg Hansdtr Hals, datter av 1 ekteskap etter Hans Haagensen Hals, i 1771 får ei datter Mari også på Kolberg. Blant fadderene da er Haagen HansenDu har nok rett i at disse folka holdt det en del 'innen slekta'.Nils Simensen Ager ca 1673-1655 g 17.10.1706 m Rønnaug Madsdtr d. 1744 (skifte 25.09.1744??).. De hadde følgende barn. 1.Simen. 2. Mads 1712-1777 gm Maren Olsdtr Berg, de kom til Mosnæs. 3.Anne ca 1708-1792 g 1730 m Peder Olsen Berg. 4.Marthe 1718-eft 1801 g 1738 m Nils Johannesen Aas (sønn av Johannes Nilsen Aas og Maren Borgersdtr Loe 1691-1766). 5. Else. 6.Kirsten. 7.IngeborgFår se om jeg klarer dette riktig nå da Lenke Rønnaug datter av Hans Hals og Kirsti.Borger Hansen Hals g.m Helene Fredriksdtr Hedenstad. Disse får hvertfall 2 barn. Fredrik og Rønnaug. Blant fadderene til Rønnaug er ei Anne Hansdtr Kolberg, Borger hadde hvertfall en søster Anne..Etter et kvikt søk blant konfirmantene så finner du disse 3, Haagen, Nils og Else Hansen Hals. henholdsvis 1768, 1770 og 1772. De passer jo inn i den søskenflokken til Peder og Simen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Jon (11): Viser dette skiftet noe annet enn at Peder Hansen Kolberg var svigerfsønn av Siri Jonsdatter og Christen Jacobsen Spæren?Magne (12): Blir dette riktig? Nils Simensen Ager og Rønnaug Madsdatter hadde datteren Marte gm. Nils Johannessen Aas som igjen var gift med Maren Borgersdatter Loe.Nils og Rønnaug hadde videre datteren Kiersti (Kjersti?) som ble gift med Hans Haagensen Hals i hans andre ekteskap. Blant barna var en Peder som (muligens)ble gift med Anne Kolberg.Eller er det for tidlig å slå dette fast?Ellers liker jeg et ord jeg leste i dette forumet for kort tid siden. Det var - tror jeg - 'sannsynlighetsovervekt.' Kan det være noe her? Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Løsningen ligger nok i kirkebøkene for Eiker: Faddre for Kirsti i 1786: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=dp06241785&gardpostnr=325&personpostnr=973&merk=973#ovre>LenkeAase Hansdatter Gevelt, Eli Aasulsdatter Spæren, Ole Rasmussen Hougsund, Simon Hansen Hals, Jacob Christensen Spæren. Faddere for Hans i 1788: LenkeAnne Kolberg, Eline Christensdatter Spæren, Olov Grav, Haagen Hansen Hals, Hans Aasulsen Spæren. Faddere for Christen i 1789: LenkeKirsti Michelsdatter Kolberg, Christopher Olsen Flesager, Nils Johansen Aas, Jacob Christensen Spæren?. Faddere for Siri i 1792: LenkeRønnov Hansdatter Grav, Eline Syversdatter, Hans Aasulsen Spæren, Nils Johansen Aas, Christopher Andersen Gevelt. Faddere for Hans i 1795: LenkeMarthe Spæren, Anne Nilsdatter Hals, Jacob Spæren, Jon Horgen. Faddere for Hans i 1796: LenkeKirsti Povelsdatter Spæren, Anne Syversdatter Kolberg, Haagen Hansen Hals, Simen Hansen Smørgrav, Ole Rasmussen Hougsund. Faddere for Haagen i 1798:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Skifte på Store Hals 6. april 1764.Hans Haagensen er død. Enken er Kirsten Nilsdatter.Etterlatte barn:1. Haagen 122. Nils 103. Peder 54. Simen 45. Maren 186. Rønnou 147. Else 8Avdøde var 1. gang gift med Maren Børgersdatter. Etterlatte barn fra dette ekteskap:1. Børger - Fullmyndig.2. Ingeborg Hansdatter gift med Anders Friderichsen Hedenstad Westfossen.3. Anne Hansdatter gift med Ellev Pedersen Berg.Verge for Haagen Hansen er hans faderbroder Ole Haagensen Aasen. Faderbroder Peder Haagensen Fossen. Moderbroder Nils Nilsen Mosnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Noen flere skifter i denne slektskretsen: Hals store skifte 10/10-1743Maria Børgersdatter er død. Enkemann er Hans Haagensen.Barn:Borger Hansen 11 årIngeborg Hansdatter 8 årAnne Hansdatter 3 år---------Kolberg nedre skifte 25/9-1744Rønnov Madsdatter er død.Enkemann Nils SimonsenBarn:1. Simon Nilsen Nordre Kolberg2. Mads Nilsen Wolstad3. Anne Nilsdatter gift med Peder Olsen Berg4. Marthe Nilsdatter gift med Nils Johannesen Aas5. Else Nilsdatter gift med Peder Augustinussen Vestfossen6. Kirsten Nilsdatter gift med Hans Haagensen Store Hals7. Ingeborg Nilsdatter 22 år ugift.-------- Pålsåsen skifte 28/6-1734Haagen Pedersen er død. Enke er Rønnoug Hansdatter.Barn:Hans Haagensen Hals myndigOlef Haagensen myndigPeder Haagensen myndigLars Haagensen 23 årBørger Haagensen 21 årNils Haagensen 20 år verge Tollef SolløsAnders Haagensen 12 år verge Aasul Korvald---------Hals skifte 28/3-1801myndling Kirsti Haagensdatter er død.mor Marthe Tronsdatter.søster Anne Marie Haagensdatter 1 1/2 århalvbror Haagen Nilsen 2 1/2 århalvbror Hans Nilsen 1 årDødes stefar sergiant Nils SteensetDødes far Haagen Hansen Hals--------Pålsåsen skifte 19/4-1776Lars Haagensen er død. Ingen barn.bror 1 - av avdøde: Hans Haagensen Hals er død. var gift 2 ganger.barn av Hans Haagensen Hals:Borger Hansen fullmyndigHaagen Hansen 23 årNils Hansen 20 årPeder Hansen 16 årSimen Hansen 14 årIngeborg Hansdatter enke, bor på Lille Kolberg ???Anne Hansdatter gift med Ellef Pedersen BergMari Hansdatter gift med Christen Pedersen i HokksundRønnoug Hansdatter HalsElse Hansdatter Halsbror 2 av avdøde - Peder Haagensen Fossen er død.Barn av Peder Haagensen Fossen:Haagen Pedersen fullmyndig FossenAnders Pedersen fullmyndig FossenNils Pedersen 19 årKirsti Pedersdatter ugiftRønnoug Pedersdatter ugiftbror 3 av avdøde Anders Haagensen Viken er død.Barn av Anders Haagensen Viken:Haagen Andersen Viken 20 årMarthe Andersdatter ugiftCathrine? Andersdatter ugiftDen døde hadde 2 brødre Borger og Nils Hanssønner (?? Haagensønner) som begge døde uten livsarvinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Jeg kan bare takke og bukke, Jon, for et utrolig informasjonstilfang. Alt hang åpenbart sammen med alt den gang også.Så var det tolkningen av informasjonene. Jeg synes ikke det alltid er så lett å lese slektskap ut fra faddernes navn. Men den Haagen Hansen Hals som var fadder da Hans Pedersen Kolbeg ble døpt, var muligens broren av Hans' far?Hvis det er en rimelig tolkning, er vi kanskje nær en løsning? Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Jeg tror ikke du kan finne noe bedre grunnlag en det Jon har presentert for å kunne konkludere med at Peder Hansen Kolberg var sønn av Hans Haagensen Hals og Kirsti Nilsdatter. Henviser spesielt til skiftet etter Hans Haagensen i 1764 (innlegg nr. 16). Der er Peder også nevnt ved navn og alder. Som forøvrig en passer med alder ved konfirmasjon og alder i FT1801.Betydningen av hvem fadderne var skal du definitivt ikke undervurdere. Spesielt ikke på den tida. Fadderne er som oftest selve nøkkelen til å løse dilemmaer av typen 'hvem er hvem'.I dette tilfellet mener jeg det ikke finnes noen tvil om familietilhørigheten.Hilsen Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Ja, fadderne gir oss sterke indisier. Etter mitt skjønn sterke nok til å konkludere med at Peder Hansen Kolberg kom fra Store Hals på Eiker.Aase Hansdatter Gevelt som er fadder for Kirsti i 1786 er nok søster av dåpsbarnets far.Haagen Hansen Hals som er fadder for Hans i 1788 og i 1796 er nok bror av dåpsbarnet far. (Og til alt overmål er jo Peder Kolberg og Else Gevelt begge fadder når Haagen Hansen Hals døper eget barn i 1794.)Dessuten døper både Peder Hansen Kolberg og Haagen Hansen Hals sine eldste døtre for Kirsti, noe som styrker tanken om at de begge hadde en mor ved navn Kirsti.Rønnov Hansdatter Grav som er fadder for Siri i 1792 er nok også søster av dåpsbarnets far.Vi har alstå langt på vei godtgjort at Peder Hansen Kolberg, Aase Hansdatter Gevelt, Haagen Hansen Hals og Rønnov Hansdatter Grav er søsken.Og da står 'svaret' i innlegg 16. - De kom fra Store Hals på Eiker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Kan dette være 'vår' Hans Haagensen?LenkeJeg har problemer med å holde orden på folk og garder i Øvre Eiker, og det burde kanskje bekymre meg at foreldrene til Hans bor på Aasen (Ås?), men det får våge seg.Eller kanskje noen har et bedre forslag til Hans Haagensen Hals' foreldre? Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Ja- det er rett dåp i innlegg 22.Dåpsbarnets mor Rønnoug Hansdatter finner du på skiftene nedenfor. Spæren Søndre skifte 10/1-1731Ingeborg Andersdatter er død. Enkemann er Anders Thoresen.Stebarn (Det er enkemannens stebarn - min kommentar):1. Anders Hansen Skarra myndig2. Goro Hansdatter - er død - etterlater:a) Hans Jacobsen i Kjøbenhavn 36 årb) Valentin Jacobsen 30 årc) Søren Jacobsen 19 ård) Anne Jacobsdatter gift med Gunder Simensen Spærene) Karen Jacobsdatter gift med Erich Pedersen i Vestfossenf) Berthe Jacobsdatter 34 årg) Else Jacobsdatter 23 årh) Marthe Jacobsdatter 17 år3) Anne Hansdatter enke4) Rønnoug Hansdatter gift med Haagen Pedersen Aasen i Milesvigen fjerding5) Marthe Hansdatter gift med Anders Arneberg bor Arneberg---------Spæren skifte 29/3-1739 Anders Torsen er død. Hans avgagne hustru Ingeborg Andersdatters barn i første gifte med Hans Olsen Spæren:1) Anders Hansen Vestre Schara2) Goro Hansen er død - var gift meed Jacob Friis tilh. på Breche eie. Goro etterlater:a) Hans Jacobsen + i Kjøbenhavnb) Valentin Jacobsen boende på en plass under Spærenc) Søren Jacobsen Spærend) Anne Jacobsdatter gift med Gunder Simensen Spæren bor i Vestfossene) Karen Jacobsdatter gift med Erich Pedersen Vestfossenf) Berthe Jacobsdatter 41 år ugiftg) Else Jacobsdatter 30 år ugifth) Marthe Jacobsdatter 24 år ugift2) Anne Hansdatter er død - var gift med Claus Torsen Korsgaarden som også er død. Anne etterlater:a) Tore Clausen Vestfossen myndigb) Peder Clausen Korsgaarden myndigc) Hans Clausen Korsgaarden myndigd) Børre Clausen bor i Hof Sogn myndige) Anne Clausdatter gift med Børger Olsen Brekke Hedenstad fjerdingf) Siri Clausdatter gift med Ole Olsen Hamreg) Barbro Clausdatter gift med Jacob Hansen Vestfossenh) Ingeborg Clausdatter gift med Hermand Bentzen Vestfossen3) Rønnoug Hansdatter enke etter Haagen Pedersen Aasen4) Marthe Hansdatter gift med Anders Andersen Arneberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Igjen takk, Jon. Er det ikke slik at det mangler ei gards- og ættesoge (!) for Øvre Eiker? I så fall må vel du være den nærmeste til å skrive den :-D Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Engedahl

Torgeir! Hans Hågensens foreldre bodde nok ikke på Åsen (Ås) på Øvre Eiker, men på det som i dag er Nedre Eiker (ved Mjøndalen). Det kan ikke sies sikkert men det er mulig han bodde på Pålsåsen hele tiden, denne gården skrives ofte bare som Åsen. Det er skifte etter Hågen Pedersen på Pålsåsen 28.06.1734.Hågen Pedersen var sønn av Peder Andersen og Barbro Larsdatter på Skramnes. Barbros slekt er det skrevet om i NST, husker ikke i farta når.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.